Inlägg från: Anonym (F) |Visa alla inlägg
  • Anonym (F)

Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?

Anonym (Mähh...) skrev 2017-05-15 10:57:50 följande:
    Ja AF kan rekommendera mig att SÖKA utannonserade arbeten, men INGEN kommer "ringa in mig" bara sådär. Man får vara väldigt tacksam om man lyckas få ett arbete öht, knappast så att AG ringer runt och försöker få tag på någon arbetsvillig.
    AF gör ingenting, men självklart måste jag vara inskriven för att få A-kassa.
    Så du är inte tvungen att söka menar du?
  • Anonym (F)
    Anonym (Mähh...) skrev 2017-05-15 11:19:00 följande:

Nej så menar jag inte. Jag antar att jag måste söka en eventuell tjänst som AF skickar brev om. Men det innebär ju inte att jag ens får komma på intrevju och det tar tid att få arbete.

Först mailar jag en ansökan, därefter blir jag i bästa fall uppringd för telefonintervju, om det går bra får jag komma på en personlig intervju, går jag vidare ytterliggare så inhämtar företaget uppgifter från minst 2 av mina referenser samt utdrag ur belastningsregistret och eventuellt UC beroende på vad det gäller för jobb. Är jag efter allt detta fortfarande med i processen så är det dags för intervju nummer två och därefter sista mötet är kontraktskrivning.

Så som sagt - inringd och börja jobba direkt på studs kommer ALDRIG ske! Trots det är jag tvungen att ha barnet på dagis så länge jag innehar ersättning. Förutsatt att jag haft ett dagisbarn, mina är större nu.

Jag antar att det ser olika ut för alla beroende på vilket typ av jobb man söker men hursomhelst så blir man inkallad på ev intervjuer, kurser osv. Vi har haft vårdnadshavare som fått jobb på studs och då behöver omsorg från en dag till en annan.
  • Anonym (F)
    Anonym (Elin) skrev 2017-05-15 11:42:31 följande:
    Så barn som har föräldrar med tidsvidareanställning ska få "semesterrätt" från skattesubvebtionerad barnomsorg?

Det är väl relativt enkelt att ordna utan någon lagändring. Bestämma (vilket de flesta kommuner redan har som bestämmelse) att man inte får ha barnen inom förskola och fritids när man har semester samt att barn vars föräldrar inte har en sysselsättning inte har rätt till förskola under sommaren.

Flertalet barn av de som inte får sammanhängande ledighet idag kommer dock inte påverkas av en sådan ändring. Barn vars föräldrar har en arbetsmarknadsåtgärd, säsongsarbete/sommarjobb osv påverkas ju inte. Och förmodligen hör de flesta barn som inte har ledigt till denna grupp.
    Ja som sagt, vi får se hur de löser den frågan. Det diskuteras.
  • Anonym (F)
    elyse skrev 2017-05-15 13:01:40 följande:

Du behöver inte känna dig som en polis för att din arbetsgivare har en viss rutin inför sommaren. Sluta lägga egna värderingar i beslut du inte har någon insyn i så ska du se att det känns bättre. Är väldigt befriande, faktiskt.

Fast arbetsgivaren i detta fallet gör fel om hen lägger detta på pedagogerna. Det är INTE deras jobb. Facket slår bakut.
  • Anonym (F)
    Anonym (Mähh...) skrev 2017-05-15 12:52:54 följande:
    Ja och just därför ska barnen vara på förskolan när man är arbetssökande, man kan/får inte ha dem hemma bara för att det är sommar.
    Ordnad omsorg, inte nödvändigtvis daglig vistelse. Har aldrig hört talas om en arbetssökande som haft sitt barn på förskolan på sommaren.
  • Anonym (F)
    Anonym (home) skrev 2017-05-15 12:30:07 följande:
    Behöver i o f s inte vara frisk, bara tillräckligt lite påverkad av sin sjukdom att man kan gav hand om barnen dygnet runt en längte tid på ett tillfredsställande sätt. Svårt tillräckligt såklart men någon sådan trolleriformel måste de ju dock skapa om alla barn ska ha lagstadgad rätt till 4 v sommarlediget.
    Var får du 4 veckors sommarledigheten ifrån?
  • Anonym (F)
    Anonym (Elin) skrev 2017-05-15 13:16:32 följande:
    Antar att du hängt med indessa diskussioner. Hur ser lösningsförslager ut för sommarjobbande föräldrar tex?

Diskuterar man verkligen en lagstadgad rätt för barnen till sommarledighet - eller handlar det om olika "verktyg" för att underlätta för föräldrarna/ trycka på?

Jag har så otroligt svårt att se att man skulle kunna förbjuda en förälder att ta ett sommarjobb. Skulle vara väldigt intressant att veta mer om hur dessa diskussioner går.

Hittar inte mycket när jag googlar,

Mest sådant som modellen i Botkyrka, men det handlar ju också bara om barn vars föräldrar saknar sysselsättning/har semester.
    Nej, jag har inte hängt med såpass att jag kan redogöra för det. Du får googla på. Vill inte ta över tråden med det. Det är inte sagt att "semestern" måste vara på sommaren. Så ligger inte förslaget.
  • Anonym (F)
    elyse skrev 2017-05-15 13:17:01 följande:
    Att begära in papper på sysselsättning? Jo, det är väl mer en uppgift för barnomsorgsadministrationen. Vi i personalen gjorde det på min förra arbetsplats och det reflekterade vi inte över då eftersom det gick smidigt att få in.
    Om förskolechefen anser att ett intyg måste lämnas in för att styrka så gör hon det. Kanske via en administratör men absolut inte via personal. Det är oproffsigt. I de flesta fall lämnas ju inte nåt intyg in öht. Det är väl bara vid särskilda skäl.
  • Anonym (F)
    elyse skrev 2017-05-15 13:29:15 följande:
    Jag vet inte vad man kan tänkas ha för skäl eller rutiner till det heller.
    Om man misstänker att nån utnyttjar systemet är ett sådant skäl.
  • Anonym (F)
    Anonym (Prioritering) skrev 2017-05-15 13:29:42 följande:
    Det handlar inte om alla barn utan det gäller barn till arbetslösa och föräldralediga. Det är inga konstigheter med det utan självklart att kommunerna går in och styr upp i de fall där föräldrar missar att ge sina barn den ledighet som de behöver, och har rätt till, när föräldrarna är lediga från sina arbeten.
    Nja så har jag inte fattat det. Är du säker på det?
  • Anonym (F)
    Anonym (home) skrev 2017-05-15 13:32:56 följande:
    Från trådens ämne.

Samma situation uppstår förvisso resten av året också, hur ska de trolla så att sjuka/skadade som inte annars kan tillgodose barnens behov hemma under en längre period plötsligt kan det vissa 4 veckor? Men här handlar det speciellt om sommaren.
    Vem har pratat om 4 veckor? Vart står det? Lite ledighet anser ts. Den ev lagen om barns rätt till rekreation benämner inga antal veckor eller årstid.
  • Anonym (F)
    elyse skrev 2017-05-15 13:44:06 följande:
    Jo, men då förstår jag faktiskt TS, om det är så att det är enstaka grupper eller t.o.m personer där man begär intyg för att man misstänker fusk. Det kan ju inte gynna relationen förälder-pedagog. Det får isf chefen eller någon administratör stå för.
    Ja det var min poäng också.
  • Anonym (F)
    Anonym (Gunhilde) skrev 2017-05-15 13:57:55 följande:

Jag är väldigt glad att jag bor i Stockholm när jag läser sådana här trådar. Jag är övertygad om att de flesta föräldrar gör det som är bäst för sina barn. Det behövs ingen sur kontrollant i de allra flesta fall. Och barnen till de få föräldrar som "utnyttjar" systemet kanske har det bättre på förskolan ändå?

Tja i Stockholm finns det väl inget system att utnyttja. Alla har rätt till heltid året runt typ väl? Sen tror jag inte det är vanligt med dessa kontroller. Hoppas inte det iallafall.
  • Anonym (F)
    Anonym (titti) skrev 2017-05-16 00:32:20 följande:
    Sverige har inte ratifierat barnkonventionen. Av förklarliga skäl.
    Menar du ratificera? Sverige har i allra högsta grad ratificerat barnkonventionen. Vi har skrivit under tillsammans med många andra länder att barnkonventionen ska följas. Det är regler inom FN. Tycker du inte vi ska följa barnkonventionen?
  • Anonym (F)
    Anonym (titti) skrev 2017-05-16 08:57:14 följande:
    Barnkonventionen är inte svensk lag och det finns fortfarande kvar en massa lagar och regler i sverige som inte är i enlighet med barnkonventionen.
    Nej inte svensk lag men ratificerat är det och FN väger tungt. Massor av lagar och regler har vi inte i Sverige dom inte lyder under barnkonventionen men det finns några där det brister och där har Sverige blivit hårt kritiserat. Att barnkonventionen blir en lag är välkommet och troligen blir det så.
  • Anonym (F)
    Anonym (titti) skrev 2017-05-16 10:23:20 följande:
    Att ratifiera en konvention innebär att göra det till en lag. Många svenska lagar och regler är i enlighet med barnkonventionen men inte alla. Och i sverigwär det svensk lag som gäller och inte barnkonventionen.
    Ordet du söker är ratificera och du har fel. Sverige ratificerade barnkonventionen 1990.
  • Anonym (F)

Sverige har alltså förpliktigat sig att följa barnkonventionen och det är juridiskt bindande för vår stat.

• Anonym (F)
    Anonym (L) skrev 2017-05-16 16:49:42 följande:
    Skämtar du? Vilken artikel anger detta? Hur funkar det i alla länder som inte har skattefiansierad barnomsorg? Kan inte minnas att jag läst någon artikel som berör förskola i barnkonventionen..
    Fel av mig. Artikel 31 berör barns rätt till rekreation. Det är den man hänvisar till i förslaget om barns rätt till "semester". Dvs ledig från förskolan.
  • Anonym (F)
    Anonym (titti) skrev 2017-05-16 18:18:58 följande:
    Svensk lag står över barnkonventionen.
    Det är ett rättsligt bindande internationellt avtal och det ska då till en extrem specifik lag som står över den isf. Det är ju därför den kommer bli en lag.
  • Anonym (F)
    Anonym (titti) skrev 2017-05-16 19:16:32 följande:
    Den artikeln handlar om barns rätt till rekreation. Det står ingenting om att barn har rätt till semester enligt svenska fackliga avtal.
    Nej men det är den man hänvisar i förslaget om barns rätt till semester.
Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?