Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?

Anonym (Mähh...) skrev 2017-05-15 07:56:17 följande:
    Inringd? Är man arbetslös så är man ARBETSLÖS, vem ska ringa? Samma om man är sjukskriven så är man SJUK!
    Nu måste du också vara insatt i regelverket som omger detta.
    Arbetslös, då kan man hamna på en massa meningslösa kurser och får aldrig säga nej, till varken kurser eller arbete, då får man inga pengar.

Sjuk, det finns en anledning till att man är sjukskriven. De där timmarna som barnet är på dagis, är kanske de timmarna som den sjuka behöver för att få rehabilitering, läkarbesök, vila upp sig, för att orka ta hand om barnet sedan.

Utöver detta finns det massor av arbeten som sker på sommaren, som gör att de som arbetar med detta inte kan vara lediga.

Så har vi gruppen visstidsanställda eller timanställda, som bara inte vågar säga nej till något arbete.

De där små barnen kanske istället kan få ledigt under vinterhalvåret
  • sextiotalist
    Anonym (titti) skrev 2017-05-15 08:01:52 följande:

Varför ska du begär intyg nu just nu på sommaren? Vad har ni för regler för förskoletider? Skiter ni om föräldrarna fuskar resten av året?

Jag misstänker att det gäller under semestertid, så de som behöver barnomsorg (som även kan inkludera sjukskrivna och arbetslösa) får det. Det är ju personalens semestrar som ska planeras
  • sextiotalist
    Anonym (F) skrev 2017-05-15 10:06:09 följande:
    Jo vuxna har lagstadgad rätt till semester. Ja om det blir en lag på att även barn ska ha en sådan rätt krävs en hel del förändringar. Du kan ju läsa om det själv om du är intresserad. Du verkar ha missat detta. En toppenbra sak förövrigt. Hela barnkonventionen bör bli en lag. Det är något som också finns som förslag. Mer rätt åt våra barn.
    Nej, vuxna har inte lagstadgad rätt till semester. Däremot har de som har ett fast arbete rätt till detta. Det är en helt annan lagstiftning som styr detta, den lagstiftning som hanterar arbetsgivare / arbetstagare.

Det finns idag väldigt många vuxna som inte har den rätten, arbetslösa, timanställda etc

• sextiotalist
    Anonym (F) skrev 2017-05-15 10:43:54 följande:
    Ja givetvis utgår man från dem som har ett jobb att ta semester från, hehe. Det tror jag de flesta förstår. Det är ju utfärdat från ARM. Det är som sagt även på tal att även barn som går i förskola ska få den rätten.
    Intressant att se hur de löser inkomstfrågan för de föräldrar som hamnar i kläm. För de barn som är utan ledighet är nog till 99% barn till föräldrar som är i en sådan situation att de inte kan ta ledigt.
  • sextiotalist
    Anonym (S) skrev 2017-05-15 11:50:09 följande:
    Jävla pretto? Är man pretto för att man anser att även barnen behöver ledighet på sommaren? Jävla skitföräldrar som inte gör ALLT för att barnen ska få lite ledighet!

Håller med dig helt ts. Det är sjukt dåligt.
    Men vad ska de föräldrarna göra, jag misstänker att de gör allt för att få jobb, hoppar på de vikariat de kan.

Det är så lätt för oss med fasta anställningar att raljera, men det finns en verklighet idag som nästan kan liknas med en slavhandel. Det har varit många artiklar om detta, hur folk står på kö för att få jobb.
    Nu brukar det för de flesta vara en övergångsperiod, men det finns en liten grupp som troligen kommer vara kvar i detta under många år, troligen en grupp som ses som mindre anställningsbar (läs unga föräldrar utan utbildning) som måste leva kvar i detta under barnens uppväxt för att försörja sina barn
  • sextiotalist
    Anonym (123) skrev 2017-05-15 12:01:27 följande:
    Krävs inte ens fast arbete, bara du arbetar har du rätt till 4 veckors sammanhängande semester under juni-augusti. Har man inga semesterdagar får man obetald semester.
    Inte som timanställd, dvs om du vill ha dina timmar.
    Och visst obetald semester när du inte har pengar till det.
    De få som det gäller (för det är inte många) faller mellan stolarna,
    Det finns en verklighet som vi som är inne med jobb och allt inte ser
  • sextiotalist
    Anonym (Elin) skrev 2017-05-15 14:19:13 följande:
    Man måste ha ett jobb för att ha semester, arbetslösa som nämns i trådstarten som inledning på frågan "har inte alla rätt till semester", har alltså inte rätt till semester. Man kan inte ha semester från arbetslöshet, inte heller från sjukskrivning som också nämns i ts.
    Exakt. Nu tycker jag att även arbetslösa kan få ha "semester" i den mån att de har rätt till, i varje fall 20 dagar, att få a-kassa utan motkrav.
    Jag tror jag satt varje dag (oavsett om det var juli månad och högsommarvärme eller november och ruskigt ute) och sökte arbete. Om jag "smet" iväg på något roligt med sonen, så fick jag dåligt samvete.
  • sextiotalist
    Anonym (obegripligt) skrev 2017-05-17 10:35:21 följande:
    Men seriöst. Hur många intervjuer åker folk på under juli/början på augusti??

Hur många samtal går att ringa?

Jag tycker det är bara bortförklaringar för att få sola utan barn i närheten om man påstår det du gör om den period på sommaren när Sverige stänger ner.
    Jodå, absolut.
    Alla stänger inte ner och när jag var arbetslös så arbetade jag på sommaren flera gånger (timjobb)
  • sextiotalist
    IngridHellstrom skrev 2017-05-17 21:21:34 följande:

Jag håller med. Och det stämmer absolut inte som det påstås i tråden, att arbetslösa med socialbidrag inte har rätt till semester. Jag har varit i Fas 3 och gått på soc i flera år. Man har rätt till 20 så kallade T-dagar per år, då man är ledig från sin Fas 3-plats. Alltså fyra veckor om man sparar dem till sommaren. Går man på soc så behöver man överhuvudtaget inte redovisa detta till socialen, utan det räcker att man anmäler vilka veckor man önskar vara ledig till sin handläggare på Af. De nekar ALDRIG. Jag kan inte tänka mig att de arbetslösa som inte nått till Fas 3 (som i och för sig snart inte finns nu då) skulle ha SÄMRE villkor och inte få ta ledigt..?

För övrigt får man resa bort också, men man måste kunna ta sig hem inom 48 timmar ifall en arbetsgivare skulle höra av sig. Men 48 timmar - på den tiden tar man sig ju hem ifrån både Medelhavet och Kanarieöarna i alla fall. Och man ska ha maximal otur om arbetsgivaren skulle ringa och säga att "du måste komma på intervju i morgon, jag kan inte vänta till nästa vecka". 

Och självklart får man ha barnen på dagis. Jag har aldrig varit med om att dagispersonalen skalle ifrågasätta när jag tar ledigt för dem. Eller frågat ut oss om vad vi ska göra. Eller anmält mig till Af eller socialen. Det är ju för att ni INTE vill ha barnen hemma som personalen reagerar, för att de tycker synd om ungarna era. (Och det gör jag med.)

Jag tror att vissa hittar på här för att de inte VILL ha barnen hemma...

Där har du fel. Det är endast de som hamnat i fas tre som har rätt till 20 dagars ledighet
Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?