• Mjbo

Första gången IVF Maj 2017

Hej!

Har tagit bort min äggledare och under operation såg dom att även den andra vad obrukbar, så det finns NOLL chans för mig att bli gravid på naturlig väg.

Jag skall nu dra igång med IVF i början på Maj i år, och undrar om det är fler som gör detta för första gången? Jag är helt ny i den här världen och det är mycket funderingar och tankar..

Var på möte på IVF kliniken i förrgår och har gjort vul och blodprov, visade att jag har en mycket hög halt av äggblåsor, vilket dom sa va positivt. Mannens spermier ligger långt över medel både i snabbhet och antal, så enligt dom så har vi stora chanser att bli gravida med hjälp av IVF. Dock är det mycket ärrbildningar i buken, runt äggledarna osv vilket kan göra det svårare att fastna tydligen...

Såå.. Jag har väl egentligen ingen fråga, Vill mest ha kontakt med någon/några som är i liknande sits som mig, och som gör detta för första gången..

Nu i början på maj så kommer jag dra igång med alla sprutor, mediciner och allt vad det innebär.. Någon som vill följas åt? :) 

• Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017
  • Villhabulle

Jag har berättat för familj och närmsta vänner. Har senaste året fått en del frågor om när vi tänkt skaffa barn och efter att jag tröttnade på att även folk jag inte känner speciellt väl frågade svarade jag ibland i stil med "det är faktiskt inte så lätt för alla" och då blir de tysta. För att inte känna skam eller ensam i det har jag vart ganska öppen med allt till mina vänner fram tills nu när vi inte vill säga det om det inte blir något just nu. Så sagt att vi står i kä och att det kan ta upp till 8 mån. Dock kände jag att jag inte orkade hitta på mer ursäkter för min chef så inför VUL idag pratade jag med henne och kunde inte hålla tårarna borta. Det har vart rätt jobbigt att försöka hitta bra anledningar att smita iväg. Hon var givetvis väldigt förstående och stöttande och sa allt som man vill att en chef ska säga. Så nu känner jag ett mkt större lugn inför nästa vecka när äggplock ska ske. Är otroligt nervös. Ha en fin helg alla ??

• kastrullen
    Rosenblad skrev 2017-05-26 18:27:46 följande:

Okej..Nu känner jag mig bra igen efter dagens äggplock.

Låg och grät under hela tiden, gick inte att hålla känslorna i styr så efter att tårarna började rinna kunde jag inte hålla mig. Gjorde faktiskt inte så ont som jag trodde, det kändes när nålen gick in men annars var det okej.

Efteråt gjorde det däremot mer ont men fortfarande så har jag haft värre smärta vid tex mens.

Blev svimfärdig och illamående vid hemgång men väl hemma efter mer värktabletter och sömn så känns det inte så farligt.

Blev 6 st ägg, vid VUL såg dem 10 st så dem ville vell inte med ut. Har tagit Menopur och det ska ju ge färre men bra ägg så jag hoppas verkligen att de ringer imorgon och säger att vi har något fint ägg kvar!

Måste säga att jag är imponerad av alla kvinnor som får gå igenom allt det här efter år av besvikelse.

Håller alla tummar och tår för att det är bra och befruktade ägg de ringer om idag! :) Hur mår du idag?
  • gammelpysen
    Rosenblad skrev 2017-05-26 18:27:46 följande:

Okej..Nu känner jag mig bra igen efter dagens äggplock.

Låg och grät under hela tiden, gick inte att hålla känslorna i styr så efter att tårarna började rinna kunde jag inte hålla mig. Gjorde faktiskt inte så ont som jag trodde, det kändes när nålen gick in men annars var det okej.

Efteråt gjorde det däremot mer ont men fortfarande så har jag haft värre smärta vid tex mens.

Blev svimfärdig och illamående vid hemgång men väl hemma efter mer värktabletter och sömn så känns det inte så farligt.

Blev 6 st ägg, vid VUL såg dem 10 st så dem ville vell inte med ut. Har tagit Menopur och det ska ju ge färre men bra ägg så jag hoppas verkligen att de ringer imorgon och säger att vi har något fint ägg kvar!

Måste säga att jag är imponerad av alla kvinnor som får gå igenom allt det här efter år av besvikelse.

Har gjort två äggplock. Andra gången, förra veckan, kom tårarna direkt när jag kom till rmc. Äggplocket var hemskt för bedövningen tog inte som den skulle på höger sida och jag hoppas verkligen att vi fick några till frysen.

Hoppas det går bra för oss alla. Det finns värre saker i livet men det här är verkligen påfrestande.
  • Rosenblad
    Sophiasophia skrev 2017-05-26 20:10:26 följande:

Alla äggblåsor innehåller ju inte ägg, så det kan ha varit så med några.

Hoppas du får bra besked imorgon!!

Nä det är ju sant. Fyra ägg blev befruktade så jag hoppas vi kan få något till frysen också :)
  • Rosenblad
    kastrullen skrev 2017-05-27 05:40:27 följande:

Håller alla tummar och tår för att det är bra och befruktade ägg de ringer om idag! :) Hur mår du idag?

Tack!! Mår väldigt bra, har knappt ont alls faktiskt. Fyra små ägg blev befruktade så imorgon får vi tillbaka ett :) Så hoppas jag att de andra går till frysen eller om de kommer vilja odla vidare först.
  • Rosenblad
    gammelpysen skrev 2017-05-27 09:30:12 följande:

Har gjort två äggplock. Andra gången, förra veckan, kom tårarna direkt när jag kom till rmc. Äggplocket var hemskt för bedövningen tog inte som den skulle på höger sida och jag hoppas verkligen att vi fick några till frysen.

Hoppas det går bra för oss alla. Det finns värre saker i livet men det här är verkligen påfrestande.

Ja det är så mycket känslor i denna barnverkstaden och efter jag fick lugnande och bedövning så släppte allt. Vad jobbigt det låter :( Hoppas ni får ägg till frysen! Vi vet inte heller än om något går till frysen, ska iaf få tillbaka ett imorgon av fyra. Hade ju varit så skönt att få ha fler sparade.
  • Sophiasophia
    Rosenblad skrev 2017-05-27 15:03:22 följande:
    Nä det är ju sant. Fyra ägg blev befruktade så jag hoppas vi kan få något till frysen också :)
    Fint att höra! Det låter ju lovande att ni får faktiskt kommer få till frysen oxå!!
  • kastrullen
    Rosenblad skrev 2017-05-27 15:05:31 följande:

Tack!! Mår väldigt bra, har knappt ont alls faktiskt. Fyra små ägg blev befruktade så imorgon får vi tillbaka ett :) Så hoppas jag att de andra går till frysen eller om de kommer vilja odla vidare först.

Va skönt för dig! När har du testdag då?
  • kastrullen
    Villhabulle skrev 2017-05-26 23:40:15 följande:

Jag har berättat för familj och närmsta vänner. Har senaste året fått en del frågor om när vi tänkt skaffa barn och efter att jag tröttnade på att även folk jag inte känner speciellt väl frågade svarade jag ibland i stil med "det är faktiskt inte så lätt för alla" och då blir de tysta. För att inte känna skam eller ensam i det har jag vart ganska öppen med allt till mina vänner fram tills nu när vi inte vill säga det om det inte blir något just nu. Så sagt att vi står i kä och att det kan ta upp till 8 mån. Dock kände jag att jag inte orkade hitta på mer ursäkter för min chef så inför VUL idag pratade jag med henne och kunde inte hålla tårarna borta. Det har vart rätt jobbigt att försöka hitta bra anledningar att smita iväg. Hon var givetvis väldigt förstående och stöttande och sa allt som man vill att en chef ska säga. Så nu känner jag ett mkt större lugn inför nästa vecka när äggplock ska ske. Är otroligt nervös. Ha en fin helg alla ??

Ja vi har också konstant fått frågan. En kollega så "jag förväntade mig att ni redan skulle ha blivit med barn" när jag berättade att jag inte ville söka en annan tjänst pga eventuellt ska skaffa familj i framtiden. Blev så jäkla sur. Henne har jag inte berättat för, och kommer inte göra det heller. Min mans släkt frågar också ofta, de är superfertila och får barn till höger och vänster, och det har varit sjukt jobbigt. Hans mamma tror jag dock har fattat att vi har haft problem, hon har liksom försökt "skydda" oss när folk har börjat fråga.
  • Sophiasophia

Blir lite irriterad på mig själv när jag märker att jag drar stora växlar på att symptom jag har. Men inte så att jag tror att jag är gravid utan tvärtom tolkar alla symptom som visar på att jag följer min vanliga puregon/ovitrellecykel som har lett till mens. Idag har jag fått superömma bröst, det känns som att jag typ har träningsvärk i dem (och det är det ju då rakt inte, thats for sure :D). När jag var gravid förra gången hade jag snarare ont i bröstvårtorna och det kom senare. När jag får mens efter puregon och ovitrelle så brukar det kännas som det gör nu ganska precis vid den här tidpunkten :/
    Lutinus verkar dessutom ha gjort mina bröst G i G a n t i s k a (re), de var inte så direkt små från start. Så nu känns det som jag har 2 brontosaurusblåmärken till bröst.
    Ni 2 som är preggers, hur kändes brösten för er 3-4 dagar efter ET?

Hur gör ni alla med sex under ruvartiden? Jag är så kluven. Vi får sexförbud så fort jag blir gravid pga riskgraviditet.

Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017