• Mjbo

Första gången IVF Maj 2017

Hej!

Har tagit bort min äggledare och under operation såg dom att även den andra vad obrukbar, så det finns NOLL chans för mig att bli gravid på naturlig väg.

Jag skall nu dra igång med IVF i början på Maj i år, och undrar om det är fler som gör detta för första gången? Jag är helt ny i den här världen och det är mycket funderingar och tankar..

Var på möte på IVF kliniken i förrgår och har gjort vul och blodprov, visade att jag har en mycket hög halt av äggblåsor, vilket dom sa va positivt. Mannens spermier ligger långt över medel både i snabbhet och antal, så enligt dom så har vi stora chanser att bli gravida med hjälp av IVF. Dock är det mycket ärrbildningar i buken, runt äggledarna osv vilket kan göra det svårare att fastna tydligen...

Såå.. Jag har väl egentligen ingen fråga, Vill mest ha kontakt med någon/några som är i liknande sits som mig, och som gör detta för första gången..

Nu i början på maj så kommer jag dra igång med alla sprutor, mediciner och allt vad det innebär.. Någon som vill följas åt? :) 

• Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017
  • Sophiasophia
    CazaAzur skrev 2017-05-26 09:51:53 följande:
    Följer med er här, är rd 2 är idag. Känner faktiskt något som liknar mensvärk och mycket öm om brösten :( Det är nog hormoner och var ju en aning överstimulerad... 

Har hört att man inte ska börja testa först efter 10 dagar, vågar nog inte tjuvstarta. I stället hänger jag här med er och försöker hålla mig positiv :D 

Jag håller med om att det är så psykiskt påfrestande, mycket svårare psykiskt än fysiskt... 

Hoppas ni alla får en fin helg!! 
    Vad kul! Då ligger vi exakt samma du och jag. Jag gjorde ET på Sophiahemmet i onsdags.
    Jag känner mig illamående och trött men har förstått att detta är biverkningar av Lutinus.
    Dessutom är jag helt galet pruttig :D :D men det beror nog på nåt annat.
  • Sophiasophia
    kastrullen skrev 2017-05-26 11:05:55 följande:

Vad tror ni om detta? Alla test är ju efter tiden gått ut men alla streck visade sig inom testtiden. Däremot kanske de ser lite annorlunda ut när de torkat.

Testen är tagna

Tis em rd 7

Ons morgon rd 8

Ons em rd 8

Tors morgon rd 9

Tors kväll rd 9

Fredag morgon rd 10

Tycker det är lite märkligt att det ser starkare ut på em/kväll, men det kanske kan vara så? Min morgon börjar ju ca 05 och jag vet inte riktigt när en räknar morgonurin?

Jo, lite så ser det ju ut, men så länge det ökar i styrka hela tiden är det inget att bry sig om tycker jag (torsdag kväll är ju helt klart starkare än onsdag em).

Bra styrka på strecken redan nu, det bådar ju gott!!
  • kastrullen
    Sophiasophia skrev 2017-05-26 12:47:57 följande:

Jo, lite så ser det ju ut, men så länge det ökar i styrka hela tiden är det inget att bry sig om tycker jag (torsdag kväll är ju helt klart starkare än onsdag em).

Bra styrka på strecken redan nu, det bådar ju gott!!

Blev lite knäckt när första morgontestet var svagare än em-testet dagen innan, men nu verkar det ju vara så varje dag. Jag börjar nästan känna mig lite läskigt positiv. Hoppas det håller i sig :)
  • kastrullen
    Mjbo skrev 2017-05-26 09:06:09 följande:

Har tjuvstartat idag på rd 5. Ett ganska väntat negativt. Nu åker jag bort i helgen och tänker på annat. Sen tänker nå testa på måndag igen, dag 8 :)

Önskar er en bra helg tjejer:)

Hoppas ni får en jättebra helg och lyckas tänka på nåt annat en liten stund i alla fall! :)
  • alade
    kastrullen skrev 2017-05-26 12:58:53 följande:

Blev lite knäckt när första morgontestet var svagare än em-testet dagen innan, men nu verkar det ju vara så varje dag. Jag börjar nästan känna mig lite läskigt positiv. Hoppas det håller i sig :)

Ärligt menad fråga: Varför testar du så ofta? Vad är det du tänker ska hända från morgon till eftermiddag?
  • STHLMivf17
    Jangeles skrev 2017-05-25 15:31:07 följande:
    Men oj vad ledsamt att läsa, då ni fick ut så många ägg också :(

Vilken klinik går ni hos? Hur länge har ni varit barnlösa?

För oss gjorde dom vanlig ivf på 50 % och icsi på 50% eftersom att vi som sköterskan beskrev de " varit barnlösa ett tag".

Försök att ladda om och vila i sommar, nästa gång borde ni ju få göra icsi, tänk vilket gäng med embryon ni kan få då<3
    Tack, ja det är inte mycket annat att göra än att börja om. Idag känns det lite bättre när vi har hunnit smälta beskedet.
    Vi går på sthlm ivf som vi ändå är nöjda med. Er klinik var ju smarta och gjorde några icsi på en gång, det blir det för oss nästa gång. Hade önskat att de gjort det från början såklart. Vi har varit barnlösa i ca 2 år, ingen av oss har barn sedan tidigare.
    Ska peppa inför nästa om gång. Tack <3
  • kastrullen
    alade skrev 2017-05-26 13:05:09 följande:

Ärligt menad fråga: Varför testar du så ofta? Vad är det du tänker ska hända från morgon till eftermiddag?

Att det ska försvinna, bli negativt/svagare, att jag inbillat mig. Första eftermiddagen var för att jag beställt nya stickor och ville prova hur starkt för jämförelse. Det var inte det bästa beslutet, för sedan när jag testade mig på morgonen var det svagare än dagen innan och då blev jag orolig. Nu när jag sett att jag kanske har starkare test på em/kväll så är det inte så stressande längre.

Jag är sån som person, oroar mig mycket i onödan :) dubbelkollar allt (bokade tider, tågbiljetter, instruktioner, när jag låser bilen/dörren) och kräver ofta att min man som aldrig oroar sig dubbelkollar mig. Under den här behandlingen har jag varit extrem.
  • STHLMivf17
    Sophiasophia skrev 2017-05-25 16:31:17 följande:
    Ok, vad tungt! Är spermierna svaga eller skalen på äggen hårda?

Har ni fått besked om när ni ska köra andra omgången?
    Vi har inte fått veta något särskilt mer än att inget blev befruktat och att det blir icsi nästa gång. Kan man göra något om skalet är för hårt? Typ ändra kosten eller något?
    Spermierna hade bra rörlighet och var något färre till antalet, dock inget alarmerande.
    Nästa tillfälle blir efter sommaren. Så, jag får försöka njuta av sommaren och för en gångs skull hoppas jag att den går snabbt ;)
  • STHLMivf17
    kastrullen skrev 2017-05-25 16:32:28 följande:
    Åh, så värdelöst! Ja det tycker jag verkligen att de borde ha kollat. Låter väldigt märkligt... tycker det är så himla synd att ni ska bli drabbade av detta! :( som Jangeles skriver så borde det ju göra icsi då på erat nästa försök, men jag kan ju inte förstå att de inte gjorde detta nu. Hoppas dom reder upp detta efter sommaren och att ni hittar en väg genom detta nu så att ni orkar att börja om igen.
    Tack för stödet <3
    Idag känns det lite bättre när vi hunnit smälta allt, även om det känns för jäkligt att behöva vänta minst 2-3 onödiga mensomgångar igen..
    Men, ska försöka njuta av sommaren.
  • STHLMivf17
    Mjbo skrev 2017-05-25 17:01:11 följande:
    Åh nej! Fy va jobbigt!! Jag lider verkligen med dig. Usch vilket tungt besked efter allt man går igenom. Och jag håller med om att spermierna borde vara de första dom kollar ordentligt. Det är ju lixom de lättaste av allting. Men men... Nej fy va tråkigt.

Jag hoppas att du kan försöka njuta av sommaren och massa rosé i solen. Det är du värd. Sen försöka orka ta nya tag igen.. stor kram till dig.
    Tusen tack för ditt stöd <3
    Ett skitbesked, men jag hoppas att det finns någon mening med det här också som visar sig längre fram... kram
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017