• Mjbo

Första gången IVF Maj 2017

Hej!

Har tagit bort min äggledare och under operation såg dom att även den andra vad obrukbar, så det finns NOLL chans för mig att bli gravid på naturlig väg.

Jag skall nu dra igång med IVF i början på Maj i år, och undrar om det är fler som gör detta för första gången? Jag är helt ny i den här världen och det är mycket funderingar och tankar..

Var på möte på IVF kliniken i förrgår och har gjort vul och blodprov, visade att jag har en mycket hög halt av äggblåsor, vilket dom sa va positivt. Mannens spermier ligger långt över medel både i snabbhet och antal, så enligt dom så har vi stora chanser att bli gravida med hjälp av IVF. Dock är det mycket ärrbildningar i buken, runt äggledarna osv vilket kan göra det svårare att fastna tydligen...

Såå.. Jag har väl egentligen ingen fråga, Vill mest ha kontakt med någon/några som är i liknande sits som mig, och som gör detta för första gången..

Nu i början på maj så kommer jag dra igång med alla sprutor, mediciner och allt vad det innebär.. Någon som vill följas åt? :) 

• Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017
  • kastrullen
    Mjbo skrev 2017-05-25 17:03:50 följande:

Jag ska testa imorgon tänkte jag. Är då på dag 5. Sen åker ja boet i helgen och ska inte ta med nå test ;) så nästa gång ska ja testa på måndag morgon igen, blir då dag 8 :) då borde det synas nånting om de är positivt tycker ja :)

Hur går de för dig? Hur mår du? Några mer symptom?

Åh va spännande, håller alla tummar och tår! :)

Jag mår bra! Det "drar" lite i livmodern ibland. Det har blivit mitt kvällsmys när jag lägger mig i sängen. Annars så kan jag bli lite illamående på morgonen och på eftermiddagen, när jag är hungrig. Men det är svårt att säga vad som är symtom, vad som är biverkningar av Lutinus eller om min hjärna inbillar sig :)
  • Sophiasophia
    Rosenblad skrev 2017-05-25 18:09:49 följande:

Otrivelle sprutan igår börjar visa sina biverkningar idag.. Känner mig så trött, huvudvärk och illamående.

Imorgon äggplock, är nervös men vill bara få detta gjort så vi kan få reda på om vi kan få bli gravida någon gång.....

Spännande med äggplock imorgon. För mig gjorde det rejält ont men man får ju både lugnande och skönt smärtstillande :)
    Men det var otroligt intressant att se så jag hade ändå gärna gjort det igen. Och jag fick resultatet direkt.

Lycka till!!
  • Sophiasophia
    Mjbo skrev 2017-05-25 17:03:50 följande:
    Jag ska testa imorgon tänkte jag. Är då på dag 5. Sen åker ja boet i helgen och ska inte ta med nå test ;) så nästa gång ska ja testa på måndag morgon igen, blir då dag 8 :) då borde det synas nånting om de är positivt tycker ja :)

Hur går de för dig? Hur mår du? Några mer symptom?
    Spännande!!! Dock har jag läst på många ställen att de inte fått plus förrän ruvardag 9 tidigast. Så bli inte nedslagen o m det nu skulle vara negativt.

Och glöm inte att uppdatera här :) är ju galet intressant att följa de som loggar några dagar före en själv.

Jag är ju bara på ruvardag 1, men jag känner mig redan väldigt påverkad av hela processen. Var på grönan med sonen idag och höll på att somna på bussen på vägen hem. Och när vi sen kom hem så somnade jag direkt på soffan fast klockan bara var 16. Tror det är anspänningen från hela grejen som liksom släpper nu. Känns som att man kan slappna av lite nu, det är liksom bara väntan kvar nu.
  • Mjbo
    kastrullen skrev 2017-05-25 18:36:14 följande:

Åh va spännande, håller alla tummar och tår! :)

Jag mår bra! Det "drar" lite i livmodern ibland. Det har blivit mitt kvällsmys när jag lägger mig i sängen. Annars så kan jag bli lite illamående på morgonen och på eftermiddagen, när jag är hungrig. Men det är svårt att säga vad som är symtom, vad som är biverkningar av Lutinus eller om min hjärna inbillar sig :)

Onej, det låter iallafall som gravid symptom så jag hoppas det fortsätter visa plus i många månader till åt dig! :D

Vilken dag har du egentligen testdag? :)
  • Mjbo
    Sophiasophia skrev 2017-05-25 18:58:30 följande:

Spännande!!! Dock har jag läst på många ställen att de inte fått plus förrän ruvardag 9 tidigast. Så bli inte nedslagen o m det nu skulle vara negativt.

Och glöm inte att uppdatera här :) är ju galet intressant att följa de som loggar några dagar före en själv.

Jag är ju bara på ruvardag 1, men jag känner mig redan väldigt påverkad av hela processen. Var på grönan med sonen idag och höll på att somna på bussen på vägen hem. Och när vi sen kom hem så somnade jag direkt på soffan fast klockan bara var 16. Tror det är anspänningen från hela grejen som liksom släpper nu. Känns som att man kan slappna av lite nu, det är liksom bara väntan kvar nu.

Tack, självklart ska jag ha i åtanke att det kan vara falskt negativt efterdom de är så tidigt. Fick tillbaka en 5 dagars så jag ska ju ha min mens på onsdag, så jag tänker att de borde visa på måndag ;)

Visst är det spännande att följa andra i samma resa. Känns som att man skulle vilja träffa hela högen för att man har så myvlet gemensamt med er allihopa. Ni förstår vad man går igenom.

Jag har ingen i min närhet över huvudtaget som har gjort en ivf så jag va helt ovetandes vid start. Så psykiskt påfrestande detta är och har vart kunde jag faktiskt inte ens tänka mig att det skulle bli.

Jag uppdaterar självklart efter mina test! Men i helgen kommer jag inte ha någon mottagning på telefonen så jag får läsa ikapp allting nästa vecka det jag missat hos er andra :)
  • kastrullen
    Mjbo skrev 2017-05-25 20:13:13 följande:

Onej, det låter iallafall som gravid symptom så jag hoppas det fortsätter visa plus i många månader till åt dig! :D

Vilken dag har du egentligen testdag? :)

Ja jag hoppas också på det! :) Måndag är testdag! Det börjar närma sig, men tiden har verkligen gått långsamt.
  • kastrullen
    Rosenblad skrev 2017-05-25 18:09:49 följande:

Otrivelle sprutan igår börjar visa sina biverkningar idag.. Känner mig så trött, huvudvärk och illamående.

Imorgon äggplock, är nervös men vill bara få detta gjort så vi kan få reda på om vi kan få bli gravida någon gång.....

Åh va spännande! Håller tummarna att de hittar ett guldägg :)
  • Mjbo
    kastrullen skrev 2017-05-25 20:21:32 följande:

Ja jag hoppas också på det! :) Måndag är testdag! Det börjar närma sig, men tiden har verkligen gått långsamt.

Okej :D

Ja visst går det långsamt. Helt sjukt långsamt! :p är på dag 4 idag. Känns som att jag är på dag 30! Haha
  • alade
    CazaAzur skrev 2017-05-25 10:56:31 följande:

Samma sak hände oss med första omgången, inga ägg blev befruktade! Andra omgången med bättre protokoll och icsi, fick vi 9 ägg varav 8 befruktade, 5 var mycket bra, varav ett lite extra bra som jag får idag   Det är verkligen så att första IVF är ett test! 

Lycka till med äggplocket!!

Tack så mycket!

Fint att få lite pepp av någon som testat exakt samma sak. Det gör mig glad att ni verkar ha fått bra utdelning av icsi!
  • alade
    STHLMivf17 skrev 2017-05-25 14:59:52 följande:

Uppdatering;

Igår fick jag en tidig mens och ringde direkt till kliniken för att förbereda insättningen efter totalfrys (vi hade ju äggplock förra veckan, 16 st). Fick då veta att INGET av alla våra fina ägg hade befruktats. Blev så otroligt ledsen! :(

Detta är alltså anledningen till alla år av barnlöshet. Spermierna "orkar" typ inte ta sig in i ägget. Varför kollar de inte sånt vid spermaprovet? Känns uppgivet och så oerhört förlegat att kvinnan ska gå igenom alla möjliga olika tester och behandlingar men spermierna verkar inte utredas något särskilt. Känner mig så oerhört lurad. Svårt att vara positiv just nu. Även om vi har 2 "gratis" försök kvar så är det ju ibte skitroligt att börja om igen. Och hinner dessutom inte göra något förrän efter sommaren. Skit också.

Jag har ju varit med om samma sak (fast utan totalfrys), med 16 mogna ägg vid plocket. Det är supertungt besked och jag beklagar att ni behövt få det!

Jag fick förklaringen av läkaren vi träffade sist att det inte går att se om äggskalet är hårt/spermierna inte kan penetrera utan att testa det. Och eftersom "vanlig" befruktning är att föredra gör man det första gången om inget är tydligt fel med spermierna. Förmågan att ta sig igenom äggskalet är tyvärr inget som syns vid mikroskopisk undersökning...

Men är du säker på att det räknas som försök utan återföring? Vi gör genom landstinget och då vi inte fick något tillbaka har vi alla tre försök kvar.
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017