• Mjbo

Första gången IVF Maj 2017

Hej!

Har tagit bort min äggledare och under operation såg dom att även den andra vad obrukbar, så det finns NOLL chans för mig att bli gravid på naturlig väg.

Jag skall nu dra igång med IVF i början på Maj i år, och undrar om det är fler som gör detta för första gången? Jag är helt ny i den här världen och det är mycket funderingar och tankar..

Var på möte på IVF kliniken i förrgår och har gjort vul och blodprov, visade att jag har en mycket hög halt av äggblåsor, vilket dom sa va positivt. Mannens spermier ligger långt över medel både i snabbhet och antal, så enligt dom så har vi stora chanser att bli gravida med hjälp av IVF. Dock är det mycket ärrbildningar i buken, runt äggledarna osv vilket kan göra det svårare att fastna tydligen...

Såå.. Jag har väl egentligen ingen fråga, Vill mest ha kontakt med någon/några som är i liknande sits som mig, och som gör detta för första gången..

Nu i början på maj så kommer jag dra igång med alla sprutor, mediciner och allt vad det innebär.. Någon som vill följas åt? :) 

• Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017
  • Rosenblad

Grattis till alla som plussat! Ger mig lite liteee hopp om att de kanske ska funka för oss också :)

Var på andra kontrollen idag, 5 ägg som växt på varje sida och något ägg som var 17-18. Trodde vi skulle få reda på äggplocksdag men de ville kolla på blodprovet först. Så vi får se vad de säger när de ringer. Lät som äggplock kommer ske i helgen och tidsmässigt så borde de stämma. Är JÄTTE nervös inför äggplock och har haft ont i flera dagar vid endast insemination och det är ju inget jämfört med detta. Får man lugnande? Jag känner att jag kan bryta ihop på plats om de gör för ont. Blivit så känslig av denna bebisverkstan och allt va de innebär :/

• Rosenblad
    Rosenblad skrev 2017-05-23 11:50:03 följande:

Grattis till alla som plussat! Ger mig lite liteee hopp om att de kanske ska funka för oss också :)

Var på andra kontrollen idag, 5 ägg som växt på varje sida och något ägg som var 17-18. Trodde vi skulle få reda på äggplocksdag men de ville kolla på blodprovet först. Så vi får se vad de säger när de ringer. Lät som äggplock kommer ske i helgen och tidsmässigt så borde de stämma. Är JÄTTE nervös inför äggplock och har haft ont i flera dagar vid endast insemination och det är ju inget jämfört med detta. Får man lugnande? Jag känner att jag kan bryta ihop på plats om de gör för ont. Blivit så känslig av denna bebisverkstan och allt va de innebär :/

Läste precis i mina papper att man får lugnande,Skönt!!
  • Mjbo
    Rosenblad skrev 2017-05-23 12:00:30 följande:
    Läste precis i mina papper att man får lugnande,Skönt!!
    ja precis. man får lugnande och lokalbedövning om man önskar.. Det klarar du så bra. Går snabbt över, och även om det kan kännas outhärdligt så får du försöka tänka att det kan komma nått såå gott utav det. Jag håller tummarna åt dig att det ska gå bra på plocket :)
  • Mjbo

Ruvardag 2 idag... HUR tusan får man tiden att gå?? haha jag håller på att bli tokig. vill veta nuuuuuu.... Jag jobbar 7-16 varje dag, och håller mig sysselsatt resten av dagen, men ändå går dagarna så himla sakta! haha.. 

• Rosenblad
    Mjbo skrev 2017-05-23 12:24:01 följande:

ja precis. man får lugnande och lokalbedövning om man önskar.. Det klarar du så bra. Går snabbt över, och även om det kan kännas outhärdligt så får du försöka tänka att det kan komma nått såå gott utav det. Jag håller tummarna åt dig att det ska gå bra på plocket :)

Ja jag ska tänka så, gör ju vad som helst för detta men det känns tungt ibland. Tack :)
  • Rosenblad

Äggplock på Fredag!!!! :o

Ska höja Menopur ytterligare till 300 idag,från 150 till 225 tidigare, sen äl-sprutan imorgon och Fredag morgon plock. Tidigast insättning Söndag. Herregud tänk om detta funkar!

• Villhabulle
    Sophiasophia skrev 2017-05-23 10:34:19 följande:

En grej som jag funderat på och tycker är lite synd är att man inte kan donera bort ägg som man sen inte ska använda. Känns så dumt att de bara slängs när de skulle kunna användas av någon som behöver.

Problemet är ju att äggen befruktas, men jag tänker att man skulle kunna göra en plan som gäller om man får väldigt många bra ägg.

Jag är 37 så detta är sista året jag får donera och då vill jag ju lägga tiden på att få vårt andra barn. Och inte göra processen för att bara donera allt.

Måste först bara säga att jag glömde svara på ditt tidigare svar. Tack för ditt stöd och du hade en poäng i det du sa om liknelsen mellan det och att vara hungrig och svälta. Bra där! Till din text ovan, vad fint tänkt av dig. Det skulle vara ett bra samarbete tycker jag också!
  • Villhabulle
    Sophiasophia skrev 2017-05-23 10:34:19 följande:

En grej som jag funderat på och tycker är lite synd är att man inte kan donera bort ägg som man sen inte ska använda. Känns så dumt att de bara slängs när de skulle kunna användas av någon som behöver.

Problemet är ju att äggen befruktas, men jag tänker att man skulle kunna göra en plan som gäller om man får väldigt många bra ägg.

Jag är 37 så detta är sista året jag får donera och då vill jag ju lägga tiden på att få vårt andra barn. Och inte göra processen för att bara donera allt.

Måste först bara säga att jag glömde svara på ditt tidigare svar. Tack för ditt stöd och du hade en poäng i det du sa om liknelsen mellan det och att vara hungrig och svälta. Bra där! Till din text ovan, vad fint tänkt av dig. Det skulle vara ett bra samarbete tycker jag också!
  • Mjbo
    Rosenblad skrev 2017-05-23 14:35:30 följande:

Äggplock på Fredag!!!! :o

Ska höja Menopur ytterligare till 300 idag,från 150 till 225 tidigare, sen äl-sprutan imorgon och Fredag morgon plock. Tidigast insättning Söndag. Herregud tänk om detta funkar!

Åh så kul!! Stort lycka till!
  • Villhabulle
    Essie32 skrev 2017-05-23 10:04:30 följande:

Hej alla! Jag hoppar gärna in om det är ok?

Jag går på Carl von Linné kliniken i Uppsala och kör med långa protokollet. Det är första försöket och vi hinner precis innan de stänger i sommar. ET planerat middsommarveckan!

Började med nässpray igår för första gången, senare får jag ta 2 olika sprutmediciner: bemfola och menopur, båda i styrka 225.

Jag har sällan egen ägglossning och dåligt amh värde, dock på ul kunde man alltid se äggblåsor så inte 100% hur mkt man ska titta på amh. Min man har väldigt få spermier 1,5 mlj, dock pigga och bra rörlighet så vi kommer få injektionsbwfruktning (isci ? Heter det?)

Jag har tidigare fått Letrozole i flera månader för att framkalla äl och det har funkat mkt bra! Dock tog det sig aldrig, nu vet vi varför- mannens få spermier. Det känns skönt att börja med ivf nu och ha möjlighet att göra en omgång nu innan sommaren. Hoppas verkligen på att det blir några dugliga ägg.. jag är 32 , mannen 34. Inga barn sedan innan.

Jag har läst hela tråden och vill gratta alla som redan har fått plus och håller tummarna för er andra ! <3

Nu kör jag spray andra dagen, vill så gärna att tiden går lite fortare..

Välkommen i gruppen!

Vi kör också nu precis innan de har sommarstängt och vi kör också den långa proceduren. Tar dock lägre dos. Mådde bra under nässprayet och nu har jag tagit sprutor i fem dagar och känner endast av huvudvärk. Vi har samma dilemma, min m fästman har bra kvalitet men inte tillräckligt många. det är jobbigt när man bara vill att tiden ska gå, tiden till att testa vill jag Inte ens tänka på.. Låt den gå fort!!!

Lycka till och håll oss uppdaterade :)
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017