• Mjbo

Första gången IVF Maj 2017

Hej!

Har tagit bort min äggledare och under operation såg dom att även den andra vad obrukbar, så det finns NOLL chans för mig att bli gravid på naturlig väg.

Jag skall nu dra igång med IVF i början på Maj i år, och undrar om det är fler som gör detta för första gången? Jag är helt ny i den här världen och det är mycket funderingar och tankar..

Var på möte på IVF kliniken i förrgår och har gjort vul och blodprov, visade att jag har en mycket hög halt av äggblåsor, vilket dom sa va positivt. Mannens spermier ligger långt över medel både i snabbhet och antal, så enligt dom så har vi stora chanser att bli gravida med hjälp av IVF. Dock är det mycket ärrbildningar i buken, runt äggledarna osv vilket kan göra det svårare att fastna tydligen...

Såå.. Jag har väl egentligen ingen fråga, Vill mest ha kontakt med någon/några som är i liknande sits som mig, och som gör detta för första gången..

Nu i början på maj så kommer jag dra igång med alla sprutor, mediciner och allt vad det innebär.. Någon som vill följas åt? :) 

• Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017
  • kastrullen
    Essie32 skrev 2017-05-23 10:04:30 följande:

Hej alla! Jag hoppar gärna in om det är ok?

Jag går på Carl von Linné kliniken i Uppsala och kör med långa protokollet. Det är första försöket och vi hinner precis innan de stänger i sommar. ET planerat middsommarveckan!

Började med nässpray igår för första gången, senare får jag ta 2 olika sprutmediciner: bemfola och menopur, båda i styrka 225.

Jag har sällan egen ägglossning och dåligt amh värde, dock på ul kunde man alltid se äggblåsor så inte 100% hur mkt man ska titta på amh. Min man har väldigt få spermier 1,5 mlj, dock pigga och bra rörlighet så vi kommer få injektionsbwfruktning (isci ? Heter det?)

Jag har tidigare fått Letrozole i flera månader för att framkalla äl och det har funkat mkt bra! Dock tog det sig aldrig, nu vet vi varför- mannens få spermier. Det känns skönt att börja med ivf nu och ha möjlighet att göra en omgång nu innan sommaren. Hoppas verkligen på att det blir några dugliga ägg.. jag är 32 , mannen 34. Inga barn sedan innan.

Jag har läst hela tråden och vill gratta alla som redan har fått plus och håller tummarna för er andra ! <3

Nu kör jag spray andra dagen, vill så gärna att tiden går lite fortare..

Välkommen!

Jag går också på Carl von Linné:)

Va spännande och tur ni hinner med ett försök innan sommaren! Håller tummarna för er!
  • kastrullen
    Mjbo skrev 2017-05-23 13:22:07 följande:

Ruvardag 2 idag... HUR tusan får man tiden att gå?? haha jag håller på att bli tokig. vill veta nuuuuuu.... Jag jobbar 7-16 varje dag, och håller mig sysselsatt resten av dagen, men ändå går dagarna så himla sakta! haha.. 

Ja den här ruvartiden är helt klart den värsta hittills! Jag är på dag 7 och 6 dagar kvar till testdagen. Pratade med min mamma idag som så "men det är ju snart den 29:e" och mitt svar var att det är en evighet! :)
  • Mjbo
    kastrullen skrev 2017-05-23 17:18:39 följande:

Ja den här ruvartiden är helt klart den värsta hittills! Jag är på dag 7 och 6 dagar kvar till testdagen. Pratade med min mamma idag som så "men det är ju snart den 29:e" och mitt svar var att det är en evighet! :)

Haha ja fy tusan. Vi har tänkt åka iväg i helgen idag för att tänka på annat, och för att tiden ska gå lite snabbare.. får se vart de här iväg :)

Vad gör du för att få tiden att gå?

Du har ju iallafall ett plus redan så du ska va lycklig! :D är du på dag 7 idag så måste du ha plussat redan på dag 5 första gången eller hur? Det är sjukt tidigt! Haha:)

Hoppas jag har lika tur som du med pluset!

Hur tar din man det? Är han glad eller skeptisk till ett sånt tidigt plus? :)
  • Shiwa

Hej!
    Jag fick båda mina äggledare bortopererade i november 2016 efter 5 stycken utomkvedshavandeskap.
    Jag har hittills gjort
    1 ET
    1 FET (i egen cykel) utan att lyckas.

Nu ska jag börja med ägglossningsstickor för att planera nästa FET (i egen cykel)

Håller tummarna för att det ska vägen....

• kastrullen
    Mjbo skrev 2017-05-23 19:06:46 följande:

Haha ja fy tusan. Vi har tänkt åka iväg i helgen idag för att tänka på annat, och för att tiden ska gå lite snabbare.. får se vart de här iväg :)

Vad gör du för att få tiden att gå?

Du har ju iallafall ett plus redan så du ska va lycklig! :D är du på dag 7 idag så måste du ha plussat redan på dag 5 första gången eller hur? Det är sjukt tidigt! Haha:)

Hoppas jag har lika tur som du med pluset!

Hur tar din man det? Är han glad eller skeptisk till ett sånt tidigt plus? :)

När jag är på jobbet går det bra, där är det fullt upp. Men i helgen är det långhelg och min pappa kommer och hälsar på. Förhoppningsvis håller han oss sysselsatta så att tiden går lite snabbare.

Ja, nu var det första väldigt svagt. Jag var, och är kanske fortfarande, skeptisk. Har googlat ungefär tusen gånger om ovitrelle kan vara orsaken, men när det gått 14 dagar bör det vara lugnt. Samtidigt är jag väldigt lycklig och drömmer om hur det kommer kännas när magen växer. Och sen blir jag orolig, tänk om vi kommer på ultraljudet och dom inte hittar något foster? Eller om testet på testdagen kommer vara negativt!? Kastas mellan hopp och förtvivlan!

Första testet såg han ingenting på. Andra testet såg han strecket på, men sa att det inte räknas förrän testdag. Men när jag kom med det digitala så blev han väldigt glad. Han tror det kommer gå vägen, men det trodde han innan jag testar:)
  • Mjbo
    kastrullen skrev 2017-05-23 20:21:06 följande:

När jag är på jobbet går det bra, där är det fullt upp. Men i helgen är det långhelg och min pappa kommer och hälsar på. Förhoppningsvis håller han oss sysselsatta så att tiden går lite snabbare.

Ja, nu var det första väldigt svagt. Jag var, och är kanske fortfarande, skeptisk. Har googlat ungefär tusen gånger om ovitrelle kan vara orsaken, men när det gått 14 dagar bör det vara lugnt. Samtidigt är jag väldigt lycklig och drömmer om hur det kommer kännas när magen växer. Och sen blir jag orolig, tänk om vi kommer på ultraljudet och dom inte hittar något foster? Eller om testet på testdagen kommer vara negativt!? Kastas mellan hopp och förtvivlan!

Första testet såg han ingenting på. Andra testet såg han strecket på, men sa att det inte räknas förrän testdag. Men när jag kom med det digitala så blev han väldigt glad. Han tror det kommer gå vägen, men det trodde han innan jag testar:)

Åh ja jag förstår precis sin känsla. Att inte veta gör en tokig.. Men du ska iallafall försöka njuta av att du faktiskt fått plus, och att då oavsett hur det slutat denna gång så är det inte omöjligt! :)

Min man räknar med att jag ska börja testa snart. Ja tror han är lika ivrig som mig med att börja testa! Haha:) tänkte ta ett test nu snart någon dag för att se så ovitrelle gått ut osv först. Vill gärna ha ett negativt test innan jag får det positiva så jag kan va säker på att det inte är sprutan som är kvar i kroppen :)
  • kastrullen
    Mjbo skrev 2017-05-23 21:10:48 följande:

Åh ja jag förstår precis sin känsla. Att inte veta gör en tokig.. Men du ska iallafall försöka njuta av att du faktiskt fått plus, och att då oavsett hur det slutat denna gång så är det inte omöjligt! :)

Min man räknar med att jag ska börja testa snart. Ja tror han är lika ivrig som mig med att börja testa! Haha:) tänkte ta ett test nu snart någon dag för att se så ovitrelle gått ut osv först. Vill gärna ha ett negativt test innan jag får det positiva så jag kan va säker på att det inte är sprutan som är kvar i kroppen :)

Haha ja jag ska försöka. Kommer fortsätta testa för att se så att hcg stiger :)

Va mysigt! Jag förstår, hoppas du lyckas hitta det fönstret. Jag var ju säker på att jag skulle få ett negativt Första testet men så blev det ju inte riktigt:)
  • Villhabulle

Tog blodprov idag som såg bra ut, en sådan lättnad. Nu blir det VUL på fredag, och förhoppningsvis äggplock på tisdag. Blir nervösare för varje dag som går nu :)

• Essie32
    Villhabulle skrev 2017-05-23 17:06:06 följande:
    Välkommen i gruppen!

Vi kör också nu precis innan de har sommarstängt och vi kör också den långa proceduren. Tar dock lägre dos. Mådde bra under nässprayet och nu har jag tagit sprutor i fem dagar och känner endast av huvudvärk. Vi har samma dilemma, min m fästman har bra kvalitet men inte tillräckligt många. det är jobbigt när man bara vill att tiden ska gå, tiden till att testa vill jag Inte ens tänka på.. Låt den gå fort!!!

Lycka till och håll oss uppdaterade :)
    Tack, det ska jag göra! Än så länge känner jag inte av något fr nässprayen men det är kanske lite tidigt (dag 3)?
    Jag är verkligen överlycklig att vi fick chansen att pröva en gång innan sommaren. Hoppas enormt mycket på att det går hela vägen! Det är första ivf för oss så allt kan hända men försöker tänka positivt!

Var befinner du dig i behandlingen?
  • Essie32
    Villhabulle skrev 2017-05-23 23:42:14 följande:

Tog blodprov idag som såg bra ut, en sådan lättnad. Nu blir det VUL på fredag, och förhoppningsvis äggplock på tisdag. Blir nervösare för varje dag som går nu :)

Ah , nu ser jag att du inväntar äggplock!
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017