• Mjbo

Första gången IVF Maj 2017

Hej!

Har tagit bort min äggledare och under operation såg dom att även den andra vad obrukbar, så det finns NOLL chans för mig att bli gravid på naturlig väg.

Jag skall nu dra igång med IVF i början på Maj i år, och undrar om det är fler som gör detta för första gången? Jag är helt ny i den här världen och det är mycket funderingar och tankar..

Var på möte på IVF kliniken i förrgår och har gjort vul och blodprov, visade att jag har en mycket hög halt av äggblåsor, vilket dom sa va positivt. Mannens spermier ligger långt över medel både i snabbhet och antal, så enligt dom så har vi stora chanser att bli gravida med hjälp av IVF. Dock är det mycket ärrbildningar i buken, runt äggledarna osv vilket kan göra det svårare att fastna tydligen...

Såå.. Jag har väl egentligen ingen fråga, Vill mest ha kontakt med någon/några som är i liknande sits som mig, och som gör detta för första gången..

Nu i början på maj så kommer jag dra igång med alla sprutor, mediciner och allt vad det innebär.. Någon som vill följas åt? :) 

• Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017
  • STHLMivf17
    alade skrev 2017-05-26 14:05:00 följande:
    Vi fick det beskedet i början av april och vi hann påbörja nytt försök nu i maj. Har äggplock på tisdag och vi ska göra icsi på alla ägg. Är minst sagt nervös inför det här försöket, men vi hoppas verkligen på att få en återföring denna gång. Annars testar vi igen efter sommaruppehållet.

Jag hoppas att ingen av oss ska behöva göra det här fler gånger, men det kändes ändå skönt att veta att vi inte "slösat" ett försök utan har våra tre kvar.
    Jag ska tänka på dig på tisdag, hoppas att äggplocket går smärtfritt och att det blir många fina ägg!
    Vad skönt att ni får göra en omgång innan sommaruppehållet, hoppas verkligen att det fastnar och stannar hos er <3
  • alade
    STHLMivf17 skrev 2017-05-26 14:46:44 följande:

Jag ska tänka på dig på tisdag, hoppas att äggplocket går smärtfritt och att det blir många fina ägg!

Vad skönt att ni får göra en omgång innan sommaruppehållet, hoppas verkligen att det fastnar och stannar hos er <3

Tack snälla!

Utifrån hur det var sist blir det knappast smärtfritt på tisdag, men det spelar mindre roll. Vi kommer att få färre ägg denna gång jämfört med sist, men jag mår bättre på den här mängden hormon så det känns bra.
  • STHLMivf17
    alade skrev 2017-05-26 14:53:52 följande:
    Tack snälla!

Utifrån hur det var sist blir det knappast smärtfritt på tisdag, men det spelar mindre roll. Vi kommer att få färre ägg denna gång jämfört med sist, men jag mår bättre på den här mängden hormon så det känns bra.
    Fy, ja mitt uttag var inte heller så kul, men det berodde på att jag reagerade starkt på smärtlindringen. Om du kan yoga innan eller slappna av på något annat sätt så kanske det kan lugna kroppen och därmed spänningar och smärta.
    Hur hög dos får du nu? Jag fick gonal-f 150 genom hela.
  • CazaAzur
    Sophiasophia skrev 2017-05-26 12:44:00 följande:
    Vad kul! Då ligger vi exakt samma du och jag. Jag gjorde ET på Sophiahemmet i onsdags.
    Jag känner mig illamående och trött men har förstått att detta är biverkningar av Lutinus.
    Dessutom är jag helt galet pruttig :D :D men det beror nog på nåt annat.
    Kul! :) :) 
    Har redan fått samma biverkningar (andra dagen) galet mycket gas... :D Jag skyller på Lutinus! 
    Har du tänkt att vänta till 10/6 att testa som SH rekommenderar? 
    Blir svårt för mig...
  • alade
    STHLMivf17 skrev 2017-05-26 16:49:30 följande:

Fy, ja mitt uttag var inte heller så kul, men det berodde på att jag reagerade starkt på smärtlindringen. Om du kan yoga innan eller slappna av på något annat sätt så kanske det kan lugna kroppen och därmed spänningar och smärta.

Hur hög dos får du nu? Jag fick gonal-f 150 genom hela.

Gonal-f 200 från början och sen 175. Hade 300 rakt igenom förra behandlingen och hade mycket mer biverkningar då än denna gång.

Jag hoppas att det ska innebära att jag inte får lika ont efter äp denna gång. Även om äggplock i sig gör ont var det värsta hur jag mådde dagarna efter. Men eventuellt var jag på gränsen till överstimulering och det lär jag inte vara denna gång
  • Rosenblad

Okej..Nu känner jag mig bra igen efter dagens äggplock.

Låg och grät under hela tiden, gick inte att hålla känslorna i styr så efter att tårarna började rinna kunde jag inte hålla mig. Gjorde faktiskt inte så ont som jag trodde, det kändes när nålen gick in men annars var det okej.

Efteråt gjorde det däremot mer ont men fortfarande så har jag haft värre smärta vid tex mens.

Blev svimfärdig och illamående vid hemgång men väl hemma efter mer värktabletter och sömn så känns det inte så farligt.

Blev 6 st ägg, vid VUL såg dem 10 st så dem ville vell inte med ut. Har tagit Menopur och det ska ju ge färre men bra ägg så jag hoppas verkligen att de ringer imorgon och säger att vi har något fint ägg kvar!

Måste säga att jag är imponerad av alla kvinnor som får gå igenom allt det här efter år av besvikelse.

• Sophiasophia
    CazaAzur skrev 2017-05-26 17:04:15 följande:
    Kul! :) :) 
    Har redan fått samma biverkningar (andra dagen) galet mycket gas... :D Jag skyller på Lutinus! 
    Har du tänkt att vänta till 10/6 att testa som SH rekommenderar? 
    Blir svårt för mig...
    Heeeelll nooo :D :D jag vill gradvis förbereda mig på ett eventuellt minus. När jag gör så så blir jag inte så värst besviken när det kommer. Och plussar jag tidigare så är det ju spännande även om man såklart fortsätter tänka realistiskt och fatta att det kan bli missfall.

Jag har dock fått testdag 8/6. Tänker testa på sön första gången. Bara för att se att det är minus efter ovitrelle, sen får jag se när jag testa nästa gång :) Hur ska du göra?
  • alade
    Rosenblad skrev 2017-05-26 18:27:46 följande:

Låg och grät under hela tiden, gick inte att hålla känslorna i styr så efter att tårarna började rinna kunde jag inte hålla mig. Gjorde faktiskt inte så ont som jag trodde, det kändes när nålen gick in men annars var det okej.

Efteråt gjorde det däremot mer ont men fortfarande så har jag haft värre smärta vid tex mens.

Blev svimfärdig och illamående vid hemgång men väl hemma efter mer värktabletter och sömn så känns det inte så farligt.

Blev 6 st ägg, vid VUL såg dem 10 st så dem ville vell inte med ut. Har tagit Menopur och det ska ju ge färre men bra ägg så jag hoppas verkligen att de ringer imorgon och säger att vi har något fint ägg kvar!

Måste säga att jag är imponerad av alla kvinnor som får gå igenom allt det här efter år av besvikelse.

Heja äggen!

Hoppas att du mår bättre snart.
  • Rosenblad
    alade skrev 2017-05-26 19:00:13 följande:

Heja äggen!

Hoppas att du mår bättre snart.

Tack! :) Nervöst inför samtalet imorgon!!
  • Sophiasophia
    Rosenblad skrev 2017-05-26 18:27:46 följande:

Alla äggblåsor innehåller ju inte ägg, så det kan ha varit så med några.

Hoppas du får bra besked imorgon!!
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017