• Mjbo

Första gången IVF Maj 2017

Hej!

Har tagit bort min äggledare och under operation såg dom att även den andra vad obrukbar, så det finns NOLL chans för mig att bli gravid på naturlig väg.

Jag skall nu dra igång med IVF i början på Maj i år, och undrar om det är fler som gör detta för första gången? Jag är helt ny i den här världen och det är mycket funderingar och tankar..

Var på möte på IVF kliniken i förrgår och har gjort vul och blodprov, visade att jag har en mycket hög halt av äggblåsor, vilket dom sa va positivt. Mannens spermier ligger långt över medel både i snabbhet och antal, så enligt dom så har vi stora chanser att bli gravida med hjälp av IVF. Dock är det mycket ärrbildningar i buken, runt äggledarna osv vilket kan göra det svårare att fastna tydligen...

Såå.. Jag har väl egentligen ingen fråga, Vill mest ha kontakt med någon/några som är i liknande sits som mig, och som gör detta för första gången..

Nu i början på maj så kommer jag dra igång med alla sprutor, mediciner och allt vad det innebär.. Någon som vill följas åt? :) 

• Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017
  • STHLMivf17
    Mjbo skrev 2017-05-25 17:03:50 följande:
    Jag ska testa imorgon tänkte jag. Är då på dag 5. Sen åker ja boet i helgen och ska inte ta med nå test ;) så nästa gång ska ja testa på måndag morgon igen, blir då dag 8 :) då borde det synas nånting om de är positivt tycker ja :)

Hur går de för dig? Hur mår du? Några mer symptom?
    Håller tummarna för dig med ditt test! <3
    Känner du dig gravid? Om man nu kan känna det så tidigt och med alla konstgjorda hormoner vi fått ;)
  • alade
    STHLMivf17 skrev 2017-05-26 13:39:50 följande:

Vi har inte fått veta något särskilt mer än att inget blev befruktat och att det blir icsi nästa gång. Kan man göra något om skalet är för hårt? Typ ändra kosten eller något?

Spermierna hade bra rörlighet och var något färre till antalet, dock inget alarmerande.

Nästa tillfälle blir efter sommaren. Så, jag får försöka njuta av sommaren och för en gångs skull hoppas jag att den går snabbt ;)

Som jag har förstått det går det inte att påverka hårda ägg. Hoppas att sommaren blir så kort och skön som den kan bli!
  • STHLMivf17
    alade skrev 2017-05-25 21:30:41 följande:
    Jag har ju varit med om samma sak (fast utan totalfrys), med 16 mogna ägg vid plocket. Det är supertungt besked och jag beklagar att ni behövt få det!

Jag fick förklaringen av läkaren vi träffade sist att det inte går att se om äggskalet är hårt/spermierna inte kan penetrera utan att testa det. Och eftersom "vanlig" befruktning är att föredra gör man det första gången om inget är tydligt fel med spermierna. Förmågan att ta sig igenom äggskalet är tyvärr inget som syns vid mikroskopisk undersökning...

Men är du säker på att det räknas som försök utan återföring? Vi gör genom landstinget och då vi inte fick något tillbaka har vi alla tre försök kvar.
    Fy så tungt att ni också fått detta besked, jag beklagar :(
    Man vill ju bara att alla ska få bli gravida. Var det nyligen? Vi kommer inte hinna göra något nytt försök innan sommaren så nu släpper vi detta ett tag. Ska tillbaka på undersökning på tisdag och prata om alternativen, som sannolikt är icsi. Hur har ni gått vidare?
    Jag bara förutsatte att det räknades som ett försök men jag ska ställa frågan till läkaren. Inte för att jag "vill" göra det tre gånger till, men det kan ju vara skönt att veta att möjligheten i alla fall finns. Tack för ditt stöd <3
  • alade
    kastrullen skrev 2017-05-26 13:36:17 följande:

Att det ska försvinna, bli negativt/svagare, att jag inbillat mig. Första eftermiddagen var för att jag beställt nya stickor och ville prova hur starkt för jämförelse. Det var inte det bästa beslutet, för sedan när jag testade mig på morgonen var det svagare än dagen innan och då blev jag orolig. Nu när jag sett att jag kanske har starkare test på em/kväll så är det inte så stressande längre.

Jag är sån som person, oroar mig mycket i onödan :) dubbelkollar allt (bokade tider, tågbiljetter, instruktioner, när jag låser bilen/dörren) och kräver ofta att min man som aldrig oroar sig dubbelkollar mig. Under den här behandlingen har jag varit extrem.

Tack för svar!

Jag hoppas att du kan slippa din oro och att du kan njuta av graviditeten! :)
  • STHLMivf17
    kastrullen skrev 2017-05-26 05:37:46 följande:
    Ja det är verkligen skönt att ha forumet!

Hur har ni andra gjort när det gäller att berätta?

Innan äggplock så berättade jag för två av mina vänner dom jag också jobbar med och min man för en av sina vänner (som också skjutsade oss då min man inte har körkort). Jag är sämst på att ljuga och ha hemlisar så när de frågade varför jag skulle vara borta från jobbet så berättade jag allt för två, och så bara att jag skulle till läkaren till övriga.

Sen, när vi fick positivt graviditetstest så berättade jag för min mamma och syster. De hade sina aningar att vi hade problem så de tyckte det var skönt att veta. Överlyckliga också så klart, men de förstår hur oroliga vi är att det inte kommer stanna kvar så de känns också som ett bra stöd. När min pappa sedan kom och hälsade på och ville gå på stan och ta en öl, så kunde jag inte hålla det hemligt för han heller. Han blev inte alls förvånad, men var rädd för komplikationer. De enda som han känner som gjort en provrörsbefruktning för ca 15-20 år sedan blev med trillingar vilket inte gick så bra. Så jag har fått förklarat processen lite mer för honom. Att inte behöva ljuga för mina närmaste känns himla skönt men om det inte går vägen så vet jag inte hur jag ska hantera det. Men jag får väl se om det var ett bra val eller inte :) just nu känns det bra!
    Jag har berättat för två av mina närmsta, min man vill hålla det för dig själv. Ett tag funderade jag på att berätta för mamma men hon skulle bli så orolig så jag bestämde mig för att hålla det på den här nivån så länge. Ibland vill jag bara berätta för alla, så att man slipper frågorna "men när ska ni skaffa barn då?" Men samtidigt orkar jag inte vara den som andra ska tycka synd om, det kan också bli en last.
    När allt är klart kommer vi självklart att berätta för våra nära, men fram tills dess stannar det bland några väldigt få.
  • STHLMivf17
    Mjbo skrev 2017-05-26 09:06:09 följande:

Har tjuvstartat idag på rd 5. Ett ganska väntat negativt. Nu åker jag bort i helgen och tänker på annat. Sen tänker nå testa på måndag igen, dag 8 :)

Önskar er en bra helg tjejer:)

Åh, håller verkligen tummarna för dig! Måndag är snart här!! Trevlig helg!
  • alade
    STHLMivf17 skrev 2017-05-26 13:53:45 följande:

Fy så tungt att ni också fått detta besked, jag beklagar :(

Man vill ju bara att alla ska få bli gravida. Var det nyligen? Vi kommer inte hinna göra något nytt försök innan sommaren så nu släpper vi detta ett tag. Ska tillbaka på undersökning på tisdag och prata om alternativen, som sannolikt är icsi. Hur har ni gått vidare?

Jag bara förutsatte att det räknades som ett försök men jag ska ställa frågan till läkaren. Inte för att jag "vill" göra det tre gånger till, men det kan ju vara skönt att veta att möjligheten i alla fall finns. Tack för ditt stöd <3

Vi fick det beskedet i början av april och vi hann påbörja nytt försök nu i maj. Har äggplock på tisdag och vi ska göra icsi på alla ägg. Är minst sagt nervös inför det här försöket, men vi hoppas verkligen på att få en återföring denna gång. Annars testar vi igen efter sommaruppehållet.

Jag hoppas att ingen av oss ska behöva göra det här fler gånger, men det kändes ändå skönt att veta att vi inte "slösat" ett försök utan har våra tre kvar.
  • STHLMivf17
    alade skrev 2017-05-26 13:50:51 följande:
    Som jag har förstått det går det inte att påverka hårda ägg. Hoppas att sommaren blir så kort och skön som den kan bli!
    Okej, tack!
    Men när man gör icsi spelar det väl ingen roll om skalet är hårt? För då får den ju hjälp med penetreringen?
  • kastrullen
    alade skrev 2017-05-26 13:54:17 följande:

Tack för svar!

Jag hoppas att du kan slippa din oro och att du kan njuta av graviditeten! :)

Tack! Ja men det tror jag! Det börjar kännas bättre :)
  • alade
    STHLMivf17 skrev 2017-05-26 14:05:03 följande:

Okej, tack!

Men när man gör icsi spelar det väl ingen roll om skalet är hårt? För då får den ju hjälp med penetreringen?

Nä, precis! Oavsett orsak till att det inte blir befruktat "som vanligt" så löser ju icsi det.
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017