• Mjbo

Första gången IVF Maj 2017

Hej!

Har tagit bort min äggledare och under operation såg dom att även den andra vad obrukbar, så det finns NOLL chans för mig att bli gravid på naturlig väg.

Jag skall nu dra igång med IVF i början på Maj i år, och undrar om det är fler som gör detta för första gången? Jag är helt ny i den här världen och det är mycket funderingar och tankar..

Var på möte på IVF kliniken i förrgår och har gjort vul och blodprov, visade att jag har en mycket hög halt av äggblåsor, vilket dom sa va positivt. Mannens spermier ligger långt över medel både i snabbhet och antal, så enligt dom så har vi stora chanser att bli gravida med hjälp av IVF. Dock är det mycket ärrbildningar i buken, runt äggledarna osv vilket kan göra det svårare att fastna tydligen...

Såå.. Jag har väl egentligen ingen fråga, Vill mest ha kontakt med någon/några som är i liknande sits som mig, och som gör detta för första gången..

Nu i början på maj så kommer jag dra igång med alla sprutor, mediciner och allt vad det innebär.. Någon som vill följas åt? :) 

• Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017
  • Rosenblad
    Mjbo skrev 2017-05-18 14:34:33 följande:

Åh va kul!! Hoppas de går bra imorgon på ul! Är de första ul du gör nu under sprutdagarna eller har du gjort de innan? :) uppdatera oss efter att du vart där imorgon :D

Ja det är första :) Det såg väldigt bra ut sa hon, slemhinnan såg bra ut och några äggblåsor som var stora och några som höll på att växa. Hon sa inte så mycket om antal och sådär men när hon mätte de största såg jag 11.8 på skärmen. Återstår att se vad blodprovet säger om hur länge jag ska fortsätta, ändrad dos osv :)
  • Rosenblad
    STHLMivf17 skrev 2017-05-18 18:15:06 följande:

Heja! Uppdatera gärna hur det gått imorgon! :) Jag har inte tagit några blodprover, bara VUL, ska fråga om det imorgon vid uttag.

De har gått bra! :) Slemhinnan såg bra ut och där va några stora äggblåsor och lite fler som håller på att växa. Såg 11,8 på skärmen men vet inte vad de "ska" va sen när man väl plockar ut dem.

Inte blodprov? De sa till mig att utifrån blodprovet ska de bestämma hur länge jag ska fortsätta, ändra dos eller om jag behöver komma tillbaka för ännu en koll. Men alla kliniker jobbar ju annerlunda :)
  • Mjbo
    A1987 skrev 2017-05-19 08:24:43 följande:
    Är du även sjuk upp i magen? Halsbränna känsla? Mätt känsla? Illamående? Dom e tecken på överstimulering. Drick jätte mycket! Egentligen skulle jag inte fått insättning, eftersom jag hade vätska i buken och tecken på överstimulering, men eftersom jag kunde böja mej ner och inte hade ont när läkaren tryckte på magen, fick jag insättningen. Vet faktiskt hur det inte tog ont just då, annars har det tagit jätte ont att trycka på magen! Igår kväll var jag jätte sväld igen och hade ont att gå. Skämtade om att jag borde dra på mej ett par högklackade, kanske jag skulle lära mej att gå med dom nu när jag annars också trippar fram på tårna :D

Iaf bad dom mej ta kontakt ifall svulnaden blir svår (så att inga egna byxor går på en), halsbränna känsla, mätt känsla, svårt att kissa eller att jag får feber över 38 grader.

Fortsätter dricka massor!
    Tack för dina tips. Har dock inte ont uppe i magen.. Jätte konstigt. Plus att jag hade ju bara 8 ägg? Kan de fortfarande bli överstimulerat trotts att det inte va ett stort antal?
  • Mjbo
    Rosenblad skrev 2017-05-19 11:03:32 följande:
    Ja det är första :) Det såg väldigt bra ut sa hon, slemhinnan såg bra ut och några äggblåsor som var stora och några som höll på att växa. Hon sa inte så mycket om antal och sådär men när hon mätte de största såg jag 11.8 på skärmen. Återstår att se vad blodprovet säger om hur länge jag ska fortsätta, ändrad dos osv :)
    Skönt att de gick bra! :)
  • Mjbo
    A1987 skrev 2017-05-19 08:26:13 följande:
    Testdag blir två veckor efter insättning, mao 2.6 om jag inte börjat blöda innan dess :)
    okej! Dagen innan mig! visst är det spännande!! :D
  • STHLMivf17

Hej tjejer,
    Uppdatering efter dagens äggplock: Själva äggplocket gick bra, gjorde inte särskilt ont även om det verkligen inte var skönt. Jag hade förväntat mig något mycket värre. Däremot reagerade jag starkt på smärtlindringen, fick blodsockerfall och var rätt borta ett tag. Fick syrgas och dropp för att få upp vätskenivån. Jag hade bara druckit ett litet glas smoothie på morgonen, äggplocket var vid lunch, så inte så konstigt om kroppen sviktade efter att inte ha ätit mat sedan igår kväll.
    De fick ut 16 stora äggblåsor. Det fanns fler men de ville inte fortsätta eftersom jag blev så dålig. Efter vila ett par timmar och en macka känner jag mig normal igen. Fortfarande väldigt spänd i magen, men inte jätteont. Får se hur det blir när smärtlindringen släpper. Ska gå ut och lägga mig på en gräsmatta och vila i solen. Kram till er, hoppas ni mår bra!

• A1987
    Mjbo skrev 2017-05-19 13:53:34 följande:

Tack för dina tips. Har dock inte ont uppe i magen.. Jätte konstigt. Plus att jag hade ju bara 8 ägg? Kan de fortfarande bli överstimulerat trotts att det inte va ett stort antal?

Vad jag förstått kan det väll bli det iaf?

Jag kom precis hem från gynakuten. Blev fruktansvärt sjuk helt plötsligt! Efter blodprov och ul tyder allt på överstimulering och att jag blivit för torr. Så tydligen räcker det inte med att dricka ca 5liter om dagen :( Mätte midjemott och vägde mej. Några extra kilon hade jag inte fått, eller så har jag gått ner av allt vatten drickande :) midjemåttet är nästan +20cm och största delen av det har nog kommit idag! Kände mej på förmiddagen väldigt uppblåst, gick på toa men kissandet kändes som uv. Halv timma efter det kunde jag knappt gå! Lag mej ner på soffan och kunde inte röra mej utan att det tog otroligt ont!

Fick komma hem tillbaka, bara jag lovade dricka ännu mera än tidigare. Känns som jag snart drunknar inifrån! :D nu blir det iaf vila vila vila och ännu mera vatten!

Då får vi vara nervösa tillsammans i två veckor nu då! :)
  • Sophiasophia

Hej!

Jag gjorde äggplock vid 9 idag. Första gången. Vi fick ut 19 ägg så nu är jag lite nervös för överstimulering. Hur har ni mått efter ägguttag?

Planen just nu är äggåterföring på måndag. Kan inte vänta tills jag får höra "det riktiga" resultatet. Dvs hur många som var bra och blev befruktade.

• kastrullen
    STHLMivf17 skrev 2017-05-19 15:53:11 följande:

Hej tjejer,

Uppdatering efter dagens äggplock: Själva äggplocket gick bra, gjorde inte särskilt ont även om det verkligen inte var skönt. Jag hade förväntat mig något mycket värre. Däremot reagerade jag starkt på smärtlindringen, fick blodsockerfall och var rätt borta ett tag. Fick syrgas och dropp för att få upp vätskenivån. Jag hade bara druckit ett litet glas smoothie på morgonen, äggplocket var vid lunch, så inte så konstigt om kroppen sviktade efter att inte ha ätit mat sedan igår kväll.

De fick ut 16 stora äggblåsor. Det fanns fler men de ville inte fortsätta eftersom jag blev så dålig. Efter vila ett par timmar och en macka känner jag mig normal igen. Fortfarande väldigt spänd i magen, men inte jätteont. Får se hur det blir när smärtlindringen släpper. Ska gå ut och lägga mig på en gräsmatta och vila i solen. Kram till er, hoppas ni mår bra!

Vad otäckt det låter, men skönt att du mår bättre nu!
  • kastrullen
    A1987 skrev 2017-05-19 16:05:46 följande:

Vad jag förstått kan det väll bli det iaf?

Jag kom precis hem från gynakuten. Blev fruktansvärt sjuk helt plötsligt! Efter blodprov och ul tyder allt på överstimulering och att jag blivit för torr. Så tydligen räcker det inte med att dricka ca 5liter om dagen :( Mätte midjemott och vägde mej. Några extra kilon hade jag inte fått, eller så har jag gått ner av allt vatten drickande :) midjemåttet är nästan +20cm och största delen av det har nog kommit idag! Kände mej på förmiddagen väldigt uppblåst, gick på toa men kissandet kändes som uv. Halv timma efter det kunde jag knappt gå! Lag mej ner på soffan och kunde inte röra mej utan att det tog otroligt ont!

Fick komma hem tillbaka, bara jag lovade dricka ännu mera än tidigare. Känns som jag snart drunknar inifrån! :D nu blir det iaf vila vila vila och ännu mera vatten!

Då får vi vara nervösa tillsammans i två veckor nu då! :)

Usch då! Hoppas du kryar på dig snart!
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017