• Mjbo

Första gången IVF Maj 2017

Hej!

Har tagit bort min äggledare och under operation såg dom att även den andra vad obrukbar, så det finns NOLL chans för mig att bli gravid på naturlig väg.

Jag skall nu dra igång med IVF i början på Maj i år, och undrar om det är fler som gör detta för första gången? Jag är helt ny i den här världen och det är mycket funderingar och tankar..

Var på möte på IVF kliniken i förrgår och har gjort vul och blodprov, visade att jag har en mycket hög halt av äggblåsor, vilket dom sa va positivt. Mannens spermier ligger långt över medel både i snabbhet och antal, så enligt dom så har vi stora chanser att bli gravida med hjälp av IVF. Dock är det mycket ärrbildningar i buken, runt äggledarna osv vilket kan göra det svårare att fastna tydligen...

Såå.. Jag har väl egentligen ingen fråga, Vill mest ha kontakt med någon/några som är i liknande sits som mig, och som gör detta för första gången..

Nu i början på maj så kommer jag dra igång med alla sprutor, mediciner och allt vad det innebär.. Någon som vill följas åt? :) 

• Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017
  • Mjbo

Uppdatering!

Har varit på äggplock idag.

Lämnar detaljer ute men fick iallafall 7ägg. Det är jag nöjd med. mannens bidrag va oxå bra, och nu är det bara att vänta tills imorgon när de ringer för att meddela hur många som befruktats.

Kämpa på tjejer! Nu ska jag vila resten av dagen.

• Jangeles
    Mjbo skrev 2017-05-16 14:09:59 följande:

Uppdatering!

Lämnar detaljer ute men fick iallafall 7ägg. Det är jag nöjd med. mannens bidrag va oxå bra, och nu är det bara att vänta tills imorgon när de ringer för att meddela hur många som befruktats.

Skönt att det är gjort nu :) och att ni fick ut ett gäng ägg!

Dom ringde tidigare till mig idag och sa att jag hade 7ägg som skall odlas vidare tills på lördag så hoppas de klarar sig.

Ja vila upp dig ordentligt nu :)
  • Mjbo
    Jangeles skrev 2017-05-16 14:41:59 följande:

Skönt att det är gjort nu :) och att ni fick ut ett gäng ägg!

Dom ringde tidigare till mig idag och sa att jag hade 7ägg som skall odlas vidare tills på lördag så hoppas de klarar sig.

Ja vila upp dig ordentligt nu :)

Tack! Ja de känns bra. De såg ju "bara" 8 blåsor så ja hade räknat med ca 5 ägg. Så jag blev positivt överraskad av antalet.

Va kul att de va 7 st som ska långtidsodlas! De är ju jätte bra! :) insättning på lördag alltså. Va spännande! Håller alla tummar åt oss båda!

Hur mår du idag i magen? Blöder du osv?
  • A1987

18 ägg fick dom ut på mej idag! Sjukt bra medicinering, så inga problem med plocket, endast på slutet tog det riktigt ont. Medicinen slutade verka, läkaren hade lyckats punktera genom något större blodkärl och det blödde massor efteråt! En stund fick dom hålla på för att få blödningdn att avta, sen fick jag gå o vila mej :)

I fredags fick jag höra att det inte kommer bli någon insättning, utan får vänta på fet. Idag såg dom ändå inga förhinder för insättning denna vecka, så nu har vi bokat tills torsdag! Håller tummarna och tårna, dricker massor och bara vilar mej ihop om att allt skall gå bra tills torsdag. Om änns 2 ägg överlever, så är jag nöjd! :)

Har ni varit sjuka efter äggplocket? Känner mej riktigt trasig där nere :/ varje rörelse tar ont, men en del av svulnaden har jag fått att gå ner.

• kastrullen
    Mjbo skrev 2017-05-16 14:09:59 följande:

Uppdatering!

Härligt! Håller tummarna!
  • kastrullen
    A1987 skrev 2017-05-16 16:27:31 följande:

18 ägg fick dom ut på mej idag! Sjukt bra medicinering, så inga problem med plocket, endast på slutet tog det riktigt ont. Medicinen slutade verka, läkaren hade lyckats punktera genom något större blodkärl och det blödde massor efteråt! En stund fick dom hålla på för att få blödningdn att avta, sen fick jag gå o vila mej :)

I fredags fick jag höra att det inte kommer bli någon insättning, utan får vänta på fet. Idag såg dom ändå inga förhinder för insättning denna vecka, så nu har vi bokat tills torsdag! Håller tummarna och tårna, dricker massor och bara vilar mej ihop om att allt skall gå bra tills torsdag. Om änns 2 ägg överlever, så är jag nöjd! :)

Har ni varit sjuka efter äggplocket? Känner mej riktigt trasig där nere :/ varje rörelse tar ont, men en del av svulnaden har jag fått att gå ner.

Bra jobbat! Åh, va kul om det blir insättning ändå! Läkaren frågade mig idag om jag hade några symtom på överstimulering, pga vanligt när man får ut så många ägg, men jag mår bra! Så det kan nog gå bra för dig med.

Jag vet inte om det gjorde jätteont, å andra sidan så åt jag smärtstillande hela den dagen. Men nog kändes det! Dagen efter tog jag bara Alvedon på morgonen, sen klarade jag mig utan. Kände mig mest bara öm och svullen, hade dock inga problem att arbeta men då har jag inte nåt fysiskt krävande jobb heller.
  • kastrullen

Idag har jag varit och fått tillbaka ett embryo! Alla embryon hade fortsatt dela sig till dag 2, men i olika takt. Nu på dag 5 så fanns det 4 toppenbra embryon så vi fick tillbaka ett och 3 st får vila i frysen. Kändes så overklig att få de det embryot på skärmen, hur hon sög upp det i den lilla katetern som hon sedan visade mig, "i den här vätskan ligger nu embryot men inte så länge till" och så stack det till lite när han gick in i livmodern och sen var det klart! Hoppas nu att det sätter sig!

• Mjbo
    kastrullen skrev 2017-05-16 17:25:00 följande:

Idag har jag varit och fått tillbaka ett embryo! Alla embryon hade fortsatt dela sig till dag 2, men i olika takt. Nu på dag 5 så fanns det 4 toppenbra embryon så vi fick tillbaka ett och 3 st får vila i frysen. Kändes så overklig att få de det embryot på skärmen, hur hon sög upp det i den lilla katetern som hon sedan visade mig, "i den här vätskan ligger nu embryot men inte så länge till" och så stack det till lite när han gick in i livmodern och sen var det klart! Hoppas nu att det sätter sig!

Men vilken känsla de måste va att ha fått tillbaka ett i dig. Jag håller alla mina tummar åt dig att den lilla fastnar!! :) :)

När har du testdag?
  • kastrullen
    Mjbo skrev 2017-05-16 17:37:28 följande:

Men vilken känsla de måste va att ha fått tillbaka ett i dig. Jag håller alla mina tummar åt dig att den lilla fastnar!! :) :)

När har du testdag?

29:e maj, 18 dagar efter äggplock!
    Mjbo skrev 2017-05-16 17:37:28 följande:

När har du testdag?

29:e maj, 18 dagar efter äggplock. 13 dagar kvar!
  • Jangeles
    Mjbo skrev 2017-05-16 15:52:22 följande:
    Tack! Ja de känns bra. De såg ju "bara" 8 blåsor så ja hade räknat med ca 5 ägg. Så jag blev positivt överraskad av antalet.

Va kul att de va 7 st som ska långtidsodlas! De är ju jätte bra! :) insättning på lördag alltså. Va spännande! Håller alla tummar åt oss båda!

Hur mår du idag i magen? Blöder du osv?
    Öm i magen o underlivet, känns som kraftig ägglossning typ, mera högg/stick än molvärk men blöder inte längre :)
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017