• Mjbo

Första gången IVF Maj 2017

Hej!

Har tagit bort min äggledare och under operation såg dom att även den andra vad obrukbar, så det finns NOLL chans för mig att bli gravid på naturlig väg.

Jag skall nu dra igång med IVF i början på Maj i år, och undrar om det är fler som gör detta för första gången? Jag är helt ny i den här världen och det är mycket funderingar och tankar..

Var på möte på IVF kliniken i förrgår och har gjort vul och blodprov, visade att jag har en mycket hög halt av äggblåsor, vilket dom sa va positivt. Mannens spermier ligger långt över medel både i snabbhet och antal, så enligt dom så har vi stora chanser att bli gravida med hjälp av IVF. Dock är det mycket ärrbildningar i buken, runt äggledarna osv vilket kan göra det svårare att fastna tydligen...

Såå.. Jag har väl egentligen ingen fråga, Vill mest ha kontakt med någon/några som är i liknande sits som mig, och som gör detta för första gången..

Nu i början på maj så kommer jag dra igång med alla sprutor, mediciner och allt vad det innebär.. Någon som vill följas åt? :) 

• Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017
  • STHLMivf17
    Xtz skrev 2017-05-12 18:19:17 följande:

Helt ny på Familjeliv. Har gjort min första IVF behandling i Falun och hade insättning för 17 dgr sedan. Idag hade jag min testdag och det blev positivt. Jag hade aldrig kunnat tro det. Jag är 38 år så jag trodde nog att jag behövde fler försök. Det blev 5 ägg vid utplocket där 1 gick att använda och det måste ha varit "guldägget" som lyckades fastna. Vet att allt kan hända efter 2 missfall men är en bit på vägen. Jag hoppas det går bra för alla som är under behandling och hoppas! Det är en påfrestande tid. Tänkte bara dela med mig av min solskenshistoria????

Så roligt att läsa! Stort grattis till plusset <3
  • STHLMivf17
    Mjbo skrev 2017-05-11 18:56:35 följande:
    Länge sedan vi hörde något från dig nu! Hur går det för dig med sprutorna? Har du fått någon tid för blodprov eller ul än? :)

Hoppas allt är bra!
    Åh, tack för att du frågar :) Har haft så mycket annat under veckan så har varit bortkopplad från FL ett tag.

Har nu kört på med Gonal-f:en sedan i söndags förra veckan. Märker just ingenting av den annat än att jag kanske är något tröttare. Har även tagit Orgalutran i 2 dagar och det går fint - hade förväntat mig något mycket värre. Märker knappt av den. Kan tipsa om att hålla ett glas med kallt vatten över området precis efter sprutan. Det lindrar det som spänner och svider. Jag svettas nu mer på nätterna och luktar svett på morgonen - måste vara kopplat till alla hormoner för jag luktar ALDRIG svett annars.
    Igår var vi på första ul, hade 12 fina ägg som växte bra. Ska köra på några dagar till och de förväntar sig runt 20 mogna ägg vid äggplock, som förmodligen blir nästa fredag. Blir det fler än 20 ägg får vi ingen insättning den här månaden pga risk för överstimulering, men å andra sidan har vi då fler möjliga insättningsförsök framöver. Det känns okej även om vi är bra sugna på att sätta in nu. Hur har det gått för dig och ni alla andra tjejer? Ska försöka backa och läsa in mig i tråden igen :) kram och trevlig helg!
  • STHLMivf17
    Rosenblad skrev 2017-05-13 09:03:52 följande:

Jihooo! Mensen kom som en smäll imorse så nu blir de sprut start snart :) Väntar på att kliniken ska öppna så jag vet exakt.

Wohoo! Helt sjukt hur glad man kan bli för mensen, för en gångs skull!! :)
    Nu är ni snart igång, kör ni korta protokollet? Jag har mått jättebra hela tiden med gonal-f & orgalutran.
  • Mjbo
    Rosenblad skrev 2017-05-13 09:03:52 följande:

Jihooo! Mensen kom som en smäll imorse så nu blir de sprut start snart :) Väntar på att kliniken ska öppna så jag vet exakt.

Åh va kul!! Grattis till mensen :D nu är du igång du med!!
  • Mjbo
    STHLMivf17 skrev 2017-05-13 09:57:19 följande:

Åh, tack för att du frågar :) Har haft så mycket annat under veckan så har varit bortkopplad från FL ett tag.

Har nu kört på med Gonal-f:en sedan i söndags förra veckan. Märker just ingenting av den annat än att jag kanske är något tröttare. Har även tagit Orgalutran i 2 dagar och det går fint - hade förväntat mig något mycket värre. Märker knappt av den. Kan tipsa om att hålla ett glas med kallt vatten över området precis efter sprutan. Det lindrar det som spänner och svider. Jag svettas nu mer på nätterna och luktar svett på morgonen - måste vara kopplat till alla hormoner för jag luktar ALDRIG svett annars.

Igår var vi på första ul, hade 12 fina ägg som växte bra. Ska köra på några dagar till och de förväntar sig runt 20 mogna ägg vid äggplock, som förmodligen blir nästa fredag. Blir det fler än 20 ägg får vi ingen insättning den här månaden pga risk för överstimulering, men å andra sidan har vi då fler möjliga insättningsförsök framöver. Det känns okej även om vi är bra sugna på att sätta in nu. Hur har det gått för dig och ni alla andra tjejer? Ska försöka backa och läsa in mig i tråden igen :) kram och trevlig helg!

De är nog bra att koppla bort fl ett tag, gjorde det jag med i början när väntetiden va dom värst tyckte jag. Så man ju de fundera på annat :)

Ja hormoner är det fullt av i kroppen, känner igen det du skriver... även om de inte påverkar mitt svettande så känner jag det på andra sätt:)

Jag har dock hade tre jätte bra dagar nu. Varit glad och så. Känns så skönt:)

Som min sambo sa till mig i förrgår att han va så glad för jag va mig själv igen, att han kände igen mig igen! Det har nog påverkat honom mer än vad man tror alla dessa hormoner i kvinnan ;)

Ikväll är det dags för förhoppningsvis min sista bemfola spruta någonsin! :) och imorgon är det dags för ovitrelle. Är lite nervös för den, men de ska nog gå bra det med. Äggplock blir på tisdag kl 08.00 :)

Va bra att du känner att de är ok om insättningen skjuts upp, jag tror ärligt inte att jag hade tagit det särskilt bra alls... Men de är ju inte så mycket att göra åt så egentligen är de ju inget att oroa sig över. De är kanske bättre så än att de sätter in när de inte finns bra förutsättningar... man vill även att den lilla ska stanna pch må bra där inne såklart. Så du gör helt rätt i att ta det på det viset du gör :) starkt gjort! :)
  • STHLMivf17
    Mjbo skrev 2017-05-13 11:28:10 följande:
    De är nog bra att koppla bort fl ett tag, gjorde det jag med i början när väntetiden va dom värst tyckte jag. Så man ju de fundera på annat :)

Ja hormoner är det fullt av i kroppen, känner igen det du skriver... även om de inte påverkar mitt svettande så känner jag det på andra sätt:)

Jag har dock hade tre jätte bra dagar nu. Varit glad och så. Känns så skönt:)

Som min sambo sa till mig i förrgår att han va så glad för jag va mig själv igen, att han kände igen mig igen! Det har nog påverkat honom mer än vad man tror alla dessa hormoner i kvinnan ;)

Ikväll är det dags för förhoppningsvis min sista bemfola spruta någonsin! :) och imorgon är det dags för ovitrelle. Är lite nervös för den, men de ska nog gå bra det med. Äggplock blir på tisdag kl 08.00 :)

Va bra att du känner att de är ok om insättningen skjuts upp, jag tror ärligt inte att jag hade tagit det särskilt bra alls... Men de är ju inte så mycket att göra åt så egentligen är de ju inget att oroa sig över. De är kanske bättre så än att de sätter in när de inte finns bra förutsättningar... man vill även att den lilla ska stanna pch må bra där inne såklart. Så du gör helt rätt i att ta det på det viset du gör :) starkt gjort! :)
    Så glad att höra att det går bra för er!! Jag hoppas innerligt att det är er sista spruta och att ni lyckas på första försöket. Och gör ni inte det så kom ihåg att det finns fler försök att lyckas med. Chansen för barn är vad jag förstår samma som vid en "normal" graviditet, så att ni inte deppar ihop tänker jag om det inte fäster på första försöket.
    Ovitrelle kommer gå som en dans, om jag var er skulle jag fira sista sprutan med något riktigt härligt. Kanske en massage eller ett sista glas bubbel innan det blir långt graviditetsuppehåll :)
    Ska tänka på dig på tisdag morgon. Det kommer gå bra! Uppdatera gärna sen hur det kändes när du känner dig redo, mitt äggplock blir som sagt troligtvis på fredag :)
  • Rosenblad
    STHLMivf17 skrev 2017-05-13 10:00:45 följande:

Wohoo! Helt sjukt hur glad man kan bli för mensen, för en gångs skull!! :)

Nu är ni snart igång, kör ni korta protokollet? Jag har mått jättebra hela tiden med gonal-f & orgalutran.

Ja det kändes sjukt konstigt att tänka på hur man reagera, efter så lång tid som man förknippat mens med sorg så fick man känna på lite glädje denna gång :) Vi ska köra korta protokollet och fick nyss reda på att imorgon blir sprut start så nu är vi snart igång. Besök för ultraljud och blodprov nästa fredag så då ska vi få reda på när äggplock blir också :) Vi ska ha menopur och orgalutran. Menopur ska man blanda själv så det känns lite lite läskigt att man ska göra fel men kommer läsa pappret tio gånger innan jag sprutar.
  • Rosenblad
    Mjbo skrev 2017-05-13 11:20:40 följande:

Åh va kul!! Grattis till mensen :D nu är du igång du med!!

Hehe tack :D Ja äntligen!! Pratat med kliniken så sprut dag blir imorgon!
  • Mjbo
    STHLMivf17 skrev 2017-05-13 12:20:52 följande:

Så glad att höra att det går bra för er!! Jag hoppas innerligt att det är er sista spruta och att ni lyckas på första försöket. Och gör ni inte det så kom ihåg att det finns fler försök att lyckas med. Chansen för barn är vad jag förstår samma som vid en "normal" graviditet, så att ni inte deppar ihop tänker jag om det inte fäster på första försöket.

Ovitrelle kommer gå som en dans, om jag var er skulle jag fira sista sprutan med något riktigt härligt. Kanske en massage eller ett sista glas bubbel innan det blir långt graviditetsuppehåll :)

Ska tänka på dig på tisdag morgon. Det kommer gå bra! Uppdatera gärna sen hur det kändes när du känner dig redo, mitt äggplock blir som sagt troligtvis på fredag :)

Ja de är väl ungefär samma risk som vid en normal graviditet har jag läst jag med, men ja tänker ändå på nå vis att man har alla bra förutsättningar, och ägget är till och med befruktat som ska in(om det blir befruktat vill säga), så det känns ändå som att de borde va större chans när man får hjälp en vid en normal graviditet :)

Tack för dina tankar, självklart uppdaterar jag här efteråt hur det gick! :)
  • kastrullen

Så roligt att så många är på gång! STHLMivf17 och Mjbo, så spännande med äggplock under veckan! Jag tror tametusan alla spänningar släppte när jag hade gjort det. Var så orolig att jag gjort fel eller missat nåt på vägen men när det var över så kunde jag inte göra mer, så har slappnat av helt sen dess.

Och grattis till mensen Rosenblad! Kul att få komma igång med sprutorna!

Själv har jag precis tagit min första lutinus för att förbereda slemhinnan. Känns inte så himla trivsamt dock och den ska jag ta x3 per dag. Plus bisolvon x3 per dag fram till återförandet. Får se vad biverkningarna av lutinus blir nu då. Har haft tur och mitt humör har inte varit så hemskt påverkat, däremot har jag mått illa och haft ont i magen/svullen typ hela tiden så hade gärna sett att jag slapp det nu. Känns som om det blir mer av det om vi skulle bli gravida.

Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017