• Mjbo

Första gången IVF Maj 2017

Hej!

Har tagit bort min äggledare och under operation såg dom att även den andra vad obrukbar, så det finns NOLL chans för mig att bli gravid på naturlig väg.

Jag skall nu dra igång med IVF i början på Maj i år, och undrar om det är fler som gör detta för första gången? Jag är helt ny i den här världen och det är mycket funderingar och tankar..

Var på möte på IVF kliniken i förrgår och har gjort vul och blodprov, visade att jag har en mycket hög halt av äggblåsor, vilket dom sa va positivt. Mannens spermier ligger långt över medel både i snabbhet och antal, så enligt dom så har vi stora chanser att bli gravida med hjälp av IVF. Dock är det mycket ärrbildningar i buken, runt äggledarna osv vilket kan göra det svårare att fastna tydligen...

Såå.. Jag har väl egentligen ingen fråga, Vill mest ha kontakt med någon/några som är i liknande sits som mig, och som gör detta för första gången..

Nu i början på maj så kommer jag dra igång med alla sprutor, mediciner och allt vad det innebär.. Någon som vill följas åt? :) 

• Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017
  • STHLMivf17
    Rosenblad skrev 2017-05-15 10:55:10 följande:
    Bra tips, är rätt nervös inför att börja med den sprutan för jag blev konstigt nog jätte osäker igår när jag skulle ta första sprutan. Den ville inte gå in i huden. Gick hur bra som helst på kliniken när jag prova och kändes inget men igår så gjorde det ont och blev svimfärdig. Kände mig jätte löjlig haha..:) Men har lätt för att svimma och eftersom hela grejen med sprutorna är att vi kanske blir gravida och att om jag gör fel så blir det inget, gjorde att jag blev helt osäker och börja fråga min fästman om jag läser rätt på sprutan och vela fram och tillbaka.

Tyckte lite synd om mig själv en stund därefter men nu känns det så skönt att va igång och att allting kommer hända så snabbt nu :)

Har du fått tid för äggplock? :)
    Men din stackare <3 Hoppas att det gått bättre nu sen igår? Min man får ta sprutorna på mig. Dels för att jag tycker det är obehagligt med sprutor, men också för att jag vill att det ska vara en gemensam grej. Det blir en kvällsrutin som vi delar.
    Jag ska tillbaka på ett andra ultraljud imorgon och mäta antal och storlek, troligtvis äggplock på fredag. Känner mig lite nervös för det faktiskt, men förhoppningsvis är det bara en gång :)

Hur mår du nu?
  • STHLMivf17

Hej tjejer,
    Så mycket man missar på ett par dagar! :)
    Grattis till alla er som haft lyckade äggplock. Inorgon ska jag tillbaka på ett andra ultraljud för att mäta antal och se om äggen växt till sig tillräckligt. Börjar bli spänd i magen och det känns ordentligt när jag sitter ner. Magen blir typ ihoppressad och jag har stor risk för överstimulering. Skulle förklara känslan för min man, men kom bara på att säga som att det känns som att man är riktigt bajsnödig - fast på framsidan :D :D håller ni med? :D

• A1987
    STHLMivf17 skrev 2017-05-16 23:45:53 följande:

Hej tjejer,

Grattis till alla er som haft lyckade äggplock. Inorgon ska jag tillbaka på ett andra ultraljud för att mäta antal och se om äggen växt till sig tillräckligt. Börjar bli spänd i magen och det känns ordentligt när jag sitter ner. Magen blir typ ihoppressad och jag har stor risk för överstimulering. Skulle förklara känslan för min man, men kom bara på att säga som att det känns som att man är riktigt bajsnödig - fast på framsidan :D :D håller ni med? :D

Hahaha! Precis så har jag förklarat! Extrem bajsnöd som det inte går att göra något åt :D
  • A1987
    kastrullen skrev 2017-05-16 19:42:33 följande:

Haha du låter väldigt pigg? Jag sov bort resterande av dagen efter äggplocket :)

Ja det känns väldigt bra, tack så mycket! Nu är det inte mycket mer att göra än vänta och hålla tummarna!

Sov hela vägen hem, 2,5h, så väl hemma kände jag mej ganska pigg. Huvudet var ändå lite dimmigt av alla mediciner :)
  • A1987
    Mjbo skrev 2017-05-16 20:29:32 följande:

Känner igen mig att sova hela dagen. Jag har endast klivit upp ur soffan för att äta eller toabesök. Annars har jag varierar mellan kolla film och sova hela dagen. Gör fruktansvärt ont än, och ser ut som att ja gått halva graviditeten på magen.. Men jag hoppas man är piggare imorgon :)

Hur mår du idag? Börjar bli lite orolig för överstimulering... är inte så sjuk nere i magen idag, men uppe i magen är jag sjuk, lite som om man gjort en massa sit up's trots att det inte tar ont i magmusklerna. Jösses vilken förklaring :D Får fortsätta dricka massor idag och ligga stilla.
  • Mjbo
    STHLMivf17 skrev 2017-05-16 23:45:53 följande:

Hej tjejer,

Haha vilken härlig förklaring! Jag kan hålla med nu i efterhand att det känns just så. Iallafall igår kväll efter äggplock kändes det just så, så det va en bra förklaring! ;)

Hoppas allt går bra idag. Du får gärna uppdatera efter kl hur det ser ut! :)
  • Mjbo
    A1987 skrev 2017-05-17 07:19:21 följande:

Hur mår du idag? Börjar bli lite orolig för överstimulering... är inte så sjuk nere i magen idag, men uppe i magen är jag sjuk, lite som om man gjort en massa sit up's trots att det inte tar ont i magmusklerna. Jösses vilken förklaring :D Får fortsätta dricka massor idag och ligga stilla.

Haha, alla förklaringar är bra förklaringar;)

Jag mår okej idag. Ont i magen har jag, och svullen. Men inte som igår. Så det går åt rätt håll:)

Vad är symptomen på överstumulering? Är det ont i magen? Vet inte så mycket om det tyvärr men jag hoppas verkligen du slipper det!
  • Rosenblad
    STHLMivf17 skrev 2017-05-16 23:41:36 följande:

Men din stackare <3 Hoppas att det gått bättre nu sen igår? Min man får ta sprutorna på mig. Dels för att jag tycker det är obehagligt med sprutor, men också för att jag vill att det ska vara en gemensam grej. Det blir en kvällsrutin som vi delar.

Jag ska tillbaka på ett andra ultraljud imorgon och mäta antal och storlek, troligtvis äggplock på fredag. Känner mig lite nervös för det faktiskt, men förhoppningsvis är det bara en gång :)

Hur mår du nu?

Ja de går mycket bättre! Jag kom på att de var de små rengöringspapperna som jag fick med som gjorde att de gjorde så ont, de blev så blött på huden av dem så det kom med in i sticksåret så det sved så mycket. Men nu låter jag de torka och drar bara lite lätt med dem. Skönt att slippa smärta!

Fint att ni gör de tillsammans, jag har bett min fästman att hjälpa mig att ha koll på tiden så han säger till mig samma tid nu varje dag att nu är de dags :)

Jag känner mig också nervös inför äggplock, läst tidigare inlägg och det låter inte som något roligt att va med om.. Men man gör ju allt för att detta ska funka så man får väll bara stå ut och be om massor av bedövning. Jag kommer säga att jag är nervös och jag har tyckt inseminering gör sjukt ont så ska säga att jag är väldigt känslig där nere. Vill få all bedövning jag kan få och vill helst inte va så medvetande om vad som händer där nere!

Jag har börjar känna lite i äggstockarna idag, som om de närmar sig ägglossning. Känns lite tidigt att redan känna de men det är ju inte hela tiden.
  • Mjbo

Uppdatering!

Kliniken ringde nyss och meddelade att av de 7 ägg dom fick ut så är 6st befruktade! Jag är överlycklig!! Helt otroligt att man vet att det ligger 6 st minisar av oss där borta och utvecklas nu. Nu hoppas jag att de klarar sig ännu längre såklart!

Eftersom de blev över 5 st som befruktats så blir det långtidsodling och insättning blir på söndag. Så himla spännande.

Imorgon ska jag börja med lutinus oxå.

Hur går det för er andra?

Och bry er inte så mycket om vad folk (även jag själv) skrivit om äggplocket. Alla är olika och det är inte säkert att ni känner nånting alls. Delade rum med en kvinna som pratade om att det kändes som att ta blodprov. Hon hade gjort det många gånger. Så därför jag utelämnade mina detaljer ang mitt plock. Det kommer gå super bra, även om de skulle göra ont så är de snabbt över :) lycka till!

• Jangeles
    Mjbo skrev 2017-05-17 12:02:59 följande:

Uppdatering!

Kliniken ringde nyss och meddelade att av de 7 ägg dom fick ut så är 6st befruktade! Jag är överlycklig!! Helt otroligt att man vet att det ligger 6 st minisar av oss där borta och utvecklas nu. Nu hoppas jag att de klarar sig ännu längre såklart!

Eftersom de blev över 5 st som befruktats så blir det långtidsodling och insättning blir på söndag. Så himla spännande.

Imorgon ska jag börja med lutinus oxå.

Hur går det för er andra?

Och bry er inte så mycket om vad folk (även jag själv) skrivit om äggplocket. Alla är olika och det är inte säkert att ni känner nånting alls. Delade rum med en kvinna som pratade om att det kändes som att ta blodprov. Hon hade gjort det många gånger. Så därför jag utelämnade mina detaljer ang mitt plock. Det kommer gå super bra, även om de skulle göra ont så är de snabbt över :) lycka till!

Haha vad roligt att vi går i varandras spår :D Gud vad spännande!!

Har tagit mina 2 första tabletter, jobbar natt så tog tidigt imorse.

Ja precis det är ju som vilket annan ingrepp som helst, en del tycker det är otroligt jobbigt /ont o jäkligt vid ett tandläkarbesök o andra inte.. men man har ju liksom lite annat att se fram emot nu :D sen har man ju fina sköterskor omkring en som inte är sen med att ge smärtlindring om man skulle behöva :)
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017