• Mjbo

Första gången IVF Maj 2017

Hej!

Har tagit bort min äggledare och under operation såg dom att även den andra vad obrukbar, så det finns NOLL chans för mig att bli gravid på naturlig väg.

Jag skall nu dra igång med IVF i början på Maj i år, och undrar om det är fler som gör detta för första gången? Jag är helt ny i den här världen och det är mycket funderingar och tankar..

Var på möte på IVF kliniken i förrgår och har gjort vul och blodprov, visade att jag har en mycket hög halt av äggblåsor, vilket dom sa va positivt. Mannens spermier ligger långt över medel både i snabbhet och antal, så enligt dom så har vi stora chanser att bli gravida med hjälp av IVF. Dock är det mycket ärrbildningar i buken, runt äggledarna osv vilket kan göra det svårare att fastna tydligen...

Såå.. Jag har väl egentligen ingen fråga, Vill mest ha kontakt med någon/några som är i liknande sits som mig, och som gör detta för första gången..

Nu i början på maj så kommer jag dra igång med alla sprutor, mediciner och allt vad det innebär.. Någon som vill följas åt? :) 

• Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017
  • Sophiasophia
    A1987 skrev 2017-05-19 19:03:11 följande:
    Som jag skrev tidigare, jag drog tydligen på mej denna jäkla överstimuleringen! Syntes det någon vätska i buken på dej? Hade ganska ont efter äggplock, fick gå som på nålar och fick lite svullnad i nedre magen framför allt. Magen kändes sjuk då jag tryckte lite här och var.

Fick insättning trots att det syntes vätska i buken redan vid äggplock. Just då var jag glad för insättning trots risken, men just nu önskar jag att jag skulle ha väntat tills fet :/

Ta det lugnt och drick massor! 5l var tydligen för lite för mej iaf.
    Nu har jag läst ikapp mig på vad du skrivit! Låter riktigt jobbigt med överstimuleringen, hoppas verkligen det inte blir värre utan att det vänder nu.

Ditt resultat är ju ändå verkligen tipptopp!!! Jag är supernervös för att mina ägg skulle vara omogna eller kassa av nån annan anledning nu.

De sa inget om vätska i buken idag iaf. Jag fick bara en tid för återföring på måndag kl 14 och så sa de att de skulle ringa på morgonen om äggen behövde odlas vidare (om de var för lika i utvecklingen typ?!). Så förhoppningsvis såg de ingen vätska.
  • kastrullen
    Mjbo skrev 2017-05-19 19:47:34 följande:

Nä de är väl ca 10-12 dagar efter ägglossnings sprutan kan ge utslag, så det är lite osäkert. Jag kommer nog testa varje dag så ja förstår dig helt och hållet om du testar haha :D återkom med besked hur de fått varje gång:D

Hittade detta på FASS om ovitrelle:

Graviditetstester

Du kan få ett falskt positivt testresultat om du gör ett graviditetstest på serum eller urin i upp till 10 dagar efter att du har tagit Ovitrelle. Prata med din läkare om du är osäker.

Om jag testar på söndag så är det bara en 12 dagar efter, då borde det inte vara risk för falskt positivt va?

Haha ja självklart! Det är ju svårt att hålla sig men jag vill gärna undvika ett falskt positivt test, även om det lockar att bara få se ett plus för en gångs skull..
  • kastrullen
    Sophiasophia skrev 2017-05-19 21:08:20 följande:

Tack snälla! Det är ungefär så jag mår just nu oxå, dock har man ju fått i sig en del smärtstillande idag så egentligen kanske jag inte har en aning om hur det känns :D

Hoppas jag får lika bra resultat som du. Känns tryggt att du oxå hade många ägg utan att bli överstimulerad. Kan tänka mig att det är en lång väntan nu!

Så kände jag också, så jag tog Alvedon morgonen efter men jag vet inte om jag hade ont ens, behövde inte ta något mer i alla fall :)

Håller tummarna!

Ja det känns som om testdag aldrig kommer. Å andra sidan så lever jag i en sorts föreställning om att jag är gravid tills motsatsen är bevisad och tyvärr kan det ju bli ett negativt test på testdagen. Men det får vi se! :) i så fall känns det ju bra att vi har tre i frysen och kanske inte behöver gå igenom hela processen.
  • Mjbo
    kastrullen skrev 2017-05-19 21:31:21 följande:

Hittade detta på FASS om ovitrelle:

Graviditetstester

Du kan få ett falskt positivt testresultat om du gör ett graviditetstest på serum eller urin i upp till 10 dagar efter att du har tagit Ovitrelle. Prata med din läkare om du är osäker.

Om jag testar på söndag så är det bara en 12 dagar efter, då borde det inte vara risk för falskt positivt va?

Haha ja självklart! Det är ju svårt att hålla sig men jag vill gärna undvika ett falskt positivt test, även om det lockar att bara få se ett plus för en gångs skull..

Nej då borde de ju inte va falskt positivt om de står så på fass! Gud va nära du är nu, jag är så avis!! :D haha. Tänk om du får plus! Vilken känsla! Men kom ihåg att ha i baktanke att de kan va felvisande, oavsett negativt eller positivt om du tar tidigare, så du inte blir besviken mer än nödvändigt ;)

Hoppas så för din skull! Vilken dag va de du gjorde din insättning? Minns inte riktigt.. :/
  • Sophiasophia
    kastrullen skrev 2017-05-19 21:35:23 följande:
    Så kände jag också, så jag tog Alvedon morgonen efter men jag vet inte om jag hade ont ens, behövde inte ta något mer i alla fall :)

Håller tummarna!

Ja det känns som om testdag aldrig kommer. Å andra sidan så lever jag i en sorts föreställning om att jag är gravid tills motsatsen är bevisad och tyvärr kan det ju bli ett negativt test på testdagen. Men det får vi se! :) i så fall känns det ju bra att vi har tre i frysen och kanske inte behöver gå igenom hela processen.
    Gryyyym inställning!!! Håller tummar och tår! Känns ju extra peppigt att läsa om folk som får till det på första försöket just nu :) det gör mig jättemotiverad.
  • alade

Sprutdag 3 och precis som sist har jag extrem huvudvärk och humörsvängningar deluxe. Bara resten av månaden kvar!

• STHLMivf17
    A1987 skrev 2017-05-19 16:05:46 följande:
    Vad jag förstått kan det väll bli det iaf?

Jag kom precis hem från gynakuten. Blev fruktansvärt sjuk helt plötsligt! Efter blodprov och ul tyder allt på överstimulering och att jag blivit för torr. Så tydligen räcker det inte med att dricka ca 5liter om dagen :( Mätte midjemott och vägde mej. Några extra kilon hade jag inte fått, eller så har jag gått ner av allt vatten drickande :) midjemåttet är nästan +20cm och största delen av det har nog kommit idag! Kände mej på förmiddagen väldigt uppblåst, gick på toa men kissandet kändes som uv. Halv timma efter det kunde jag knappt gå! Lag mej ner på soffan och kunde inte röra mej utan att det tog otroligt ont!

Fick komma hem tillbaka, bara jag lovade dricka ännu mera än tidigare. Känns som jag snart drunknar inifrån! :D nu blir det iaf vila vila vila och ännu mera vatten!

Då får vi vara nervösa tillsammans i två veckor nu då! :)
    Fy så onehagligt. Vad gör man för åtgärder vid överstumimulering? Jag är högrisk så jag får vänta en månad på insättning. Hoppas du får vila i helgen och mår bättre snart.
  • STHLMivf17
    A1987 skrev 2017-05-19 19:03:11 följande:
    Som jag skrev tidigare, jag drog tydligen på mej denna jäkla överstimuleringen! Syntes det någon vätska i buken på dej? Hade ganska ont efter äggplock, fick gå som på nålar och fick lite svullnad i nedre magen framför allt. Magen kändes sjuk då jag tryckte lite här och var.

Fick insättning trots att det syntes vätska i buken redan vid äggplock. Just då var jag glad för insättning trots risken, men just nu önskar jag att jag skulle ha väntat tills fet :/

Ta det lugnt och drick massor! 5l var tydligen för lite för mej iaf.
    A1987, hur många blåsor fick de ut på dig? På mig tog de ut 16 (hade fler men jag fick ju avbryta uttaget) och då vågade de inte riska återföringen pga överstimulering. Känns som att de gör så olika beroende på vart man går. Hur ska man veta? :/
  • A1987
    STHLMivf17 skrev 2017-05-19 23:52:58 följande:

A1987, hur många blåsor fick de ut på dig? På mig tog de ut 16 (hade fler men jag fick ju avbryta uttaget) och då vågade de inte riska återföringen pga överstimulering. Känns som att de gör så olika beroende på vart man går. Hur ska man veta? :/

Inget annat än vila och vätska. Vid behov smärtstillande. Börjar jag få tungt att andas eller får feber, då överväger dom att tappa ut vätskan.

Jag hade på sista kontrollen innan äggplock 22 blåsor som var mellan 10-24mm. Hade sen också flera under 10mm, men dom blev inte räknade. Dom fick ut 18 äggceller, 17st blev befruktade, 10st av bra kvalitet! Trodde dom skulle vara skräp allihopan med den mängden, men det var dom inte heller :)

Läste om ditt äggplock. Så obehaglit :( Jag började också blöda, men dom fick fixat det ganska fort. Var bara sambon som blev svag och fick lägga sej ner :D halvt roligt när sköterskorna är mera oroliga för hur han mår, än hur jag mådde av att ligga där och blöda :D
  • kastrullen
    Mjbo skrev 2017-05-19 21:46:40 följande:

Nej då borde de ju inte va falskt positivt om de står så på fass! Gud va nära du är nu, jag är så avis!! :D haha. Tänk om du får plus! Vilken känsla! Men kom ihåg att ha i baktanke att de kan va felvisande, oavsett negativt eller positivt om du tar tidigare, så du inte blir besviken mer än nödvändigt ;)

Hoppas så för din skull! Vilken dag va de du gjorde din insättning? Minns inte riktigt.. :/

Ja, det är ju ändå testet den 29:e som gäller, och det är ju väldigt stor risk att det är alldeles för tidigt. Men ändå så svårt att hålla sig :)

Haha nä nu är det mycket dagar att hålla reda på i gruppen så det är inte så lätt. I tisdags, den 16:e :)
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017