• Mjbo

Första gången IVF Maj 2017

Hej!

Har tagit bort min äggledare och under operation såg dom att även den andra vad obrukbar, så det finns NOLL chans för mig att bli gravid på naturlig väg.

Jag skall nu dra igång med IVF i början på Maj i år, och undrar om det är fler som gör detta för första gången? Jag är helt ny i den här världen och det är mycket funderingar och tankar..

Var på möte på IVF kliniken i förrgår och har gjort vul och blodprov, visade att jag har en mycket hög halt av äggblåsor, vilket dom sa va positivt. Mannens spermier ligger långt över medel både i snabbhet och antal, så enligt dom så har vi stora chanser att bli gravida med hjälp av IVF. Dock är det mycket ärrbildningar i buken, runt äggledarna osv vilket kan göra det svårare att fastna tydligen...

Såå.. Jag har väl egentligen ingen fråga, Vill mest ha kontakt med någon/några som är i liknande sits som mig, och som gör detta för första gången..

Nu i början på maj så kommer jag dra igång med alla sprutor, mediciner och allt vad det innebär.. Någon som vill följas åt? :) 

• Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017
  • kastrullen
    A1987 skrev 2017-05-17 07:19:21 följande:

Hur mår du idag? Börjar bli lite orolig för överstimulering... är inte så sjuk nere i magen idag, men uppe i magen är jag sjuk, lite som om man gjort en massa sit up's trots att det inte tar ont i magmusklerna. Jösses vilken förklaring :D Får fortsätta dricka massor idag och ligga stilla.

Till mig sa dom att det kunde göra ont uppe i magen, eftersom man gått genom buken och ja, det fanns en förklaring i alla fall.

Jag tror att man blir väldigt svullen, typ "inga byxor/gravid i 8 mån"-svullen, illamående, kräkningar och ont.
  • kastrullen

Hur mår ni idag? Själv mår jag bättre än någonsin, inga smärtor, lite svullen men inte alls så farligt, pigg och alert och förhoppningvis med ett embryo som har tänkt stanna kvar. :)

Vet nån när det brukar fästa? Tar det dagar eller kan det hända direkt?

Vårat embryo hade börjat "kläckas" så det kändes som om det skulle kunna gå snabbt om det skulle hända, men jag vet inte.

• Mjbo
    Jangeles skrev 2017-05-17 12:22:14 följande:

Haha vad roligt att vi går i varandras spår :D Gud vad spännande!!

Har tagit mina 2 första tabletter, jobbar natt så tog tidigt imorse.

Ja precis det är ju som vilket annan ingrepp som helst, en del tycker det är otroligt jobbigt /ont o jäkligt vid ett tandläkarbesök o andra inte.. men man har ju liksom lite annat att se fram emot nu :D sen har man ju fina sköterskor omkring en som inte är sen med att ge smärtlindring om man skulle behöva :)

Ja så spännande!

Hur gick de att ta tabletterna? Min sköterska varnade mig att de skulle bli kladdigt och meckigt :D

Vilken dag har du insättning? Minns inte vad du skrev :)
  • Mjbo
    kastrullen skrev 2017-05-17 13:57:14 följande:

Hur mår ni idag? Själv mår jag bättre än någonsin, inga smärtor, lite svullen men inte alls så farligt, pigg och alert och förhoppningvis med ett embryo som har tänkt stanna kvar. :)

Vet nån när det brukar fästa? Tar det dagar eller kan det hända direkt?

Vårat embryo hade börjat "kläckas" så det kändes som om det skulle kunna gå snabbt om det skulle hända, men jag vet inte.

Hej!

Jag mår inte så bra idag heller om ja ska va ärlig. Ont i magen och svullen. Soffläge idag med alltså. Plöjt serier och filmer hela dagen :p

Hoppas allt är bra med dig med.

Har tyvärr inte svar på din fråga men kanske nån annan har det :)
  • Jangeles
    Mjbo skrev 2017-05-17 18:25:06 följande:
    Hej!

Jag mår inte så bra idag heller om ja ska va ärlig. Ont i magen och svullen. Soffläge idag med alltså. Plöjt serier och filmer hela dagen :p

Hoppas allt är bra med dig med.

Har tyvärr inte svar på din fråga men kanske nån annan har det :)
    Jag är öm i magen och att göra nr 2 är typ outhärdligt!! provade jobba inatt som var och det var inte kul, varje steg jag tog gjorde ont.. varit dålig att äta värktabletter med.

Fick du tillbaka en 5 dagars odlad kastrullen?, isåfall tror ja det fäster inom 24h :)

Haha jag har inte märkt av så mycket klet än men ska ta 3dje tabletten snart o har förberett med trosskydd :)
  • Mjbo
    Jangeles skrev 2017-05-17 19:08:39 följande:

Jag är öm i magen och att göra nr 2 är typ outhärdligt!! provade jobba inatt som var och det var inte kul, varje steg jag tog gjorde ont.. varit dålig att äta värktabletter med.

Fick du tillbaka en 5 dagars odlad kastrullen?, isåfall tror ja det fäster inom 24h :)

Haha jag har inte märkt av så mycket klet än men ska ta 3dje tabletten snart o har förberett med trosskydd :)

Nr 2 har jag inte haft problem med alls som tur är. Alla är vi olika :D

Okej.. någon som vet när allt brukar "åka ut" om de inte fäster? Är de när mensen kommer eller hur funkar de? Som som vet?
  • kastrullen
    Jangeles skrev 2017-05-17 19:08:39 följande:

Ja det var en femdagars! Aha, ja men va spännande!
  • STHLMivf17

Hej tjejer,
    Så kul att vi blir fler i denna tråd. Jag måste säga att jag verkligen uppskattar att läsa om era olikheter i både tankar, partnerskap och hur ni mår och reagerar i de olika stadierna. Det får mig att känna mig normal.

För att uppdatera er nya är vi helt barnlösa, inga direkta "fel" hittas. vi kör korta protokollet och idag, på dag 10, hade vi ett andra ultraljud där man kunde konstatera att jag har ca 20 mogna ägg som är runt 20mm. Utöver det fanns ett helt gäng till som inte var riktigt lika stora ännu. Inte undra på att man känner sig "bajsnödig", det är fullt där inne;)
    Det var både bra och dåligt. Det som är bra är att jag får ta äl-sprutan redan ikväll och äggplock på fredag. Dåligt är att vi måste frysa ner allt, för att det finns hög risk för överstimulering. Så, vi hinner 1 chans innan sommaruppehållet. Är ändå tacksam att de behandlar med stolthet och inte bara kör på. Jag är hellre frisk och mår bra genom det hela än att riska en överstimulering och bli sjuk. Så, lite nervös för sista sprutan och framför allt äggplocket. Stort tack till alla er som ligger före mig och har delat med er om er upplevelse kring äggplocket. Kram

• kastrullen
    STHLMivf17 skrev 2017-05-17 21:11:52 följande:

Hej tjejer,

Så kul att vi blir fler i denna tråd. Jag måste säga att jag verkligen uppskattar att läsa om era olikheter i både tankar, partnerskap och hur ni mår och reagerar i de olika stadierna. Det får mig att känna mig normal.

För att uppdatera er nya är vi helt barnlösa, inga direkta "fel" hittas. vi kör korta protokollet och idag, på dag 10, hade vi ett andra ultraljud där man kunde konstatera att jag har ca 20 mogna ägg som är runt 20mm. Utöver det fanns ett helt gäng till som inte var riktigt lika stora ännu. Inte undra på att man känner sig "bajsnödig", det är fullt där inne;)

Det var både bra och dåligt. Det som är bra är att jag får ta äl-sprutan redan ikväll och äggplock på fredag. Dåligt är att vi måste frysa ner allt, för att det finns hög risk för överstimulering. Så, vi hinner 1 chans innan sommaruppehållet. Är ändå tacksam att de behandlar med stolthet och inte bara kör på. Jag är hellre frisk och mår bra genom det hela än att riska en överstimulering och bli sjuk. Så, lite nervös för sista sprutan och framför allt äggplocket. Stort tack till alla er som ligger före mig och har delat med er om er upplevelse kring äggplocket. Kram

Haha ja med så många äggblåsor är det inte konstigt att det känns fullt i buken :)

Spännande med ägglossningsspruta! Jag tycker också det verkar bra att de är mån om dig och din hälsa, även om jag förstår att ni såklart hade velat få tillbaka nåt embryo också. Ser fram emot att höra fortsättningen!
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017