• Mjbo

Första gången IVF Maj 2017

Hej!

Har tagit bort min äggledare och under operation såg dom att även den andra vad obrukbar, så det finns NOLL chans för mig att bli gravid på naturlig väg.

Jag skall nu dra igång med IVF i början på Maj i år, och undrar om det är fler som gör detta för första gången? Jag är helt ny i den här världen och det är mycket funderingar och tankar..

Var på möte på IVF kliniken i förrgår och har gjort vul och blodprov, visade att jag har en mycket hög halt av äggblåsor, vilket dom sa va positivt. Mannens spermier ligger långt över medel både i snabbhet och antal, så enligt dom så har vi stora chanser att bli gravida med hjälp av IVF. Dock är det mycket ärrbildningar i buken, runt äggledarna osv vilket kan göra det svårare att fastna tydligen...

Såå.. Jag har väl egentligen ingen fråga, Vill mest ha kontakt med någon/några som är i liknande sits som mig, och som gör detta för första gången..

Nu i början på maj så kommer jag dra igång med alla sprutor, mediciner och allt vad det innebär.. Någon som vill följas åt? :) 

• Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017
  • kastrullen
    Sophiasophia skrev 2017-05-19 16:18:15 följande:

Hej!

Jag gjorde äggplock vid 9 idag. Första gången. Vi fick ut 19 ägg så nu är jag lite nervös för överstimulering. Hur har ni mått efter ägguttag?

Planen just nu är äggåterföring på måndag. Kan inte vänta tills jag får höra "det riktiga" resultatet. Dvs hur många som var bra och blev befruktade.

Ja det var många ägg! :)

Jag mådde bara bra! Lite öm och jättetrött av medicinerna samma dag, och lite svullen dagen efter men sen dess har jag typ inte känt nåt alls. Lite öm över äggstockarna bara.

Håller tummarna för att det gått bra!
  • kastrullen

Så roligt att höra att det går framåt för alla! Det är så spännande!

För mig så händer det ju ingenting just nu. Det är så tomt när jag inte ska på undersökningar eller vänta på samtal från kliniken.. haha inte trodde jag att man kunde sakna det.

Känner dock inga symtom. Skulle kunna inbilla mig några men de tror jag är effekt av progesteron/lutinus. Så jag bara väntar på testdag som är om 10 dagar/en evighet...

• Mjbo
    kastrullen skrev 2017-05-19 17:52:41 följande:

Så roligt att höra att det går framåt för alla! Det är så spännande!

För mig så händer det ju ingenting just nu. Det är så tomt när jag inte ska på undersökningar eller vänta på samtal från kliniken.. haha inte trodde jag att man kunde sakna det.

Känner dock inga symtom. Skulle kunna inbilla mig några men de tror jag är effekt av progesteron/lutinus. Så jag bara väntar på testdag som är om 10 dagar/en evighet...

Förstår att det känns som en evighet tills dess! Jag tycker de är en evighet tills på söndag haha :D

Hoppas du kan sysselsätta dig med nånting tills dess så dagarna går fort :) :)
  • Mjbo
    A1987 skrev 2017-05-19 16:05:46 följande:

Vad jag förstått kan det väll bli det iaf?

Jag kom precis hem från gynakuten. Blev fruktansvärt sjuk helt plötsligt! Efter blodprov och ul tyder allt på överstimulering och att jag blivit för torr. Så tydligen räcker det inte med att dricka ca 5liter om dagen :( Mätte midjemott och vägde mej. Några extra kilon hade jag inte fått, eller så har jag gått ner av allt vatten drickande :) midjemåttet är nästan +20cm och största delen av det har nog kommit idag! Kände mej på förmiddagen väldigt uppblåst, gick på toa men kissandet kändes som uv. Halv timma efter det kunde jag knappt gå! Lag mej ner på soffan och kunde inte röra mej utan att det tog otroligt ont!

Fick komma hem tillbaka, bara jag lovade dricka ännu mera än tidigare. Känns som jag snart drunknar inifrån! :D nu blir det iaf vila vila vila och ännu mera vatten!

Då får vi vara nervösa tillsammans i två veckor nu då! :)

Men gud va hemskt. Jag hoppas verkligen att du repar dig snabbt och att de går bra ändå!! :/

Jag är fortfarande väldigt svullen i magen, fått lov att ha mjukisar på jobbet idag, har kunnat jobba och dr gör inte lika ont, men nog känns de än.

Jag hoppas verkligen inte att jag är överstimulerad, har helt och håller kopplat bort att det ens skulle va möjligt med tanke på äggantalet. Nästan så man skulle ha ringt kliniken och frågat vad de tycker.

Men som sagt det är ju påväg åt rätt håll eftersom jag har kunnat jobba idag iallafall, så det kanske är lika bra att vänta tills på söndag när jag ändå ska in på insättning:)
  • A1987
    Sophiasophia skrev 2017-05-19 16:18:15 följande:

Hej!

Jag gjorde äggplock vid 9 idag. Första gången. Vi fick ut 19 ägg så nu är jag lite nervös för överstimulering. Hur har ni mått efter ägguttag?

Planen just nu är äggåterföring på måndag. Kan inte vänta tills jag får höra "det riktiga" resultatet. Dvs hur många som var bra och blev befruktade.

Som jag skrev tidigare, jag drog tydligen på mej denna jäkla överstimuleringen! Syntes det någon vätska i buken på dej? Hade ganska ont efter äggplock, fick gå som på nålar och fick lite svullnad i nedre magen framför allt. Magen kändes sjuk då jag tryckte lite här och var.

Fick insättning trots att det syntes vätska i buken redan vid äggplock. Just då var jag glad för insättning trots risken, men just nu önskar jag att jag skulle ha väntat tills fet :/

Ta det lugnt och drick massor! 5l var tydligen för lite för mej iaf.
  • A1987
    Mjbo skrev 2017-05-19 18:13:03 följande:

Men gud va hemskt. Jag hoppas verkligen att du repar dig snabbt och att de går bra ändå!! :/

Jag är fortfarande väldigt svullen i magen, fått lov att ha mjukisar på jobbet idag, har kunnat jobba och dr gör inte lika ont, men nog känns de än.

Jag hoppas verkligen inte att jag är överstimulerad, har helt och håller kopplat bort att det ens skulle va möjligt med tanke på äggantalet. Nästan så man skulle ha ringt kliniken och frågat vad de tycker.

Men som sagt det är ju påväg åt rätt håll eftersom jag har kunnat jobba idag iallafall, så det kanske är lika bra att vänta tills på söndag när jag ändå ska in på insättning:)

Oj, jobba, det skulle jag inte ha kunnat tänka mej :D kanske det bara är dina äggblåsor som fyllt sej med vätska och orsakar svulnaden :)
  • Mjbo
    A1987 skrev 2017-05-19 19:06:09 följande:

Oj, jobba, det skulle jag inte ha kunnat tänka mej :D kanske det bara är dina äggblåsor som fyllt sej med vätska och orsakar svulnaden :)

Jag har ett kontorsjobb, därflr jag kunde jobba. Annars hade det nog inte gått. Men som sagt jag trodde inte de va möjligt att bli överstimulerad av "bara" 8 ägg? :(

Jag hoppas att det bara är äggblåsorna som är lite svullna, men det gör fortfarande ordentligt ont när jag sätter mig ner, känns som att allting lixom trycks upp :p
  • kastrullen
    Mjbo skrev 2017-05-19 18:09:12 följande:

Förstår att det känns som en evighet tills dess! Jag tycker de är en evighet tills på söndag haha :D

Hoppas du kan sysselsätta dig med nånting tills dess så dagarna går fort :) :)

Ja på vardagarna så går det hyfsat, försöker hålla mig sysselsatt på jobbet. Men nu kom helgen.. funderar på att tjuvtesta på söndag, då har det gått 10 dagar från äggplock och 5 dagar från återförandet. Då borde väl inte ägglossningssprutan ge utslag?
  • Mjbo
    kastrullen skrev 2017-05-19 19:37:06 följande:

Ja på vardagarna så går det hyfsat, försöker hålla mig sysselsatt på jobbet. Men nu kom helgen.. funderar på att tjuvtesta på söndag, då har det gått 10 dagar från äggplock och 5 dagar från återförandet. Då borde väl inte ägglossningssprutan ge utslag?

Nä de är väl ca 10-12 dagar efter ägglossnings sprutan kan ge utslag, så det är lite osäkert. Jag kommer nog testa varje dag så ja förstår dig helt och hållet om du testar haha :D återkom med besked hur de fått varje gång:D
  • Sophiasophia
    kastrullen skrev 2017-05-19 17:48:52 följande:
    Ja det var många ägg! :)

Jag mådde bara bra! Lite öm och jättetrött av medicinerna samma dag, och lite svullen dagen efter men sen dess har jag typ inte känt nåt alls. Lite öm över äggstockarna bara.

Håller tummarna för att det gått bra!
    Tack snälla! Det är ungefär så jag mår just nu oxå, dock har man ju fått i sig en del smärtstillande idag så egentligen kanske jag inte har en aning om hur det känns :D

Hoppas jag får lika bra resultat som du. Känns tryggt att du oxå hade många ägg utan att bli överstimulerad. Kan tänka mig att det är en lång väntan nu!
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017