• Mjbo

Första gången IVF Maj 2017

Hej!

Har tagit bort min äggledare och under operation såg dom att även den andra vad obrukbar, så det finns NOLL chans för mig att bli gravid på naturlig väg.

Jag skall nu dra igång med IVF i början på Maj i år, och undrar om det är fler som gör detta för första gången? Jag är helt ny i den här världen och det är mycket funderingar och tankar..

Var på möte på IVF kliniken i förrgår och har gjort vul och blodprov, visade att jag har en mycket hög halt av äggblåsor, vilket dom sa va positivt. Mannens spermier ligger långt över medel både i snabbhet och antal, så enligt dom så har vi stora chanser att bli gravida med hjälp av IVF. Dock är det mycket ärrbildningar i buken, runt äggledarna osv vilket kan göra det svårare att fastna tydligen...

Såå.. Jag har väl egentligen ingen fråga, Vill mest ha kontakt med någon/några som är i liknande sits som mig, och som gör detta för första gången..

Nu i början på maj så kommer jag dra igång med alla sprutor, mediciner och allt vad det innebär.. Någon som vill följas åt? :) 

• Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017
  • Sophiasophia
    kastrullen skrev 2017-05-21 09:33:28 följande:
    Testdag är inte förrän den 29:e. Ja det var en blastocyst och det är 12 dagar sedan ovitrelle, så det borde ju inte kunna bli falskt positivt. Nä resultatet kommer ju bli samma oavsett när man testar! Jag testar nog hellre några gånger och förväntar mig ett minus på testdagen om det är så, än bygger upp hoppet för mycket fram till dess.

Jag har inte heller riktigt koll på det. Har försökt räkna ut när en eventuell mens kan beräknas också men det vet jag inte riktigt heller. Känns svårt att försöka gissa när kroppen är så påverkad av hormoner. Sen har jag nånstans läst att Lutinus kan göra så att mensen inte kommer.
    Jasså, om Lutinus har den effekten så känner jag ännu mer att jag kommer att testa tidigare, annars kommer ju förhoppningarna vara skyhöga när mensen uteblir.

Är det inte så dessutom att de lägger på typ 2 dagar efter förväntad mens när de ger testdag, så jag tänker mig att de flesta som får minus efter ivf börjar blöda innan testdagen. Så har jag fått för mig iaf.

Jag får mens normalt 11-12 dagar efter ägglossning, så skulle jag inte få mens då så skulle jag ha väldigt höga förhoppningar utan att det kanske ens betyder nåt.

En blastocyst måste ju vara det bästa att sätta in?! Då vet man ju att den tagit sig så långt iaf.
    Min plan är ju insättning imorgon kl 14, så då har ju äggen bara odlats i 3 dagar.
    Var det din ursprungsplan oxå eller sa man 5 dagar direkt?
    Jag vet inte vad jag ska hoppas på riktigt. En del av mig vill ju få det avklarat så snabbt som möjligt, men det känns ju tryggare att se att ägget har riktigt goda förutsättningar.
  • Rosenblad
    Sophiasophia skrev 2017-05-21 08:57:47 följande:

Jag fick också väldigt tydliga ägglossningsflytningar, det har jag inte annars.

Varför tar du blodprov? Det gjorde inte jag utan man följde bara upp med ultraljud!

Jag vet faktiskt inte, jag fråga om det blir blodprov på nästa kontroll och fick svaret ja. Ska fråga nästa gång :)
  • kastrullen
    Sophiasophia skrev 2017-05-21 09:48:25 följande:

Jasså, om Lutinus har den effekten så känner jag ännu mer att jag kommer att testa tidigare, annars kommer ju förhoppningarna vara skyhöga när mensen uteblir.

Är det inte så dessutom att de lägger på typ 2 dagar efter förväntad mens när de ger testdag, så jag tänker mig att de flesta som får minus efter ivf börjar blöda innan testdagen. Så har jag fått för mig iaf.

Jag får mens normalt 11-12 dagar efter ägglossning, så skulle jag inte få mens då så skulle jag ha väldigt höga förhoppningar utan att det kanske ens betyder nåt.

En blastocyst måste ju vara det bästa att sätta in?! Då vet man ju att den tagit sig så långt iaf.

Min plan är ju insättning imorgon kl 14, så då har ju äggen bara odlats i 3 dagar.

Var det din ursprungsplan oxå eller sa man 5 dagar direkt?

Jag vet inte vad jag ska hoppas på riktigt. En del av mig vill ju få det avklarat så snabbt som möjligt, men det känns ju tryggare att se att ägget har riktigt goda förutsättningar.

Hmm, det vet jag faktiskt inte.

Nä när vi plockade ut äggen så så dem att om fem eller fler blir befruktade så odlas de i fem dagar, om färre så skulle det bli bara två. Så när de ringde dagen efter så fick vi veta att det skulle bli fem dagar.

Ja jag hade nästan hoppas på att vi skulle få det insatt efter två dagar, men nu är jag glad att det blev fem. Som jag förstår är det större chans att de hittar ett bra embryo då. Men det är inte säkert. Sen var det ju fyra stycken som var bra, de andra tre ligger i frysen, och vilket av dom som kan vara ett guldägg får vi väl se :)

Jag har planerat att testa på onsdag igen. Tisdag är 14 dagar efter ägglossningssprutan och då borde ju beräknas mens vara senast då (har vanligtvis en 26-28 dagars cykel).
  • Villhabulle
    gammelpysen skrev 2017-05-21 08:44:56 följande:

Hej och välkommen!

Ja, 1.5 år är lång tid när man längtar. Vi har försökt i över två år. Också manlig faktor. Är inne på vårt andra ivf. Håller verkligen tummarna för att det går vägen för oss alla!

Ja verkligen för innan så tänkte jag, nu vill vi ha barn och för varje månad som gick blev jag mer och mer orolig och bara längtade ivrigt på nästa ägglossning. Nu försöker jag se detta som en resa som vår doktor sagt, som bara kommer göra oss ännu starkare tillsammans. tack mycket! håller tummarna jag med ???? Så härligt att kunna peppa varandra här!
  • Villhabulle
    kastrullen skrev 2017-05-21 09:45:06 följande:

Välkommen! Kör ni en lång eller kort behandling? Hur mår du hittills?

Vi har försökt i snart 2,5 år men efter ett år sökte vi hjälp men fick höra att vi var unga och allt såg bra ut så vi skulle fortsätta ett år till. Ett halvår där jag hade stort hopp, men när det halvåret gått så kändes det som om hela vår relation handlade om en bebisverkstad och jag ifrågasatte såklart varför det inte blev nåt. Nu när vi är i IVF-karusellen så känns det bättre och jag har lämnat ifrån mig bebisverkstaden till läkare och embryologer istället (även om den här väntar till testdag är olidlig) :)

Håller tummarna för er, lycka till!

Tack! Vi kör lång för vi var bortresa några dagar nu och sen har de sommarstängt snart så var enda alternativet. Ni själva? Jag har faktiskt mått förvånansvärt bra hittills men idag känner jag lite huvudvärk. Nästa bakiskänsla. Bara tagit tre än så länge så är beredd på mer.. hur mår du? Så ni had gjort insättning? För oss blir det v 22. Är så otålig, nervös men samtidigt så glad. Det är som du säger bara att lägga det i deras händer och vara tacksam över den fantastiska hjälp som går att få. hållee tummarna för er också!!
  • kastrullen
    Villhabulle skrev 2017-05-21 13:46:27 följande:

Tack! Vi kör lång för vi var bortresa några dagar nu och sen har de sommarstängt snart så var enda alternativet. Ni själva? Jag har faktiskt mått förvånansvärt bra hittills men idag känner jag lite huvudvärk. Nästa bakiskänsla. Bara tagit tre än så länge så är beredd på mer.. hur mår du? Så ni had gjort insättning? För oss blir det v 22. Är så otålig, nervös men samtidigt så glad. Det är som du säger bara att lägga det i deras händer och vara tacksam över den fantastiska hjälp som går att få. hållee tummarna för er också!!

Vi har också kört långa. Jag har också mått bra, lite svettningar och huvudvärk under nedregleringen och lite orolig mage under sprutorna, sen ingenting särskilt faktiskt, fram till idag. Fick tillbaka en 5-dagars blastocyst för 5 dagar sedan :) har lite huvudvärk och är väldigt trött idag, gissar på medicinbiverkan men hoppas såklart på tidiga graviditetssymtom :)
  • Mjbo

Uppdatering!

Nu har jag varit och stoppat in en perfekt 5dagars blasto :) <3

2 åkte till frysen idag, och 3 st skulle odlas till imorgon och frysas då om de överlever:)

Allt gick bra och överföringen kändes inget alls. Så nu är jag officiellt ruvare! Så förväntansfull och glad. Testdag den 3 juni, om 13 dagar alltså. Men jag kan garantera att ja kommer testa innan dess haha :D

Hur går det för er? :)

• Mjbo
    Hornkatten skrev 2017-05-20 22:18:11 följande:

Jag är på ruvdag 6 och ska testa 29/5.

Är det någon som har planerat att ta test innan testdag?

Om jag skulle haft min vanliga cykel så ska jag ha mens på tisdag och jag är sugen på att testa men jag vet inte om jag vågar. Har ju läst om folk som har fått både falska positiva och negativa resultat.

Jag är på ruvardag 1 idag ocj har testdag den 3 juni. Så spännande de är att vara ruvare! Så glad att man kommit hela vägen hit. Nu håller vi tummarna för att allt går bra resten av tiden för oss alla! :)

Jag kommer nog testa långt innan testdag om jag känner mig själv ;) bara man testar 10-12 dagar efter ovitrelle så kan de iaf inte visa falskt positivt :)

När har du planerat att testa?

Lycka till!!
  • STHLMivf17
    A1987 skrev 2017-05-20 06:33:49 följande:
    Inget annat än vila och vätska. Vid behov smärtstillande. Börjar jag få tungt att andas eller får feber, då överväger dom att tappa ut vätskan.

Jag hade på sista kontrollen innan äggplock 22 blåsor som var mellan 10-24mm. Hade sen också flera under 10mm, men dom blev inte räknade. Dom fick ut 18 äggceller, 17st blev befruktade, 10st av bra kvalitet! Trodde dom skulle vara skräp allihopan med den mängden, men det var dom inte heller :)

Läste om ditt äggplock. Så obehaglit :( Jag började också blöda, men dom fick fixat det ganska fort. Var bara sambon som blev svag och fick lägga sej ner :D halvt roligt när sköterskorna är mera oroliga för hur han mår, än hur jag mådde av att ligga där och blöda :D
    Vad skönt att ni fick så många befruktade och dessutom av bra kvalitet!
    Kan inte låta bli att småle litegrann, varför är det alltid snubbarna som ska balla ur? :D Starkt gjort av dig. Hoppas du mår bra!
    Jag har mått bra igen sen efter äggplocket, var mest första kvällen som var lite känslig. Nu är jag precis som vanligt igen :)
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017