• Mjbo

Första gången IVF Maj 2017

Hej!

Har tagit bort min äggledare och under operation såg dom att även den andra vad obrukbar, så det finns NOLL chans för mig att bli gravid på naturlig väg.

Jag skall nu dra igång med IVF i början på Maj i år, och undrar om det är fler som gör detta för första gången? Jag är helt ny i den här världen och det är mycket funderingar och tankar..

Var på möte på IVF kliniken i förrgår och har gjort vul och blodprov, visade att jag har en mycket hög halt av äggblåsor, vilket dom sa va positivt. Mannens spermier ligger långt över medel både i snabbhet och antal, så enligt dom så har vi stora chanser att bli gravida med hjälp av IVF. Dock är det mycket ärrbildningar i buken, runt äggledarna osv vilket kan göra det svårare att fastna tydligen...

Såå.. Jag har väl egentligen ingen fråga, Vill mest ha kontakt med någon/några som är i liknande sits som mig, och som gör detta för första gången..

Nu i början på maj så kommer jag dra igång med alla sprutor, mediciner och allt vad det innebär.. Någon som vill följas åt? :) 

• Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017
  • natsch

Hej! 

Läser och följer er kamp med spänning! jag och min man är också ofrivilligt barnlösa, inget "fel" på någhon av oss, realtivt unga (29/32 år) men himla frustrearde ;) 

Nu tar jag nässpray- jag kör det lpnga protokollet och har sprayat i drygt 1 vecka. Var först rädd att det inte funkade då jag inte känt av några biverkningar men idag är jag superträött coh när jag tänker efter har jag varit mer svettig i helgen än vad jag vanligtvis är. Väntar på att få blödning nu, vilket jag ska få då jag började spraya på cykeldag 21. Borde komma närsom. Ska fortsätta spraya tom nästa onsdag då jag ska på ultraljud för o kolla läget. ev. börjar jag sedan med sprutor (de man vrider upp som en penna). 

Spännande att änligten vara igång efter nästan 2 års "kämpande" hittils tycker jag väntan har varit väsrs, nu känns det mest skönt att vara igång samtidigt som det är lite av en sorg att inte lyckas på naturlig väg såklart. 

Tack för att man inte är ensam i detta iafl, blir lättad av att läsa om era resor ovan.  Ensam är inte stark :)

Kärlek till er!

• Jangeles

Hallå igen! en liten uppdatering från oss. :)

Äggplock idag, sjukt nervösa men förväntansfulla klev vi in genom dörrarna på kliniken.

Smärtan var fruktansvärd och sköterskan fyllde på flera gånger med smärtstillande, så det gick ändå att genomlida även om det kom någon tår.

Påväg där ifrån nu och dom kunde plocka ut 12 ägg??! Chockad! Eftersom att jag svarade trögt på sprutorna och för att läkaren som gjorde ul kunde se 6-7 äggblåsor.

Dom valde att använda 50% av spermierna till "vanlig" befruktning och 50% av de resterande skall man göra icsi på. Pga lite sämre spermier än innan och våran "historia".

Nu väntar vi med spänning på samtalet från kliniken imorgon :)

• Mjbo
    Jangeles skrev 2017-05-15 12:22:35 följande:

Hallå igen! en liten uppdatering från oss. :)

Äggplock idag, sjukt nervösa men förväntansfulla klev vi in genom dörrarna på kliniken.

Smärtan var fruktansvärd och sköterskan fyllde på flera gånger med smärtstillande, så det gick ändå att genomlida även om det kom någon tår.

Påväg där ifrån nu och dom kunde plocka ut 12 ägg??! Chockad! Eftersom att jag svarade trögt på sprutorna och för att läkaren som gjorde ul kunde se 6-7 äggblåsor.

Dom valde att använda 50% av spermierna till "vanlig" befruktning och 50% av de resterande skall man göra icsi på. Pga lite sämre spermier än innan och våran "historia".

Nu väntar vi med spänning på samtalet från kliniken imorgon :)

Fy då! Hoppas du är ok trotts allt. Mindre kul att läsa när jag har tid för äggplock imorgon bitti haha :D Men men, alla känner olika, och lika bra att vara beredd på det värsta ändå så det är helt ok! Jag hoppas att du kan vila ordentligt nu och att det går bra kommande dagar!

Va roligt att ni fick ut så många! Helt otroligt ju! :)

Har ni fått tid för insättning eller får ni det imorgon kanske? :) 
  • Mjbo
    natsch skrev 2017-05-15 11:21:15 följande:

Hej! 

Läser och följer er kamp med spänning! jag och min man är också ofrivilligt barnlösa, inget "fel" på någhon av oss, realtivt unga (29/32 år) men himla frustrearde ;) 

Nu tar jag nässpray- jag kör det lpnga protokollet och har sprayat i drygt 1 vecka. Var först rädd att det inte funkade då jag inte känt av några biverkningar men idag är jag superträött coh när jag tänker efter har jag varit mer svettig i helgen än vad jag vanligtvis är. Väntar på att få blödning nu, vilket jag ska få då jag började spraya på cykeldag 21. Borde komma närsom. Ska fortsätta spraya tom nästa onsdag då jag ska på ultraljud för o kolla läget. ev. börjar jag sedan med sprutor (de man vrider upp som en penna). 

Spännande att änligten vara igång efter nästan 2 års "kämpande" hittils tycker jag väntan har varit väsrs, nu känns det mest skönt att vara igång samtidigt som det är lite av en sorg att inte lyckas på naturlig väg såklart. 

Tack för att man inte är ensam i detta iafl, blir lättad av att läsa om era resor ovan.  Ensam är inte stark :)

Kärlek till er!

Hej och välkommen hit till oss :)

Till att börja med vill jag säga att du har helt rätt i det du avslutade ditt inlägg med, ensam är inte stark. Så himla sant. Speciellt i ett sånt här skede i livet. Man tror man verkligen behöver någon att prata med som går igenom samma saker. Jämföra, diskutera, vänta och hoppas med.. Oavsett om jag har 2 personer som är dom närmaste i mitt liv som vet om våran resa, så kan man inte prata med dem på samma sätt eftersom dom inte har en aning om vad man går igenom..

Kul iallafall att du är igång med spray och sprutor.. Jag tror inte att biverkningar är något man ska haka upp sig på dock, alla är ju så himla olika så de "tar" säkert på olika vis på alla kvinnor. 
    Hoppas att din mens kommer igång så att du oxå kan börja spruta.

Jag har sprutat i 14 dagar idag. Tog sista och avgörande sprutan igår, ovitrelle, som gör att ägglossningen skall sätta fart, så imorgon kl 08 blir det äggplock. Är super nervös och förväntansfull. Men det ska nog gå bra det med :)

• Jangeles
    Mjbo skrev 2017-05-15 12:32:40 följande:
    Fy då! Hoppas du är ok trotts allt. Mindre kul att läsa när jag har tid för äggplock imorgon bitti haha :D Men men, alla känner olika, och lika bra att vara beredd på det värsta ändå så det är helt ok! Jag hoppas att du kan vila ordentligt nu och att det går bra kommande dagar!

Va roligt att ni fick ut så många! Helt otroligt ju! :)

Har ni fått tid för insättning eller får ni det imorgon kanske? :) 
    Tack! Haha ja jag tänkte på de, men som sagt så känner ju alla så olika och det är ju ingenting som man inte står ut med :)

Minns att jag tyckte äggledarspolningen också gjorde väldigt ont så kanske är känslig :)

Vi får reda på de imorgon. Återkommer.

Lycka till imorgon! Håller tummarna :)
  • Mjbo
    Jangeles skrev 2017-05-15 12:51:13 följande:
    Tack! Haha ja jag tänkte på de, men som sagt så känner ju alla så olika och det är ju ingenting som man inte står ut med :)

Minns att jag tyckte äggledarspolningen också gjorde väldigt ont så kanske är känslig :)

Vi får reda på de imorgon. Återkommer.

Lycka till imorgon! Håller tummarna :)

Okej, ja den va inte så skön tyckte jag heller.. Men bara i den som de va stopp i, den andra gick de bra med. Vet inte hur de va med dina äggledare men de kanske va stopp i båda åt dig?

Ja alla är vi ju så olika hur vi känner, så man ska inte haka upp sig på det såklart. Jag håller tummarna åt dig inför morgondagen, håll oss uppdaterade! :)

• Jangeles
    Mjbo skrev 2017-05-15 12:57:42 följande:

Okej, ja den va inte så skön tyckte jag heller.. Men bara i den som de va stopp i, den andra gick de bra med. Vet inte hur de va med dina äggledare men de kanske va stopp i båda åt dig?

Ja alla är vi ju så olika hur vi känner, så man ska inte haka upp sig på det såklart. Jag håller tummarna åt dig inför morgondagen, håll oss uppdaterade! :)

Bra passage i ena och trängre i andra men inte stopp :)
  • alade

Jag fick mens idag så jag ringde repro och de gav klartecken att börja med sprutor på onsdag kväll. Ultraljud nästa vecka och så får vi se om nya protokollet funkar bra. Icsi på alla äggen sen. Det känns hoppfullt och spännande!

• kastrullen
    Mjbo skrev 2017-05-15 09:39:50 följande:

Haha ja fy va nervös jag var.. MEN! det gick hur bra som helst! Och jag som hade fått för mig att den sprutan skulle svida och va värst, kändes minst av alla! haha.. Hjärnspöken är inte att leka med :D 

Idag känner jag inte så mycket mer än att mina bröstvårtor är myyyyycke ömma, och att jag har molande värk i magen, men de har jag haft lite till och från hela tiden så de va inge nytt :) Imorgon är det äggplock! så nervös att ja spricker...

Ja förstår att dina dagar är långa. men sen måste nog ruvartiden va absolut värst!  eller vad tror du? :) Ja har förvarnat min sambo att jag kommer att testa varenda dag från dag 10 efter äggplock, oavsett rekommendationer att vänta.. haha. Ja kommer inte kunna hålla mig de är ja säker på :P 

Härligt! :)

Oh så spännande! Håller tummarna och tår för att det får ut åtminstone ett guldägg!

Haha ja jag och min man pratade också om det. Jag hittade nämligen två oanvända grav-test så jag sa att jag kommer inte kunna hålla mig! Men han tyckte det var okej så länge han också fick se:)
  • kastrullen
    natsch skrev 2017-05-15 11:21:15 följande:

Hej! 

Kärlek till er!

Välkommen! Då är ni liknande situation som jag och min man (inget fel, försökt i drygt två år, 29/35)! Jag kör också långa protokollet som nu börjar lida mot sitt slut:)
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017