• Mjbo

Första gången IVF Maj 2017

Hej!

Har tagit bort min äggledare och under operation såg dom att även den andra vad obrukbar, så det finns NOLL chans för mig att bli gravid på naturlig väg.

Jag skall nu dra igång med IVF i början på Maj i år, och undrar om det är fler som gör detta för första gången? Jag är helt ny i den här världen och det är mycket funderingar och tankar..

Var på möte på IVF kliniken i förrgår och har gjort vul och blodprov, visade att jag har en mycket hög halt av äggblåsor, vilket dom sa va positivt. Mannens spermier ligger långt över medel både i snabbhet och antal, så enligt dom så har vi stora chanser att bli gravida med hjälp av IVF. Dock är det mycket ärrbildningar i buken, runt äggledarna osv vilket kan göra det svårare att fastna tydligen...

Såå.. Jag har väl egentligen ingen fråga, Vill mest ha kontakt med någon/några som är i liknande sits som mig, och som gör detta för första gången..

Nu i början på maj så kommer jag dra igång med alla sprutor, mediciner och allt vad det innebär.. Någon som vill följas åt? :) 

• Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017
  • Xtz

Tack så mycket???? Vi har inte gjort några behandlingar innan. Vi fick vårt första barn 2014 och vill så gärna ha ett syskon. Men det blev tvärstopp. Blev gravid 2 ggr och det senaste slutade i missfall nu i februari. Kände att det inte finns mer tid att vänta på att bli gravid naturligt en gång till så därför hoppade vi på IVF. Jag hör ju inte till den yngre sidan längre så det kändes som det var lite bråttom. I vilken situation är du/ni i?

• Xtz

Vet inte varför det blir massa frågetecken? Skulle ju bara göra ett hjärta.

• Mjbo
    Xtz skrev 2017-05-12 18:19:17 följande:

Helt ny på Familjeliv. Har gjort min första IVF behandling i Falun och hade insättning för 17 dgr sedan. Idag hade jag min testdag och det blev positivt. Jag hade aldrig kunnat tro det. Jag är 38 år så jag trodde nog att jag behövde fler försök. Det blev 5 ägg vid utplocket där 1 gick att använda och det måste ha varit "guldägget" som lyckades fastna. Vet att allt kan hända efter 2 missfall men är en bit på vägen. Jag hoppas det går bra för alla som är under behandling och hoppas! Det är en påfrestande tid. Tänkte bara dela med mig av min solskenshistoria????

Men gud vilken fin historia! Jag hoppas att vi andra i den här gruppen får en likadan att berätta i juni när vi förhoppningsvis är gravida hela högen ;)

Stort grattis till dig, jag håller tummarna att det håller i sig hela vägen åt dig.

I vilken vecka har du fått missfall de andra gångerna?
  • Xtz

Tusen tack! Jag hoppas verkligen att det går vägen för allihopa! Fick första missfallet v 6 och andra missfallet i vecka 8. Nu ska jag få ett dropp (intralapid) mot missfall. Visste inte att det fanns såna dundergrejer. Vilken ålder är det på er andra här och går ni också i Falun?

• najnalisa

Hej.

Jag är tjej på 35 år som precis gått igenom ivf och inväntar TD.Har 2 vänner som nyligen gått igenom ivf de med och det är en speciell resa att göra.gick på hormoner i 13 dar tror jag och de första 9 dagarna kände jag inget speciellt förutom rörelse i äggstockarna,väldigt mycket som ägglossning hela tiden. Men efter dag 9 så blev jag nedstämd och välfigt påverkad av hormonerna. Jag vill bara säga att om möjligt under simuleringen så gå och träna.spring och svettas för jag tror att det gjorde mig relativt symtomlös och gladare.alla upplever ju som sagt hormonerna olika men tror att det hjälpte mig????

• kastrullen
    Xtz skrev 2017-05-12 19:27:56 följande:

Tack så mycket???? Vi har inte gjort några behandlingar innan. Vi fick vårt första barn 2014 och vill så gärna ha ett syskon. Men det blev tvärstopp. Blev gravid 2 ggr och det senaste slutade i missfall nu i februari. Kände att det inte finns mer tid att vänta på att bli gravid naturligt en gång till så därför hoppade vi på IVF. Jag hör ju inte till den yngre sidan längre så det kändes som det var lite bråttom. I vilken situation är du/ni i?

Min man har barn sedan tidigare, jag har det inte och vi har försökt på ett gemensamt sedan början av 2015. Gjorde utredning i mars 2016 där de inte kunde hitta nåt och eftersom vi var relativt unga (jag är 29, han 35) så ville de att vi skulle försöka ett år till innan vi gick vidare till ivf. När vi väl återkom ett år senare så gick det snabbt och nu hoppas jag på att få tillbaka en blastocyst på tisdag.
  • Mjbo
    Xtz skrev 2017-05-12 20:22:54 följande:

Tusen tack! Jag hoppas verkligen att det går vägen för allihopa! Fick första missfallet v 6 och andra missfallet i vecka 8. Nu ska jag få ett dropp (intralapid) mot missfall. Visste inte att det fanns såna dundergrejer. Vilken ålder är det på er andra här och går ni också i Falun?

De visste inte jag heller att de fanns. Va bra! Hoppas det hjälper dig :)

Vi går i Falun vi med. Är 26 år :)
  • Rosenblad

Jihooo! Mensen kom som en smäll imorse så nu blir de sprut start snart :) Väntar på att kliniken ska öppna så jag vet exakt.

• STHLMivf17
    kastrullen skrev 2017-05-12 17:10:13 följande:

Fick samtal från kliniken idag, av dom 17 äggen som de fick ut så hade 13 st befruktats. Känns helt otroligt! Nu ska dom odlas i 5 dagar så återförandet blir inte förrän på tisdag.

Har också turligt nog inte alls haft ont i magen idag. Nu på eftermiddagen blev jag dock väldigt svullen och gasig, men inte värst ont.

Hoppas äggplocken går bra för er också och att ni alla får möjlighet att få tillbaka nåt ägg.

Men wow - vad kul!! Stort grattis till att allt går så bra!
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017