• Mjbo

Första gången IVF Maj 2017

Hej!

Har tagit bort min äggledare och under operation såg dom att även den andra vad obrukbar, så det finns NOLL chans för mig att bli gravid på naturlig väg.

Jag skall nu dra igång med IVF i början på Maj i år, och undrar om det är fler som gör detta för första gången? Jag är helt ny i den här världen och det är mycket funderingar och tankar..

Var på möte på IVF kliniken i förrgår och har gjort vul och blodprov, visade att jag har en mycket hög halt av äggblåsor, vilket dom sa va positivt. Mannens spermier ligger långt över medel både i snabbhet och antal, så enligt dom så har vi stora chanser att bli gravida med hjälp av IVF. Dock är det mycket ärrbildningar i buken, runt äggledarna osv vilket kan göra det svårare att fastna tydligen...

Såå.. Jag har väl egentligen ingen fråga, Vill mest ha kontakt med någon/några som är i liknande sits som mig, och som gör detta för första gången..

Nu i början på maj så kommer jag dra igång med alla sprutor, mediciner och allt vad det innebär.. Någon som vill följas åt? :) 

• Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017
  • Mjbo
    Hornkatten skrev 2017-05-08 21:50:10 följande:

Jo de stämmer, bara för att de är blåsor så behöver de inte vara ägg i.

På mig ökade de inte dosen utan fick fortsätta på de planerade och jag har inte lämnat blodprov utan bara gjort två ultraljud. Senast sa de att jag hade 3st större blåsor och 7st som var en aning mindre men de skulle nog växa till sig de med. De påminde mig även om att bara för att man har ett visst antal så betyder de inte att de får ut alla heller.

Men har en kollega på jobbet som har jobbat med endel ivfbehandlingar och hon nämnde att i många fall är de bättre att ha lite mindre antal som är bra är många som är halvdåliga. Så jag tror ingen av oss ska lägga så stort fokus på antalet. De kan man ju göra sen när de väl är embryon.

Ok då stämde min fundering då :) tack den infon.

Ja enligt ul så va allt bra. Antalet och storlekar va helt normalt, men de va värdena i blodproven som dom sa va lite låga och där med ville de höja dosen. Jag hoppa och tror att de har koll, så jag gör bara som dom säger :) :)

Hoppas allt går bra för dig!! :)
  • Niinja

Stort tack Mbjo.

Gjort ultraljud nu. Hade många blåsor, hängde inte helt med i hur många det var men över 12st och några var klara och några skulle bli klara imorgon. Jag skulle få mer info i eftermiddag men ev. äggplock på fredag. Känns som om det går lite fortare än vad dom hade tänkt sig..

• Mjbo
    Niinja skrev 2017-05-09 09:48:14 följande:

Stort tack Mbjo.

Gjort ultraljud nu. Hade många blåsor, hängde inte helt med i hur många det var men över 12st och några var klara och några skulle bli klara imorgon. Jag skulle få mer info i eftermiddag men ev. äggplock på fredag. Känns som om det går lite fortare än vad dom hade tänkt sig..

Men va spännande!! :) 

Va skönt att allting såg bra ut, jag ska tillbaka på nytt ul och blodprov på torsdag efter att ha fått höja dosen från och med igår.. Lite nervös eftersom de blir helg efter nästa prov och ul, men ja antar att de vet vad som sysslar med :) 

Va roligt om de blir äggplock redan på fredag, då borde det bli insättning på måndag va? gud så spännande. Uppdatera oss i eftermiddag om hur de blir!!
    Men förresten, när de sa att de va "klara" hur menar dom då? hur stora va dom? sa dom de? 

• Hornkatten

Idag plockade de ut 4st ägg på mig så nu håller vi tummarna. Insättning ska ske på torsdag. Tycker allt har gått fort men sen ska jag ju vänta ca 2,5 veckor tills man tar test så de lär ju va de längsta väntetiden man lär ha varit med om på länge.

Min kille kunde inte vara med idag så min kusin som har gjort flera ivf:er var med. Hon berättade att första gången blev hon överstimulerad och fick 17 blåsor varav 3 gick att använda. Så antalet ska man inte haka upp sig på. Det krävs ju faktiskt bara ett bra embryo för att lyckas.

För att kanske lugna lite nerver så tyckte jag att det inte var så smärtsamt med utplocket. Är lite öm nu men har fått med mig smärtlindring hem. De bästa jag gjorde var att prata med läkaren och barnmorskan under ingreppet så man inte är tyst och ligger och spänner sig.

• kastrullen
    Hornkatten skrev 2017-05-09 12:46:39 följande:

Idag plockade de ut 4st ägg på mig så nu håller vi tummarna. Insättning ska ske på torsdag. Tycker allt har gått fort men sen ska jag ju vänta ca 2,5 veckor tills man tar test så de lär ju va de längsta väntetiden man lär ha varit med om på länge.

Min kille kunde inte vara med idag så min kusin som har gjort flera ivf:er var med. Hon berättade att första gången blev hon överstimulerad och fick 17 blåsor varav 3 gick att använda. Så antalet ska man inte haka upp sig på. Det krävs ju faktiskt bara ett bra embryo för att lyckas.

För att kanske lugna lite nerver så tyckte jag att det inte var så smärtsamt med utplocket. Är lite öm nu men har fått med mig smärtlindring hem. De bästa jag gjorde var att prata med läkaren och barnmorskan under ingreppet så man inte är tyst och ligger och spänner sig.

Ja tiden från återinförande till test måste ju vara värsta tiden, även om kroppen är helkonstig av alla hormoner just nu så är det ju ett positivt test man väntar på!

Känns skönt det! Dagarna går så långsamt nu i väntan på äggplock, men det är säkert ingenting jämfört med väntan på att få testa sig.
  • Mjbo
    Hornkatten skrev 2017-05-09 12:46:39 följande:

Men gud va roligt! va spännande att du kommit så långt.
    Jag håller alla mina tummar åt dig nu att det blir fina befruktningar oxå! 

Tack för lugnande ord angående utplocket, det var skönt att läsa om någon som inte tyckte de va så farligt.. jag har preliminärt bokat äggplock på måndag, beroende på hur de ser ut på ul och blodprov på tisdag,, är super nervös, så de känn skönt att du inte tyckte de gjorde ont.

Ringer dom imorgon och berättar hur de gick med befruktningen eller vad är nästa steg åt dig?
  • Rosenblad
    STHLMivf17 skrev 2017-05-03 22:21:03 följande:

Nä, precis, man kan inte göra annat än att vänta :)

Förstår dock att det var frustrerande med en "onödig" ägglossning.. suck. Månaderna bara går och går känns det som ibland. Men snart så är det dags!

Jag är 32, min man är 40. Vi börjar med gonal-f, skulle ni köra samma?

Ja jag minns knappt hur det var innan barnverkstaden sattes igång!

Vi ska köra med menopur, vet inte vad skillnaden är?men fick ett papper på fyra stycken man kunde bli erbjuden och de andra tre var överstrukna.
  • Hornkatten
    Mjbo skrev 2017-05-09 13:39:44 följande:

Men gud va roligt! va spännande att du kommit så långt.

Jag håller alla mina tummar åt dig nu att det blir fina befruktningar oxå! 

Tack för lugnande ord angående utplocket, det var skönt att läsa om någon som inte tyckte de va så farligt.. jag har preliminärt bokat äggplock på måndag, beroende på hur de ser ut på ul och blodprov på tisdag,, är super nervös, så de känn skönt att du inte tyckte de gjorde ont.

Ringer dom imorgon och berättar hur de gick med befruktningen eller vad är nästa steg åt dig?

Ja jag hade faktiskt tänkt mig att det skulle göra ondare än vad de gjorde. Har sovit lite under dagen nu men annars har jag mått bra än så länge. Blir att titta på lite serier och vila på soffan.

Vi fick en tid på torsdag och skulle det vara så att de tycker att embryona behöver växa på sig mer så ska de ringa samma dag och boka in nytt besök.
  • kastrullen

Dags för ägglossningssprutan ikväll! Så hilla peppad men samtidigt nervös.

Däremot så har jag blivit öm i magen. Alltså, jag har en rethosta och när jag hostar så får jag lite ont i äggstocksområdet. Men, jag vet inte om det beror på att det händer saker där eller om jag har träningsvärk efter söndagens träningspass. Ni som börjar närma er äggplock eller redan har gjort det, känner ni igen det eller kan det vara bara träningsvärk? Haha...

• Mjbo
    Hornkatten skrev 2017-05-09 16:26:25 följande:

Ja jag hade faktiskt tänkt mig att det skulle göra ondare än vad de gjorde. Har sovit lite under dagen nu men annars har jag mått bra än så länge. Blir att titta på lite serier och vila på soffan.

Vi fick en tid på torsdag och skulle det vara så att de tycker att embryona behöver växa på sig mer så ska de ringa samma dag och boka in nytt besök.

Åh så spännande.

Är du nervös?.. känns som att insättningen kommer vara ännu lindrigare i min värld iallafall, så jag hoppas det stämmer :)

Jag har haft en jobbig dag idag. Mår bra men är sååå trött.. någon mer än jag som känt så när ni kommit en bit in på sprutdagarna? Har ju höjt dosen från och med igår, vet inte om de beror på det men jag är så himla trött och slut, känns som ja inte sovit på flera dygn. Lite smått "mensvärk" oxå..

snart dags för sprutor ikväll :)
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017