• Mjbo

Första gången IVF Maj 2017

Hej!

Har tagit bort min äggledare och under operation såg dom att även den andra vad obrukbar, så det finns NOLL chans för mig att bli gravid på naturlig väg.

Jag skall nu dra igång med IVF i början på Maj i år, och undrar om det är fler som gör detta för första gången? Jag är helt ny i den här världen och det är mycket funderingar och tankar..

Var på möte på IVF kliniken i förrgår och har gjort vul och blodprov, visade att jag har en mycket hög halt av äggblåsor, vilket dom sa va positivt. Mannens spermier ligger långt över medel både i snabbhet och antal, så enligt dom så har vi stora chanser att bli gravida med hjälp av IVF. Dock är det mycket ärrbildningar i buken, runt äggledarna osv vilket kan göra det svårare att fastna tydligen...

Såå.. Jag har väl egentligen ingen fråga, Vill mest ha kontakt med någon/några som är i liknande sits som mig, och som gör detta för första gången..

Nu i början på maj så kommer jag dra igång med alla sprutor, mediciner och allt vad det innebär.. Någon som vill följas åt? :) 

• Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017
  • Hornkatten
    Mjbo skrev 2017-05-03 09:59:26 följande:

Okej! Ja den känns nog lite mer den. Ska börja ta den om ett par dagar, så du ligger som du säger lite längre fram. Spännande!

Du har inte känt några hormonmoster i kroppen ännu? Vore ju skönt om man slipper dom :)

Nä inte än vad jag vet :)
  • Niinja

Dags för första sprutan ikväll. Men imorgon ska jag på jobbresa, tor till fre och bo på hotell. Känns lite meckigt eftersom sprutan ska förvaras i kylen. Jag åker tidigt på morgonen men kommer inte till hotellrum fören på kvällen, finns eventuellt tillgång till kyl på arbetsplatsen/erna. Jag får nog försöka lösa det med kylväska men känns inte optimalt :/

• Mjbo
    Niinja skrev 2017-05-03 12:32:55 följande:

Dags för första sprutan ikväll. Men imorgon ska jag på jobbresa, tor till fre och bo på hotell. Känns lite meckigt eftersom sprutan ska förvaras i kylen. Jag åker tidigt på morgonen men kommer inte till hotellrum fören på kvällen, finns eventuellt tillgång till kyl på arbetsplatsen/erna. Jag får nog försöka lösa det med kylväska men känns inte optimalt :/

Spännande att börja med sprutorna!! :) men låter lite meckigt som du säger att bo på hotell, men en kylväska lät ju som en bra ide.

Den kan du ha stående i rummet hela tiden så slipper du kånka runt på den :)

Hoppas allt går bra med sprutorna, uppdatera mig gärna om hur de går och hur du mår .

Jag mår precis som vanligt idag efter två dagars sprutande, känns ingenting.. igår mådde ja lite illa men de va som sagt så lite så knappt nämnbart. Men idag mår jag precis som vanligt! Hoppas du har lika tur :)
  • Mjbo
    Hornkatten skrev 2017-05-03 12:02:57 följande:
    Nä inte än vad jag vet :)

haha nej de kanske man inte känner av själv heller, kanske sambon man ska fråga :D haha.. 
    Skömt åsido.. Hoppas allt går bra för dig! :)

Uppdatera mig gärna!

• kastrullen

Spännande för er som börjar med sprutor! Jag har sprutat i 6 dagar och det har gått bättre än förväntat.

Idag har jag varit och tagit blodprov och gjort ultraljud. Min klinik vill att äggblåsorna ska vara 18-20 mm innan de plockar dem, och mina var ca 9-13 mm. Jag får därför öka dosen gonal f från 250 till 300 och spruta till och med söndag och sen ny undersökning då. Känns i alla fall skönt att det fanns äggblåsor och att vi är på god väg.

• Hornkatten
    Mjbo skrev 2017-05-03 13:40:23 följande:

haha nej de kanske man inte känner av själv heller, kanske sambon man ska fråga :D haha.. 

Skömt åsido.. Hoppas allt går bra för dig! :)

Uppdatera mig gärna!

Fick ingen utålockningstid idag utan en ny tid på fredag för att kolla äggblåsorna igen. Allt såg bra ut och jag ska fortsätta med behandlingen som planerar. Än så kunde de se ca 9ägg och de lät positiva till utplock mellan mån-ons dag. Får helt enkelt se va de säger på fredag. Nu är det spännande men det är nog även dags att prata med chefen eftersom det är många läkarbesök just nu.

Hur har ni gjort med den biten?
  • Niinja

Precis, det tänkte jag fråga er. Hur har ni gjort, har ni berättat för andra? Chef,kollegor, vänner, familj?

Vi har berättat för chef, min familj och nära vänner men inte för övriga kollegor och andra.

Nu är första sprutan tagen. Hoppas jag också slipper biverkningar. Speciellt för sambon skull, han är helt slut redan innan sprutorna av mitt humör.

• emhu

Åh så kul för alla er som har börjat med sprutorna!! Hoppas så att äggblåsorna växer sig stora och starka på er allihopa! :D

Själv har jag snart slutat blöda efter mitt missfall och börjar med mina akupunkturbehandlingar igen på fredag. Hoppas på en egen ägglossning nu i maj!

• emhu
    Hornkatten skrev 2017-05-03 19:08:06 följande:

Fick ingen utålockningstid idag utan en ny tid på fredag för att kolla äggblåsorna igen. Allt såg bra ut och jag ska fortsätta med behandlingen som planerar. Än så kunde de se ca 9ägg och de lät positiva till utplock mellan mån-ons dag. Får helt enkelt se va de säger på fredag. Nu är det spännande men det är nog även dags att prata med chefen eftersom det är många läkarbesök just nu.

Hur har ni gjort med den biten?

Jag och min sambo arbetar på samma arbetsplats så vi har varit väldigt öppna med att vi ska göra en ivf-behandling och jag måste säga att det känns jätteskönt! Alla är så himla stöttande och förstående! Likadant med familjen och närmsta vännerna.
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017