• Mjbo

Första gången IVF Maj 2017

Hej!

Har tagit bort min äggledare och under operation såg dom att även den andra vad obrukbar, så det finns NOLL chans för mig att bli gravid på naturlig väg.

Jag skall nu dra igång med IVF i början på Maj i år, och undrar om det är fler som gör detta för första gången? Jag är helt ny i den här världen och det är mycket funderingar och tankar..

Var på möte på IVF kliniken i förrgår och har gjort vul och blodprov, visade att jag har en mycket hög halt av äggblåsor, vilket dom sa va positivt. Mannens spermier ligger långt över medel både i snabbhet och antal, så enligt dom så har vi stora chanser att bli gravida med hjälp av IVF. Dock är det mycket ärrbildningar i buken, runt äggledarna osv vilket kan göra det svårare att fastna tydligen...

Såå.. Jag har väl egentligen ingen fråga, Vill mest ha kontakt med någon/några som är i liknande sits som mig, och som gör detta för första gången..

Nu i början på maj så kommer jag dra igång med alla sprutor, mediciner och allt vad det innebär.. Någon som vill följas åt? :) 

• Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017
  • kastrullen
    STHLMivf17 skrev 2017-04-30 00:28:23 följande:

Tack för att du berättar och vad skönt att du slipper nässprayen nu. Sprutorna låter ju inte så farligt ändå, jag har nog målat upp en mycket värre bild för att vara på den säkra sidan mentalt.. De symptom du beskriver från sprutan är ju inte mer ovanliga än "vanliga grav.symptom" eller vid mens. Skönt, det känns något lugnande ;)

Vi kommer förmodligen att få vänta en månad med återföring då risken är hög för min del, men de planerar för att vi ska hinna en första omgång innan semestern, vilket är skönt när man ändå är igång. Trevlig Valborg!

Nä det var mycket lättare än jag trodde. Precis, än så länge så är det inga problem.

Ja men det är ju bra att de gör allt för att minska risken, även om det är frustrerande att vänta. Trevlig valborg till dig också!
  • Niinja

Jag hoppar gärna in här. Jag ska ta min första spruta idag. Har också opererat bort äggledaren fast bara den ena.

• Mjbo
    Niinja skrev 2017-05-01 07:44:53 följande:

Jag hoppar gärna in här. Jag ska ta min första spruta idag. Har också opererat bort äggledaren fast bara den ena.

Välkommen!!

Va lika vi är. Jag ska oxå ta första sprutan ikväll, fast min sambo får ta den på mig för jag vågar inte!!

Har opererat bort min ena äggledare jag med, men den andra är oxå obrukbar såg dom under op så nu är vi igång med ivf.

Sitter och laddar just nu för första sprutan bemfola.. kör du oxå korta protokollet?

Önska mig lycka till för sprutan, är super nervös!! :)
  • Mjbo
    STHLMivf17 skrev 2017-04-29 18:36:44 följande:

Ja gud, snart kör vi! Min är beräknad till fredag nästa vecka.

Vi håller varann uppdaterade :)

Ikväll är det dags. Fick min mens igår så nu ska jag börja ikväll men spruta alltså.. Är nervös! Men jag återkommer lite senare och berättar hur de gick :D
  • Niinja

Ja lycka till med sprutorna. Hoppas d går bra.

Jag fick min mens idag. Men efter operationen så har jag fått kraftig mensvärk första dagen så har vart sängliggandes i fosterställning hela dagen, hoppas att det här är sista mensen på ett tag nu.

Trodde att jag skulle börja med spruta idag men dubbelkolla och såg att jag ska ta första på onsdag. Korta metoden.

• Mjbo
    Niinja skrev 2017-05-01 21:04:46 följande:

Ja lycka till med sprutorna. Hoppas d går bra.

Jag fick min mens idag. Men efter operationen så har jag fått kraftig mensvärk första dagen så har vart sängliggandes i fosterställning hela dagen, hoppas att det här är sista mensen på ett tag nu.

Trodde att jag skulle börja med spruta idag men dubbelkolla och såg att jag ska ta första på onsdag. Korta metoden.

Jag har oxå haft kraftigare mensvärk efter op, men blöder aningen mindre faktist. När opererade du dig?

Nu har jag iallafall tagit första sprutan, kändes ingenting!! va super nervös men sambon tog den på mig så de gick bra :)

Hur kan det komma sig att du inte ska ta första sprutan fören på onsdag? Nyfiken :) va har du för medicin? :)
  • Niinja

Skönt att höra att det inte gjorde ont. Jag ska ta puregon 150.

Jag opererades i dec. När blev du opererad?

Jag vet inte riktigt varför men jag fick ett schema att följa så om min mens hade kommit igår skulle jag ha börjat med sprutorna idag men nu när det kom idag (måndag) så ska jag börja på onsdag. Vet inte logiken, den ända teorin jag har är om det kan styra och påverka så att ägglossningen inte infaller på en helgdag, annars vet jag ej.

• Mjbo
    Niinja skrev 2017-05-01 21:58:50 följande:

Skönt att höra att det inte gjorde ont. Jag ska ta puregon 150.

Jag opererades i dec. När blev du opererad?

Jag vet inte riktigt varför men jag fick ett schema att följa så om min mens hade kommit igår skulle jag ha börjat med sprutorna idag men nu när det kom idag (måndag) så ska jag börja på onsdag. Vet inte logiken, den ända teorin jag har är om det kan styra och påverka så att ägglossningen inte infaller på en helgdag, annars vet jag ej.

Okej :) ja de är säkert som du säger för planering inför ägglossning osv. De vet dom såklart bäst:)

Jag blev opererad på alla hjärtans dag, 14 feb alltså. Så jag har hunnit haft mens 2 gånger sedan dess, denna som började igår nu är mens nummer tre efter op.
  • Hornkatten

Nu hoppar även jag in i tråden. Började med bemfola 150 IU i fredags och ska idag ta både bemfola 125 IU och orgalutran 0.25mg. Började på min mens andra dag.

Allt är väldigt nytt och jag har inte samma problem med äggstockarna utan de är i sin ordning men min sambo har minskad produktion och efter 1,5år tog vi valet att få hjälp.

Jag måste bara fråga hur nervösa är ni inför allt de här? Jag ska på ultljud imorgon för att kolla tillväxten och tycker att det är väldigt spännande.

• kastrullen
    Hornkatten skrev 2017-05-02 07:58:25 följande:

Nu hoppar även jag in i tråden. Började med bemfola 150 IU i fredags och ska idag ta både bemfola 125 IU och orgalutran 0.25mg. Började på min mens andra dag.

Allt är väldigt nytt och jag har inte samma problem med äggstockarna utan de är i sin ordning men min sambo har minskad produktion och efter 1,5år tog vi valet att få hjälp.

Jag måste bara fråga hur nervösa är ni inför allt de här? Jag ska på ultljud imorgon för att kolla tillväxten och tycker att det är väldigt spännande.

Vid första besöket på mottagningen var jag väldigt nervös. Vi gjorde utredning i mars 2016 och de hittade inga fel men sa att om ni inte lyckas bli gravida inom ett år så får ni höra av er och då blir det troligtvis ivf. Efter ett år ringde vi och sa att vi vill träffa någon för att diskutera eventuell ivf. Sen när vi fick kallelsen så var allt klart för ivf och medicinerna var utskrivna och allt. Jag och min man pratade såklart ut om allt inför besöket men jag visste så lite innan så jag var supernervös. Och det var så mycket information! Som tur är så var sköterskan alldeles underbar och inför start så samlade jag på mig ett gäng frågor och ringde dit, och då var nästa sköterska lika gullig.

Nu när vi är igång känns det bara bra! Förutom att jag är lite illamående av sprutan då :) imorgon är det dags för ultraljud och blodprov för att se om det blir några ägg!
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017