• Mjbo

Första gången IVF Maj 2017

Hej!

Har tagit bort min äggledare och under operation såg dom att även den andra vad obrukbar, så det finns NOLL chans för mig att bli gravid på naturlig väg.

Jag skall nu dra igång med IVF i början på Maj i år, och undrar om det är fler som gör detta för första gången? Jag är helt ny i den här världen och det är mycket funderingar och tankar..

Var på möte på IVF kliniken i förrgår och har gjort vul och blodprov, visade att jag har en mycket hög halt av äggblåsor, vilket dom sa va positivt. Mannens spermier ligger långt över medel både i snabbhet och antal, så enligt dom så har vi stora chanser att bli gravida med hjälp av IVF. Dock är det mycket ärrbildningar i buken, runt äggledarna osv vilket kan göra det svårare att fastna tydligen...

Såå.. Jag har väl egentligen ingen fråga, Vill mest ha kontakt med någon/några som är i liknande sits som mig, och som gör detta för första gången..

Nu i början på maj så kommer jag dra igång med alla sprutor, mediciner och allt vad det innebär.. Någon som vill följas åt? :) 

• Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017
  • Rosenblad
    Mjbo skrev 2017-04-24 20:08:41 följande:
    Ja fy denna väntan är inte att leka med! ???? ... Jag själv gjorde så att jag åkte på en minisemester en helg och tänkte på annat, Sen skippade jag familjeliv i ca 2 veckor.. det hjälpte lite :) men nu är det bara ett par dagar kvar så nu är jag tillbaka :) hoppas din tid går fort! Är det första gången du gör ivf? :)
    Nä hade jag vetat den dagen jag stod och fråga min sambo om vi ska bestämma oss för att skaffa barn att det skulle ta sånn tid så hade jag inte trott på det! Jag tänkte MAX ett halvår sen kommer jag va gravid och det är lika bra att börja kolla barnvagn och köpa lite bebiskläder. Nu efter två år har jag inte ens haft någon förhoppning innan mensen utan bara väntat på den, har liksom accepterat att det inte blir några barn naturlig väg.
    Låter som en bra plan att åka iväg och jag har också haft pauser från FL men nu känner jag att jag har något gemensamt med någon här igen. För att hänga i ''planerar barn'' trådarna gör mig deprimerad för alla som blir gravida, tråkigt men sant..och att skriva i ivf trådarna innan vi viste när vi skulle få ivf kändes stressande. Men nu är datum satt och medicinerna beställda från apoteket :):)
    Första gången och förhoppningarna är höga, klniken har sommar stängt efter de så vi kommer behöva vänta väldigt länge om de inte tar sig. Fy asså..veckorna efter insättning kommer ju vara de värsta OCH spännande veckorna i ens liv känner jag!!
  • STHLMivf17
    Mjbo skrev 2017-04-28 13:22:34 följande:

Hej igen!

Självklart ska vi vara glada och tänka possitivt! idag är en bättre dag! Nu ska vi se fram emot den här resan vi har framför oss :) Hoppas du med har en bra dag idag!

Ja vi kör korta protokollet vi med. Jag är oxå lite fundersam över hur man kommer må av sprutorna, jag har en liten aning om att jag kommer bli ganska mycket påverkad av alla dessa hormoner då jag förvandlas lätt till ett "hormonmonster" när de är dags för mens och ägglossning och allt sånt, så jag tror att jag kommer reagera ganska starkt tyvärr. Jag hoppas dock att jag kan jobba osv som vanligt :) Hur brukar du reagera av dina hormoner vanligtvis? Känner du någon skillnad?

Det kommer säkert gå jättebra! Min stubin är rätt kort vid ÄL och typ var tredje, fjärde mens har jag väldigt ont. De senaste 2 åren har jag nog varit mer påverkad vid mens eftersom man blir så ledsen och besviken. Men rent medicinskt så har jag nog inte så jättestora humörsvängningar. Jag kanske ska fråga min man, hehe :)
    Vi börjar med Gonal-f 150 som tydligen ska vara en låg dos. Kör ni samma?
  • STHLMivf17
    Rosenblad skrev 2017-04-28 14:02:36 följande:
    Nä hade jag vetat den dagen jag stod och fråga min sambo om vi ska bestämma oss för att skaffa barn att det skulle ta sånn tid så hade jag inte trott på det! Jag tänkte MAX ett halvår sen kommer jag va gravid och det är lika bra att börja kolla barnvagn och köpa lite bebiskläder. Nu efter två år har jag inte ens haft någon förhoppning innan mensen utan bara väntat på den, har liksom accepterat att det inte blir några barn naturlig väg.
    Låter som en bra plan att åka iväg och jag har också haft pauser från FL men nu känner jag att jag har något gemensamt med någon här igen. För att hänga i ''planerar barn'' trådarna gör mig deprimerad för alla som blir gravida, tråkigt men sant..och att skriva i ivf trådarna innan vi viste när vi skulle få ivf kändes stressande. Men nu är datum satt och medicinerna beställda från apoteket :):)
    Första gången och förhoppningarna är höga, klniken har sommar stängt efter de så vi kommer behöva vänta väldigt länge om de inte tar sig. Fy asså..veckorna efter insättning kommer ju vara de värsta OCH spännande veckorna i ens liv känner jag!!
    Hej, vad "kul" att vi är fler som ligger lika i tidsperioden :)
    Känner igen mig i det du skriver, MAX ett halvår sa vi också, nu 2 år senare är vi inskrivna och sprutor börjar om ca en vecka. Som jag skrev till Mjbo ovan så försöker jag och min man se första försöket innan sommaren som en testomgång. Blir det inget kan vi för en gångs skull ha en avslappnad sommar utan krav på sex vid olika klockslag. Jag ska njuta av en sommar med rosévin, ta sovmorgon utan att mäta temperaturer och bara chilla! Sedan drar vi igång igen till hösten om det första nu innan sommaren inte fastnar. Man kan ju ändå inte göra så mycket åt det.. Kör ni korta programmet?
  • Mjbo
    STHLMivf17 skrev 2017-04-29 07:48:38 följande:

Det kommer säkert gå jättebra! Min stubin är rätt kort vid ÄL och typ var tredje, fjärde mens har jag väldigt ont. De senaste 2 åren har jag nog varit mer påverkad vid mens eftersom man blir så ledsen och besviken. Men rent medicinskt så har jag nog inte så jättestora humörsvängningar. Jag kanske ska fråga min man, hehe :)

Vi börjar med Gonal-f 150 som tydligen ska vara en låg dos. Kör ni samma?

Jag kommer köra bemfola 150 :) låg dos hos mig med alltså. Jag har så mycket ägg redan som sagt så de är väl bra att börja lågt :) ingen mens här än iallafall . Borde komma vilken dag som helst nu:)
  • STHLMivf17
    Mjbo skrev 2017-04-29 15:15:29 följande:
    Jag kommer köra bemfola 150 :) låg dos hos mig med alltså. Jag har så mycket ägg redan som sagt så de är väl bra att börja lågt :) ingen mens här än iallafall . Borde komma vilken dag som helst nu:)
    Ja gud, snart kör vi! Min är beräknad till fredag nästa vecka.
    Vi håller varann uppdaterade :)
  • kastrullen

Hej! Jag vill gärna vara med här! Vi kör också IVF för första gången och planerat äggplock vecka 19. Den 12/4 började jag med synarela och sprayade i 15 dagar och i torsdags tog jag första sprutan gonal-f. Ska på ultraljud och blodprov på onsdag så får vi se vad som händer!

• kastrullen
    A1987 skrev 2017-04-02 18:25:19 följande:

Vi har vårat första försök i maj. 14.4 är jag på CD23 och skall då börja med nässpray, så jag blev ordinerad långa protokollet. Äggplock blir vecka 20. Är jätte nervös inför allt. Har så här långt känt mej väldigt lugn och bara väntat och längtat, men efter att varit till apoteket idag och bestält medicinerna, känns allt så verkligt nu plötsligt.

Vi har inte försökt med något annat än kört på under äl. Har sedan flera år tillbaka vetat att jag inte kommer bli gravid naturligt. Gjorde två spolningar av äggledarna ifjol, var dom bekräftade att äggledarna är stockade och inte fungerar. Kom i ivf kö i december och snart är det dags att börja på!

Själv fyller jag snart 30 och min man är 35. Han har ett barn sen tidigare.

När jag läste ditt inlägg kunde jag nästan skriva under på det själv. Jag fyller 30 i år, min man är 35 och har ett barn sedan tidigare. Har haft känslan att jag inte kan få barn länge men de har inte hittat nåt fel. Jag misstänker att det är nåt med mina äggstockar. På spolning så såg man inte den ena och sköterskan sa att det gick väldigt trögt, men jag fick inget bekräftat av läkaren. Började med nässpray 12/4 och vi kör långa protokollet.

Håller tummarna för oss!
  • STHLMivf17
    kastrullen skrev 2017-04-29 19:02:44 följande:

Hej! Jag vill gärna vara med här! Vi kör också IVF för första gången och planerat äggplock vecka 19. Den 12/4 började jag med synarela och sprayade i 15 dagar och i torsdags tog jag första sprutan gonal-f. Ska på ultraljud och blodprov på onsdag så får vi se vad som händer!

Välkommen kastrullen! Härligt att vi är fler som kan följas åt och peppa varann!
    Jag ska börja med gonal-f om en vecka. Hur mår du efter sprutorna, har du blivit mycket påverkad och i så fall på vilket sätt? Har inte hittat någon bra tråd som beskriver gonal-f ännu och är lite orolig för hur min kropp kommer reagera. Jag har stor äggreserv vilket ger hög risk för överstimulering. Vi kör korta protokollet. Vad skönt att ni redan fått datum för äggplock!
  • kastrullen
    STHLMivf17 skrev 2017-04-29 21:40:26 följande:

Välkommen kastrullen! Härligt att vi är fler som kan följas åt och peppa varann!

Jag ska börja med gonal-f om en vecka. Hur mår du efter sprutorna, har du blivit mycket påverkad och i så fall på vilket sätt? Har inte hittat någon bra tråd som beskriver gonal-f ännu och är lite orolig för hur min kropp kommer reagera. Jag har stor äggreserv vilket ger hög risk för överstimulering. Vi kör korta protokollet. Vad skönt att ni redan fått datum för äggplock!

Tack! :)

Jag mår bättre nu än vad jag gjort under tiden med nässprayen. Då hade jag konstant ont i huvudet, trött och svettades hur mycket som helst på nätterna. Nu svettas jag inte alls på nätterna, men har fortfarande lite huvudvärk. Däremot har jag varit lite illamående och det kör i magen. Men jag tycker inte det är så farligt.

Aha, va spännande! Jag har läst att överstimuleringssyn är en rätt vanlig biverkning, men håller tummarna för att vi ska slippa det.

Ja det har gått snabbt vilket är skönt. Var till sjuksköterska sista mars, och fick påbörja långa protokollet knappt två veckor senare. Min cykel var bra tajmad med klinikens möjlighet att ta emot oss.
  • STHLMivf17
    kastrullen skrev 2017-04-29 21:48:31 följande:
    Tack! :)

Jag mår bättre nu än vad jag gjort under tiden med nässprayen. Då hade jag konstant ont i huvudet, trött och svettades hur mycket som helst på nätterna. Nu svettas jag inte alls på nätterna, men har fortfarande lite huvudvärk. Däremot har jag varit lite illamående och det kör i magen. Men jag tycker inte det är så farligt.

Aha, va spännande! Jag har läst att överstimuleringssyn är en rätt vanlig biverkning, men håller tummarna för att vi ska slippa det.

Ja det har gått snabbt vilket är skönt. Var till sjuksköterska sista mars, och fick påbörja långa protokollet knappt två veckor senare. Min cykel var bra tajmad med klinikens möjlighet att ta emot oss.
    Tack för att du berättar och vad skönt att du slipper nässprayen nu. Sprutorna låter ju inte så farligt ändå, jag har nog målat upp en mycket värre bild för att vara på den säkra sidan mentalt.. De symptom du beskriver från sprutan är ju inte mer ovanliga än "vanliga grav.symptom" eller vid mens. Skönt, det känns något lugnande ;)
    Vi kommer förmodligen att få vänta en månad med återföring då risken är hög för min del, men de planerar för att vi ska hinna en första omgång innan semestern, vilket är skönt när man ändå är igång. Trevlig Valborg!
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017