• kastrullen

Första gången IVF Maj 2017

Hej! Jag vill gärna vara med här! Vi kör också IVF för första gången och planerat äggplock vecka 19. Den 12/4 började jag med synarela och sprayade i 15 dagar och i torsdags tog jag första sprutan gonal-f. Ska på ultraljud och blodprov på onsdag så får vi se vad som händer!

• kastrullen
    A1987 skrev 2017-04-02 18:25:19 följande:

Vi har vårat första försök i maj. 14.4 är jag på CD23 och skall då börja med nässpray, så jag blev ordinerad långa protokollet. Äggplock blir vecka 20. Är jätte nervös inför allt. Har så här långt känt mej väldigt lugn och bara väntat och längtat, men efter att varit till apoteket idag och bestält medicinerna, känns allt så verkligt nu plötsligt.

Vi har inte försökt med något annat än kört på under äl. Har sedan flera år tillbaka vetat att jag inte kommer bli gravid naturligt. Gjorde två spolningar av äggledarna ifjol, var dom bekräftade att äggledarna är stockade och inte fungerar. Kom i ivf kö i december och snart är det dags att börja på!

Själv fyller jag snart 30 och min man är 35. Han har ett barn sen tidigare.

När jag läste ditt inlägg kunde jag nästan skriva under på det själv. Jag fyller 30 i år, min man är 35 och har ett barn sedan tidigare. Har haft känslan att jag inte kan få barn länge men de har inte hittat nåt fel. Jag misstänker att det är nåt med mina äggstockar. På spolning så såg man inte den ena och sköterskan sa att det gick väldigt trögt, men jag fick inget bekräftat av läkaren. Började med nässpray 12/4 och vi kör långa protokollet.

Håller tummarna för oss!
  • kastrullen
    STHLMivf17 skrev 2017-04-29 21:40:26 följande:

Välkommen kastrullen! Härligt att vi är fler som kan följas åt och peppa varann!

Jag ska börja med gonal-f om en vecka. Hur mår du efter sprutorna, har du blivit mycket påverkad och i så fall på vilket sätt? Har inte hittat någon bra tråd som beskriver gonal-f ännu och är lite orolig för hur min kropp kommer reagera. Jag har stor äggreserv vilket ger hög risk för överstimulering. Vi kör korta protokollet. Vad skönt att ni redan fått datum för äggplock!

Tack! :)

Jag mår bättre nu än vad jag gjort under tiden med nässprayen. Då hade jag konstant ont i huvudet, trött och svettades hur mycket som helst på nätterna. Nu svettas jag inte alls på nätterna, men har fortfarande lite huvudvärk. Däremot har jag varit lite illamående och det kör i magen. Men jag tycker inte det är så farligt.

Aha, va spännande! Jag har läst att överstimuleringssyn är en rätt vanlig biverkning, men håller tummarna för att vi ska slippa det.

Ja det har gått snabbt vilket är skönt. Var till sjuksköterska sista mars, och fick påbörja långa protokollet knappt två veckor senare. Min cykel var bra tajmad med klinikens möjlighet att ta emot oss.
  • kastrullen
    STHLMivf17 skrev 2017-04-30 00:28:23 följande:

Tack för att du berättar och vad skönt att du slipper nässprayen nu. Sprutorna låter ju inte så farligt ändå, jag har nog målat upp en mycket värre bild för att vara på den säkra sidan mentalt.. De symptom du beskriver från sprutan är ju inte mer ovanliga än "vanliga grav.symptom" eller vid mens. Skönt, det känns något lugnande ;)

Vi kommer förmodligen att få vänta en månad med återföring då risken är hög för min del, men de planerar för att vi ska hinna en första omgång innan semestern, vilket är skönt när man ändå är igång. Trevlig Valborg!

Nä det var mycket lättare än jag trodde. Precis, än så länge så är det inga problem.

Ja men det är ju bra att de gör allt för att minska risken, även om det är frustrerande att vänta. Trevlig valborg till dig också!
  • kastrullen
    Hornkatten skrev 2017-05-02 07:58:25 följande:

Nu hoppar även jag in i tråden. Började med bemfola 150 IU i fredags och ska idag ta både bemfola 125 IU och orgalutran 0.25mg. Började på min mens andra dag.

Allt är väldigt nytt och jag har inte samma problem med äggstockarna utan de är i sin ordning men min sambo har minskad produktion och efter 1,5år tog vi valet att få hjälp.

Jag måste bara fråga hur nervösa är ni inför allt de här? Jag ska på ultljud imorgon för att kolla tillväxten och tycker att det är väldigt spännande.

Vid första besöket på mottagningen var jag väldigt nervös. Vi gjorde utredning i mars 2016 och de hittade inga fel men sa att om ni inte lyckas bli gravida inom ett år så får ni höra av er och då blir det troligtvis ivf. Efter ett år ringde vi och sa att vi vill träffa någon för att diskutera eventuell ivf. Sen när vi fick kallelsen så var allt klart för ivf och medicinerna var utskrivna och allt. Jag och min man pratade såklart ut om allt inför besöket men jag visste så lite innan så jag var supernervös. Och det var så mycket information! Som tur är så var sköterskan alldeles underbar och inför start så samlade jag på mig ett gäng frågor och ringde dit, och då var nästa sköterska lika gullig.

Nu när vi är igång känns det bara bra! Förutom att jag är lite illamående av sprutan då :) imorgon är det dags för ultraljud och blodprov för att se om det blir några ägg!
  • kastrullen

Spännande för er som börjar med sprutor! Jag har sprutat i 6 dagar och det har gått bättre än förväntat.

Idag har jag varit och tagit blodprov och gjort ultraljud. Min klinik vill att äggblåsorna ska vara 18-20 mm innan de plockar dem, och mina var ca 9-13 mm. Jag får därför öka dosen gonal f från 250 till 300 och spruta till och med söndag och sen ny undersökning då. Känns i alla fall skönt att det fanns äggblåsor och att vi är på god väg.

• kastrullen
    STHLMivf17 skrev 2017-05-03 22:38:02 följande:

Vad skönt att ni har äggblåsor och att de växer! Jag gläds med dig att dina biverkningar verkar ha varit nästintill obefintliga och känner mig mindre oroad när jag läser detta. Bra att de är noga med måtten även om ni får fortsätta ett par dagar till. Heja! Jag är en vecka bakom dig och följer dig med spänning :)

STHLMivf17 skrev 2017-05-03 22:38:02 följande:

Vad skönt att ni har äggblåsor och att de växer! Jag gläds med dig att dina biverkningar verkar ha varit nästintill obefintliga och känner mig mindre oroad när jag läser detta. Bra att de är noga med måtten även om ni får fortsätta ett par dagar till. Heja! Jag är en vecka bakom dig och följer dig med spänning :)

Ja jätteskönt!

Ja det enda jag har problem med nu är illamående på morgonen, och lite körigt i magen. Humörmässigt har jag inte märkt nåt, och inte heller min man (om det nu bara inte är så att han inte vågar berätta det :)).

Har du fått börja med sprutorna nu eller hur ligger ni till?
  • kastrullen

Jag har också klarat mig hyfsat. Om jag är bestämd syns det inte alls men är jag lite för försiktig så "rispar" jag lite när jag tar ut sprutan och då kan det bli ett märke. 3 dagar kvar nu innan nästa undersökning och då hoppas jag att det bara är ägglossningssprutan kvar..

Berättade för min närmaste kollega på jobbet nu, eftersom jag kommer va borta för äggplock och återinföring nästa vecka. Känns väldigt bra så här efteråt.

• kastrullen
    Acceber87 skrev 2017-05-06 07:23:36 följande:

Hej tjejer!

Vad roligt att hitta en tråd med fler som är i samma situation som mig själv! Jag och min sambo har försökt i lite mer än två år nu och ska nu i maj göra första försöket med IVF. Vi blev spontant gravida efter kontraströntgen av äggledarna i vintras men som tyvärr slutade i ofostrig graviditet, så det borde väll funka antar jag bara det att det inte vill sig på nått konstigt sätt... Idag ska jag iaf ta första sprutan med Gonal-f, är så himla nervös och spänd inför allt det här! Känns som att hela maj nu kommer vara i pausläge och att allt kommer handla om sprutor & besök på Fert.enh. Det är det såklart värt för vi vill inget annat än att få till en liten bebis just nu!

Jag hittade en bra app förresten som heter Behandlingsdagboken, sökte i app store på IVF, och hittade den, där kan man lägga in villa sprutor man ska ta och vilken klinik man går hos, super bra faktiskt, om man inte gillar papper och inte vill skriva i sin vanliga kalender

Välkommen!

Så spännande! Kör ni kort eller långt protokoll?

Det kommer gå jättebra! Jag tyckte sprutan var lite läskig första gången och var så nervös över att jag skulle göra fel på nåt vis, men nu 8 sprutor senare så är det inga problem.
  • kastrullen

Idag är det dags för spruta nr 10, och förhoppningsvis näst sista sprutan. Imorgon är det dags för andra ultraljudet och blodprover och sen hoppas jag att jag får ta ovitrelle och plocka ägg på onsdag.

25 dagar har gått sen vi påbörjade behandlingen, allt för att få så många ägg som möjligt. Det är lite läskigt när jag inte vet hur det går. Tänk om vi inte får några ägg? Eller tänk om dom inte befruktas? Men, får vi ut ägg (kanske ett guldägg) som befruktas och stoppas tillbaka så är det 3 veckor kvar innan vi vet om vi lyckats bli gravida. Det är spännande och läskigt på en och samma gång.

Efter alla månader när mensen oönskat kommit så har jag ställt om till att inte hoppas för mycket, det gör mindre ont då. Nu vågar jag inte riktigt hoppas, särskilt när jag tänker på allt som kan gå fel även om vi får dom bästa möjliga förutsättningar.

Hur tänker ni andra?

Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017