• Mjbo

Första gången IVF Maj 2017

Hej!

Har tagit bort min äggledare och under operation såg dom att även den andra vad obrukbar, så det finns NOLL chans för mig att bli gravid på naturlig väg.

Jag skall nu dra igång med IVF i början på Maj i år, och undrar om det är fler som gör detta för första gången? Jag är helt ny i den här världen och det är mycket funderingar och tankar..

Var på möte på IVF kliniken i förrgår och har gjort vul och blodprov, visade att jag har en mycket hög halt av äggblåsor, vilket dom sa va positivt. Mannens spermier ligger långt över medel både i snabbhet och antal, så enligt dom så har vi stora chanser att bli gravida med hjälp av IVF. Dock är det mycket ärrbildningar i buken, runt äggledarna osv vilket kan göra det svårare att fastna tydligen...

Såå.. Jag har väl egentligen ingen fråga, Vill mest ha kontakt med någon/några som är i liknande sits som mig, och som gör detta för första gången..

Nu i början på maj så kommer jag dra igång med alla sprutor, mediciner och allt vad det innebär.. Någon som vill följas åt? :) 

• Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017
  • Lizen123456

Hej! Jag Måste bara svara på denna tråden!! ÄNTLIGEN läser jag något från 2017!! Har ju lusläst iprincip allt om graviditet då det var dags till utomkvedhavandeskap och nu IVF, Och nu har jag läst lite här och ser att du är i precis samma situation som mig och min sambo. 

Vi började försöka aktit för ett år sedan i februari 2016, jag blev gravid i April 2016 och vi trodde det var en normal graviditet men som slutade i en akut operation och X graviditet (Utomkvedhavandeskap "v9") Så de opererade bort en äggledare. De sa att den som var kvar såg fin ut så vi fortsatte försöka ytterligare ett år utan resultat. Tillslut tog vi oss i kragen och gick utredning. Allt har också sett bra ut, fina äggstockar, många "äggblåsor" (är lite ny på att uttrycka mig rätt fortfarande.. ) Och lite över normal på min sambo gällande spermieprov.

Dessvärre fick jag svaret på äggledar-spolningen att jag har väldigt väldigt trång passage i den äggledare jag har kvar så vi blev nu rekommenderad IVF.,

Jag inväntar mens om två dagar då jag ska påbörja den korta "snabba" behandlingen med, Ja. Nu kan jag det inte utan till men har hela medicinpåsen hemma i kylen och medicinskåpet med sprutor, ägglossningshindrande spruta och alla "ingridienser" till en bebis. Uppdaterar hur det går för oss och jag håller tummarna för er, 

du är inte ensam utan vi är i precis samma situation! HÅLLER TUMMARNA. Jag hoppas så innerligt att de går på första försöket nu i maj, 2017!

• Mjbo
    Lizen123456 skrev 2017-05-08 12:31:43 följande:

Hej! Jag Måste bara svara på denna tråden!! ÄNTLIGEN läser jag något från 2017!! Har ju lusläst iprincip allt om graviditet då det var dags till utomkvedhavandeskap och nu IVF, Och nu har jag läst lite här och ser att du är i precis samma situation som mig och min sambo. 

Vi började försöka aktit för ett år sedan i februari 2016, jag blev gravid i April 2016 och vi trodde det var en normal graviditet men som slutade i en akut operation och X graviditet (Utomkvedhavandeskap "v9") Så de opererade bort en äggledare. De sa att den som var kvar såg fin ut så vi fortsatte försöka ytterligare ett år utan resultat. Tillslut tog vi oss i kragen och gick utredning. Allt har också sett bra ut, fina äggstockar, många "äggblåsor" (är lite ny på att uttrycka mig rätt fortfarande.. ) Och lite över normal på min sambo gällande spermieprov.

Dessvärre fick jag svaret på äggledar-spolningen att jag har väldigt väldigt trång passage i den äggledare jag har kvar så vi blev nu rekommenderad IVF.,

Jag inväntar mens om två dagar då jag ska påbörja den korta "snabba" behandlingen med, Ja. Nu kan jag det inte utan till men har hela medicinpåsen hemma i kylen och medicinskåpet med sprutor, ägglossningshindrande spruta och alla "ingridienser" till en bebis. Uppdaterar hur det går för oss och jag håller tummarna för er, 

du är inte ensam utan vi är i precis samma situation! HÅLLER TUMMARNA. Jag hoppas så innerligt att de går på första försöket nu i maj, 2017!

Hej och välkommen hit! :)

Roligt kanske är fel ord att använda i dessa omständigheter, men trevligt att du är med oss i resan mot en bebis!

Jag har som sagt varit på ultraljud och blodprov imorse, fick order om att höja dosen av bemfolan från 150ml till 225 ml från och med idag, sedan blir det nytt blodprov och ultraljud på torsdag morgon igen för att se hur jag reagerar på den höjda dosen.. Håller tummarna för att de inte blir överstimulerad som jag va i stor risk för att bli, men eftersom dom nu höjer så är ja såklart inte i den farozoonen längre, det känns skönt. Men än så länge kan allt hända, jag håller mina tummar så hårt jag kan. Hade varit hur häftigt som helst om det skulle gå på första försöket. Vi har ju bra ägg (än så länge) och bra spermier att utgå med, så jag hoppas innerligt. Men samtisigt vågar jag inte hoppas för mycket heller såklart.. Jag är lite skeptisk fortfarande i mitt sätt att tänka på detta. Känns som att de är sååå många olika bitar som måste falla rätt för att de ska gå bra.. 

Så du ska börja med sprutorna denna vecka då? Har du bemfola du med eller vilken medicin börjar du med?

Visst är det svårt med alla uttryck, jag känner mig lite obekväm än med alla dessa uttryck och sprutor och allt va de innebär, men man vänjer sig antar jag. känner mig som en levande nåldyna än så länge, och mer lär de bli, men de är bara att bita ihop! Kämpa på ;)

• Mjbo
    STHLMivf17 skrev 2017-05-08 11:10:15 följande:

Hej tjejer,
    Uppdatering:
    Jag tog första sprutan igår kväll, blev väldigt nervös och humöret sviktade rätt kraftigt inför detta. Men själva sprutan gick bra och känner ingenting av den.

Hur lång tid efter första sprutan har ni fått planerat ul & äggplock? Vi försöker planera en resa men inser att det är väldigt dålig timing... :)

Tack för uppdatering! Va kuul att du oxå är igång! VIsst är det konstigt va hormonerna gör med kroppen, innan dom ens kommit in i kroppen dessutom :P 
    Skämt åsido, skönt att de gick bra för dig, fortsätt så!

Jag har fått ordinerat högre dos av bemfola (225ml) från och med idag, ultraljud och blodprov igen på torsdag för att se hur kroppen reagerar på dosen. preliminärt bokat äggplock måndag. Beroende på hur provsvaren och ul ser ut på torsdag!

Lycka till ikväll med sprutorna igen! :) Har du några inplanerade blodprov denna vecka?

• Niinja

Jag känner mig väldigt trött sen jag började med sprutorna, kroppen är bly och så blir jag hungrigare än vanligt. men det är väl bara att vänja sig.. :p idag va jag in och tog blodprov och blev uppringd vid lunch att mina värden är för höga. Ska sänka ifrån 150 till 75 enheter av Puregon. Jag hade ultraljud inbokat till onsdag men fick d flyttar till imorgon istället. Får se hur det går..

• kastrullen
    Mjbo skrev 2017-05-08 10:53:56 följande:

Nu har jag vart på ul, såhär lyser dommen.

10 äggblåsor ca 10-11mm stora. Fick högre dos och fler sprutor utskrivna.. Dom ringer i em å berättar hur blodprovet såg ut då vet vi mer hur de blir inför för äggplock oså, och hur de blir om ja ska ta starkare sprutor eller inte..

Ska tillbaks senare denna veckan för ett till ul och blodprov.

Härligt!

Hört något mer?
  • kastrullen
    STHLMivf17 skrev 2017-05-08 11:10:15 följande:

Hej tjejer,

Uppdatering:

Jag tog första sprutan igår kväll, blev väldigt nervös och humöret sviktade rätt kraftigt inför detta. Men själva sprutan gick bra och känner ingenting av den.

Hur lång tid efter första sprutan har ni fått planerat ul & äggplock? Vi försöker planera en resa men inser att det är väldigt dålig timing... :)

Bra jobbat!

Första ul fick jag tid för samtidigt som jag fick info om när jag skulle börja med sprutan, men det var ju efter ungefär en vecka med synarela som jag fick den infon. Efter första ultraljudet efter en veckas injektioner så fick jag bara reda på att jag skulle öka dosen och ta 3 dagar till, och vid ultraljudet idag, efter 10 injektioner, så fick jag tid för äggplock. Tid för återinförandet kommer jag få på fredag.

Jag förstår.. jag har planerat en jobbresa på söndag, ganska långt dessutom. Hade liksom väntat mig att allt skulle va klart tills dess men vet ju inte än när återinförandet kommer ske.
  • Hornkatten
    kastrullen skrev 2017-05-08 17:32:54 följande:

Bra jobbat!

Första ul fick jag tid för samtidigt som jag fick info om när jag skulle börja med sprutan, men det var ju efter ungefär en vecka med synarela som jag fick den infon. Efter första ultraljudet efter en veckas injektioner så fick jag bara reda på att jag skulle öka dosen och ta 3 dagar till, och vid ultraljudet idag, efter 10 injektioner, så fick jag tid för äggplock. Tid för återinförandet kommer jag få på fredag.

Jag förstår.. jag har planerat en jobbresa på söndag, ganska långt dessutom. Hade liksom väntat mig att allt skulle va klart tills dess men vet ju inte än när återinförandet kommer ske.

Fy vad jobbigt att inte veta hur det blir med listan. Hoppas verkligen insättningen hinns med innan!
  • Mjbo
    Niinja skrev 2017-05-08 17:23:29 följande:

Jag känner mig väldigt trött sen jag började med sprutorna, kroppen är bly och så blir jag hungrigare än vanligt. men det är väl bara att vänja sig.. :p idag va jag in och tog blodprov och blev uppringd vid lunch att mina värden är för höga. Ska sänka ifrån 150 till 75 enheter av Puregon. Jag hade ultraljud inbokat till onsdag men fick d flyttar till imorgon istället. Får se hur det går..

Läskigt när de är lite för högt. Hoppas de blir balans innan det är dags för plock! Jag håller alla mina tummar!!
  • Mjbo
    kastrullen skrev 2017-05-08 17:28:12 följande:

Härligt!

Hört något mer?

Ja, jag fick order om att höja dosen av bemfolan från 150ml till 225 ml från och med idag, sedan blir det nytt blodprov och ultraljud på torsdag morgon redan för att se hur jag reagerar på den höjda dosen.. Preliminärt äggplock bokat tills på måndag men får en exakt dag på torsdag efter ultraljud och blodprov.

Blåsorna såg bra ut, som sagt 10 st och ca 8-11mm stora, men dom ville få upp värdena och därmed så blev dosen högre. Jag hoppas allt går vägen nu..

Men en fråga till er alla...

Känns som en lite dum fråga men man är ju som ett frågetecken i detta... men 10 äggblåsor, visst betyder inte det 10ägg automatiskt? Eller är de så?? Nån som vet? Har fått för mig att en blåsa kan innehålla 0 ägg eller flera, är jag ute och cyklar?? :)
  • Hornkatten
    Mjbo skrev 2017-05-08 20:12:58 följande:

Ja, jag fick order om att höja dosen av bemfolan från 150ml till 225 ml från och med idag, sedan blir det nytt blodprov och ultraljud på torsdag morgon redan för att se hur jag reagerar på den höjda dosen.. Preliminärt äggplock bokat tills på måndag men får en exakt dag på torsdag efter ultraljud och blodprov.

Blåsorna såg bra ut, som sagt 10 st och ca 8-11mm stora, men dom ville få upp värdena och därmed så blev dosen högre. Jag hoppas allt går vägen nu..

Men en fråga till er alla...

Känns som en lite dum fråga men man är ju som ett frågetecken i detta... men 10 äggblåsor, visst betyder inte det 10ägg automatiskt? Eller är de så?? Nån som vet? Har fått för mig att en blåsa kan innehålla 0 ägg eller flera, är jag ute och cyklar?? :)

Jo de stämmer, bara för att de är blåsor så behöver de inte vara ägg i.

På mig ökade de inte dosen utan fick fortsätta på de planerade och jag har inte lämnat blodprov utan bara gjort två ultraljud. Senast sa de att jag hade 3st större blåsor och 7st som var en aning mindre men de skulle nog växa till sig de med. De påminde mig även om att bara för att man har ett visst antal så betyder de inte att de får ut alla heller.

Men har en kollega på jobbet som har jobbat med endel ivfbehandlingar och hon nämnde att i många fall är de bättre att ha lite mindre antal som är bra är många som är halvdåliga. Så jag tror ingen av oss ska lägga så stort fokus på antalet. De kan man ju göra sen när de väl är embryon.
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017