• Mjbo

Första gången IVF Maj 2017

Hej!

Har tagit bort min äggledare och under operation såg dom att även den andra vad obrukbar, så det finns NOLL chans för mig att bli gravid på naturlig väg.

Jag skall nu dra igång med IVF i början på Maj i år, och undrar om det är fler som gör detta för första gången? Jag är helt ny i den här världen och det är mycket funderingar och tankar..

Var på möte på IVF kliniken i förrgår och har gjort vul och blodprov, visade att jag har en mycket hög halt av äggblåsor, vilket dom sa va positivt. Mannens spermier ligger långt över medel både i snabbhet och antal, så enligt dom så har vi stora chanser att bli gravida med hjälp av IVF. Dock är det mycket ärrbildningar i buken, runt äggledarna osv vilket kan göra det svårare att fastna tydligen...

Såå.. Jag har väl egentligen ingen fråga, Vill mest ha kontakt med någon/några som är i liknande sits som mig, och som gör detta för första gången..

Nu i början på maj så kommer jag dra igång med alla sprutor, mediciner och allt vad det innebär.. Någon som vill följas åt? :) 

• Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017
  • Mjbo
    Hornkatten skrev 2017-05-02 07:58:25 följande:

Nu hoppar även jag in i tråden. Började med bemfola 150 IU i fredags och ska idag ta både bemfola 125 IU och orgalutran 0.25mg. Började på min mens andra dag.

Allt är väldigt nytt och jag har inte samma problem med äggstockarna utan de är i sin ordning men min sambo har minskad produktion och efter 1,5år tog vi valet att få hjälp.

Jag måste bara fråga hur nervösa är ni inför allt de här? Jag ska på ultljud imorgon för att kolla tillväxten och tycker att det är väldigt spännande.

välkommen! :) 

Jag började med sprutorna igår, kanske du redan läst allting här ovan, men jag va riktigt nervös. Min sambo fick ta sprutan på mig för jag vågade inte själv, gillar inte riktigt dehär med sprutor osv, men de gick bra. kändes inte alls.. Så nu är vi igång på riktigt vi med. Känns både spännande, roligt, och ledsamt på samma gång.. Så mycket känslor! 

Men de ska bli bra hoppas jag., Kör du oxå korta protokollet? 

Jag ringde kliniken imorse och meddelade att jag börjat med sprutorna igår, så jag ska ta blodprov redan på torsdag då jag har stor risk att bli överstimulerad (Mycket ägg), och sedan blir ultraljud förmodligen på måndag.. Äggplock är bokat till v 20 om allting går som det ska fram tills dess... Är super förväntansfull och spänd inför detta. Jag vill så gärna att allting ska gå som det ska. 

Är du oxå nervös? Är det första gången ni gör ivf oxå? Något barn sedan tidigare?

• Rosenblad
    STHLMivf17 skrev 2017-04-29 07:54:20 följande:

Hej, vad "kul" att vi är fler som ligger lika i tidsperioden :)

Känner igen mig i det du skriver, MAX ett halvår sa vi också, nu 2 år senare är vi inskrivna och sprutor börjar om ca en vecka. Som jag skrev till Mjbo ovan så försöker jag och min man se första försöket innan sommaren som en testomgång. Blir det inget kan vi för en gångs skull ha en avslappnad sommar utan krav på sex vid olika klockslag. Jag ska njuta av en sommar med rosévin, ta sovmorgon utan att mäta temperaturer och bara chilla! Sedan drar vi igång igen till hösten om det första nu innan sommaren inte fastnar. Man kan ju ändå inte göra så mycket åt det.. Kör ni korta programmet?

Hej, ja man får försöka se något positivt iallafall, att man inte är ensam även om det känns som de ibland :)

Så borde vi också tänka men jag har jätte svårt för de.. Ser det som "nu eller aldrig" pga sommarstängt men så är de ju självklar inte och vist hade de varit skönt att kunna koppla bort bebisverkstaden ett tag och ändå veta att man kommer få hjälp snart. Lite så är det just nu för oss, vi kunde ju inte börja direkt vid förra mensen eftersom de var fullbokade så vi hann inte ha vårat möte innan. Så just nu hade jag en "onödig" ägglossning, vist vi har ju haft sex tre gånger runt äl och jag har tagit två äl test bara för att kunna räkna ut ungefär när mensen kommer men det har varit spontan sex och ingen tvång. Min fästman har aldrig haft så lätt som nu, tidigare har han fått prestationsångest men den är som bortblåst nu! Så vi bara väntar på mensen nu. Men vi har lagt allt i deras händer nu, vi känner att vi har gjort vårt. Och det är en skön känsla och blir det inget nu så ska jag försöka tänka som dig så vi inte känner stress under sommaren för vi kan ju faktiskt inte göra mer än att vänta och hjälp får vi ju :) Ah denna väntan hela tiden haha.. det är allt man gör!

Vi kör korta programmet och vi har inga kända fel på någon av oss. Det bara funkar inte. Jag är 28år och min fästman 30år. Hur gamla är ni?
  • Rosenblad

Jag har tänkt på en sak..

Vi ska ringa in första mensdagen och då få reda på vilken dag vi ska börja med sprutorna men vissa månader kommer ju det lite blodblandad flytning ena dagen och sen dagen efter kommer smällen med blod och värk. Vilken dag bör egentligen ses som mensdag ett? Slemhinnan har ju börjat blöda redan då det kommer lite blod eller färgad flytning men utan värk? Hmm vill ju börja med sprutan rätt dag och gärna så tidigt som möjligt :) Har alltid räknat dagen med värk och klart blod som dag ett när jag räknar cykeln.

• Mjbo
    Rosenblad skrev 2017-05-02 12:33:59 följande:

Jag har tänkt på en sak..

Vi ska ringa in första mensdagen och då få reda på vilken dag vi ska börja med sprutorna men vissa månader kommer ju det lite blodblandad flytning ena dagen och sen dagen efter kommer smällen med blod och värk. Vilken dag bör egentligen ses som mensdag ett? Slemhinnan har ju börjat blöda redan då det kommer lite blod eller färgad flytning men utan värk? Hmm vill ju börja med sprutan rätt dag och gärna så tidigt som möjligt :) Har alltid räknat dagen med värk och klart blod som dag ett när jag räknar cykeln.

Precis den frågan ställde jag till kliniken förra veckan då jag hade beräknat mens på valborg, och jag ville inte att de skulle bli fel, och eftersom de va röda dagar när den va beräknad så frågade jag innan.. nu är de såklart individuellt allting, men jag fick iallafall till svar att om jag tex får lite mens på kvällen, och tex litegrann bara, så skulle jag räkna DAGEN EFTER det som dag 1 på mensen. Alltså är dag 1 på mensen den dagen där det är fart på riktigt i mensen. Men om du tex får mens rejält idag, så är idag dag 1.. men om du får mens i em och lite ljust oså bara, så är dag i på mensen imorgon. förstår du? 

Det svaret fick iallafall jag, men om jag va du skulle jag ringa till din klinik och dubbelkolla med dom, eftersom allting är så individuellt :)  

• Hornkatten

För oss är de första gången och vi har inga barn sen tidigare. Jag är strax 26år och min sambo är 24år så klinikerna tycker att vi är unga. Men ja de spelar ju ingen roll vi har ju inte fått barn för de.

Jo vad jag förstår så kör vi "korta programet" eftersom jag inte har några problem så tror det att de ska gå bra.

Ja jo jag är nervös men samtidigt tycker jag att det är spännande. Jag är mest rädd för att man kommer gå ner sig om de inte slutar positivt.

• Rosenblad
    Mjbo skrev 2017-05-02 13:13:15 följande:

Precis den frågan ställde jag till kliniken förra veckan då jag hade beräknat mens på valborg, och jag ville inte att de skulle bli fel, och eftersom de va röda dagar när den va beräknad så frågade jag innan.. nu är de såklart individuellt allting, men jag fick iallafall till svar att om jag tex får lite mens på kvällen, och tex litegrann bara, så skulle jag räkna DAGEN EFTER det som dag 1 på mensen. Alltså är dag 1 på mensen den dagen där det är fart på riktigt i mensen. Men om du tex får mens rejält idag, så är idag dag 1.. men om du får mens i em och lite ljust oså bara, så är dag i på mensen imorgon. förstår du? 

Det svaret fick iallafall jag, men om jag va du skulle jag ringa till din klinik och dubbelkolla med dom, eftersom allting är så individuellt :)  

Ja, jag förstod vad du menade :) Får hoppas den kommer direkt utan förvarning men får höra med kliniken. Man vill ju få de bästa förutsättningarna.
  • Niinja

Jag är 29 och min sambo är 10 år äldre. Jag har inga egna barn bara en bonustjej :)

Du/ni som börja med spruta igår, har ni känt av de nå idag?

• Mjbo
    Niinja skrev 2017-05-02 18:25:22 följande:

Jag är 29 och min sambo är 10 år äldre. Jag har inga egna barn bara en bonustjej :)

Du/ni som börja med spruta igår, har ni känt av de nå idag?

Jag har börjat igår. Sprutat igårkväll och ikväll. Idag har jag haft mensvärk, aningen starkare än vanligt, men inte så farligt.. och ikväll mår jag lite illa, men inte heller de nå farligt.. bara så man känner sådär litegrann. Har vart ut på lång cykeltur ikväll och sen en promenad, så man tänker på annat, då känns de inget konstigt alls:)

Hoppas de fortsätter vara såhär "enkelt".. känns som man har de bog drygt ändå, så fysiskt kan man väl få må bra tycker jag ;)

nån mer som har mer erfarenheter? :)
  • Hornkatten
    Mjbo skrev 2017-05-02 22:26:03 följande:

Jag har börjat igår. Sprutat igårkväll och ikväll. Idag har jag haft mensvärk, aningen starkare än vanligt, men inte så farligt.. och ikväll mår jag lite illa, men inte heller de nå farligt.. bara så man känner sådär litegrann. Har vart ut på lång cykeltur ikväll och sen en promenad, så man tänker på annat, då känns de inget konstigt alls:)

Hoppas de fortsätter vara såhär "enkelt".. känns som man har de bog drygt ändå, så fysiskt kan man väl få må bra tycker jag ;)

nån mer som har mer erfarenheter? :)

Jag ligger ju någon dag före er och jag har bara haft lite lätt mensvärk. Men sen så tog jag Orgalutran igår kväll och den började svida efter nån minut, jag blev röd och det kliade som ett myggbett. Det stod i beskrivningen att man ofta känner av den så det är ju inget konstigt. Idag har jag ett litet blåmärke efter den men annars har de andra sprutorna gått bra utan några speciella bieffekter.
  • Mjbo
    Hornkatten skrev 2017-05-03 09:48:18 följande:
    Jag ligger ju någon dag före er och jag har bara haft lite lätt mensvärk. Men sen så tog jag Orgalutran igår kväll och den började svida efter nån minut, jag blev röd och det kliade som ett myggbett. Det stod i beskrivningen att man ofta känner av den så det är ju inget konstigt. Idag har jag ett litet blåmärke efter den men annars har de andra sprutorna gått bra utan några speciella bieffekter.

Okej! Ja den känns nog lite mer den. Ska börja ta den om ett par dagar, så du ligger som du säger lite längre fram. Spännande!

Du har inte känt några hormonmoster i kroppen ännu? Vore ju skönt om man slipper dom :)

Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017