• Mjbo

Första gången IVF Maj 2017

Hej!

Har tagit bort min äggledare och under operation såg dom att även den andra vad obrukbar, så det finns NOLL chans för mig att bli gravid på naturlig väg.

Jag skall nu dra igång med IVF i början på Maj i år, och undrar om det är fler som gör detta för första gången? Jag är helt ny i den här världen och det är mycket funderingar och tankar..

Var på möte på IVF kliniken i förrgår och har gjort vul och blodprov, visade att jag har en mycket hög halt av äggblåsor, vilket dom sa va positivt. Mannens spermier ligger långt över medel både i snabbhet och antal, så enligt dom så har vi stora chanser att bli gravida med hjälp av IVF. Dock är det mycket ärrbildningar i buken, runt äggledarna osv vilket kan göra det svårare att fastna tydligen...

Såå.. Jag har väl egentligen ingen fråga, Vill mest ha kontakt med någon/några som är i liknande sits som mig, och som gör detta för första gången..

Nu i början på maj så kommer jag dra igång med alla sprutor, mediciner och allt vad det innebär.. Någon som vill följas åt? :) 

• Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017
  • Mjbo
    Hornkatten skrev 2017-05-03 19:08:06 följande:

Fick ingen utålockningstid idag utan en ny tid på fredag för att kolla äggblåsorna igen. Allt såg bra ut och jag ska fortsätta med behandlingen som planerar. Än så kunde de se ca 9ägg och de lät positiva till utplock mellan mån-ons dag. Får helt enkelt se va de säger på fredag. Nu är det spännande men det är nog även dags att prata med chefen eftersom det är många läkarbesök just nu.

Hur har ni gjort med den biten?

Va skönt att allt ser bra ut åt dig! Va roligt att de kunde se så pass många redan. Jag längtar tills mitt ul, så rädd att bli överstimulerad.. stor risk tyvärr pga många ägg. Men men.

Imorgon bitti ska jag ta blodprov och skicka till kliniken så ringer dom mig på fredag när de kollat hur de ser ut. Sen blir de eventuellt ul på måndag beroende på hur de ser ut på provet imorgon.

Jag har berättat för min chef. Kände att de va lika bra.
  • STHLMivf17
    Rosenblad skrev 2017-05-02 11:16:44 följande:
    Hej, ja man får försöka se något positivt iallafall, att man inte är ensam även om det känns som de ibland :)

Så borde vi också tänka men jag har jätte svårt för de.. Ser det som "nu eller aldrig" pga sommarstängt men så är de ju självklar inte och vist hade de varit skönt att kunna koppla bort bebisverkstaden ett tag och ändå veta att man kommer få hjälp snart. Lite så är det just nu för oss, vi kunde ju inte börja direkt vid förra mensen eftersom de var fullbokade så vi hann inte ha vårat möte innan. Så just nu hade jag en "onödig" ägglossning, vist vi har ju haft sex tre gånger runt äl och jag har tagit två äl test bara för att kunna räkna ut ungefär när mensen kommer men det har varit spontan sex och ingen tvång. Min fästman har aldrig haft så lätt som nu, tidigare har han fått prestationsångest men den är som bortblåst nu! Så vi bara väntar på mensen nu. Men vi har lagt allt i deras händer nu, vi känner att vi har gjort vårt. Och det är en skön känsla och blir det inget nu så ska jag försöka tänka som dig så vi inte känner stress under sommaren för vi kan ju faktiskt inte göra mer än att vänta och hjälp får vi ju :) Ah denna väntan hela tiden haha.. det är allt man gör!

Vi kör korta programmet och vi har inga kända fel på någon av oss. Det bara funkar inte. Jag är 28år och min fästman 30år. Hur gamla är ni?
    Nä, precis, man kan inte göra annat än att vänta :)
    Förstår dock att det var frustrerande med en "onödig" ägglossning.. suck. Månaderna bara går och går känns det som ibland. Men snart så är det dags!
    Jag är 32, min man är 40. Vi börjar med gonal-f, skulle ni köra samma?
  • Mjbo
    emhu skrev 2017-05-03 21:49:38 följande:

Åh så kul för alla er som har börjat med sprutorna!! Hoppas så att äggblåsorna växer sig stora och starka på er allihopa! :D

Själv har jag snart slutat blöda efter mitt missfall och börjar med mina akupunkturbehandlingar igen på fredag. Hoppas på en egen ägglossning nu i maj!

Ja de hoppas jag med, men gärna inte för stora och starka dock, lagom är bäst! Haha :)

Fy så hemskt med missfall. Lider med dig.när hände detta? Måste ha missat det i konversationen... :(

Hoppas att akupunkturen går bra!
  • STHLMivf17
    Mjbo skrev 2017-05-02 10:25:12 följande:

välkommen! :) 

Jag började med sprutorna igår, kanske du redan läst allting här ovan, men jag va riktigt nervös. Min sambo fick ta sprutan på mig för jag vågade inte själv, gillar inte riktigt dehär med sprutor osv, men de gick bra. kändes inte alls.. Så nu är vi igång på riktigt vi med. Känns både spännande, roligt, och ledsamt på samma gång.. Så mycket känslor! 

Men de ska bli bra hoppas jag., Kör du oxå korta protokollet? 

Jag ringde kliniken imorse och meddelade att jag börjat med sprutorna igår, så jag ska ta blodprov redan på torsdag då jag har stor risk att bli överstimulerad (Mycket ägg), och sedan blir ultraljud förmodligen på måndag.. Äggplock är bokat till v 20 om allting går som det ska fram tills dess... Är super förväntansfull och spänd inför detta. Jag vill så gärna att allting ska gå som det ska. 

Är du oxå nervös? Är det första gången ni gör ivf oxå? Något barn sedan tidigare?

Grattis till att ni är igång! Jag var borta från FL ett par dagar men här har det hänt grejer ser jag :)
    Vad skönt att du inte hade ont av första sprutan. Känner mig lite nervös faktiskt nu när det närmar sig.. är egentligen mest oroad för överstimuleringen.
    Håller tummarna för att allt går som det ska för dig. Ska läsa vidare allt det jag missat här i tråden.
  • STHLMivf17
    Mjbo skrev 2017-05-02 13:13:15 följande:

Precis den frågan ställde jag till kliniken förra veckan då jag hade beräknat mens på valborg, och jag ville inte att de skulle bli fel, och eftersom de va röda dagar när den va beräknad så frågade jag innan.. nu är de såklart individuellt allting, men jag fick iallafall till svar att om jag tex får lite mens på kvällen, och tex litegrann bara, så skulle jag räkna DAGEN EFTER det som dag 1 på mensen. Alltså är dag 1 på mensen den dagen där det är fart på riktigt i mensen. Men om du tex får mens rejält idag, så är idag dag 1.. men om du får mens i em och lite ljust oså bara, så är dag i på mensen imorgon. förstår du? 

Det svaret fick iallafall jag, men om jag va du skulle jag ringa till din klinik och dubbelkolla med dom, eftersom allting är så individuellt :)  

Vad bra att ni tog upp just detta. Fick precis samma tanke och antar att min mens kommer igång och räknas från imorgon då :)
    Tack!!
  • STHLMivf17
    Niinja skrev 2017-05-03 12:32:55 följande:

Dags för första sprutan ikväll. Men imorgon ska jag på jobbresa, tor till fre och bo på hotell. Känns lite meckigt eftersom sprutan ska förvaras i kylen. Jag åker tidigt på morgonen men kommer inte till hotellrum fören på kvällen, finns eventuellt tillgång till kyl på arbetsplatsen/erna. Jag får nog försöka lösa det med kylväska men känns inte optimalt :/

Min sköterska sa att det gick bra att ha den framme några timmar om man skulle resa och att det inte är någon fara med det. Jag fick svaret att i Sverige rekommenderas "både hänglsen och livrem" i alla våra rekommendationer, så det verkade inte vara så extremt noga på nån dag. De flesta hotellrum har ju en minibar, du får väl lägga in den där och sätta ett alarm så att du inte glömmer den när du åker :) Hoppas att det går bra, förstår dock att det känns meckigt..
  • STHLMivf17
    kastrullen skrev 2017-05-03 17:11:21 följande:

Spännande för er som börjar med sprutor! Jag har sprutat i 6 dagar och det har gått bättre än förväntat.

Idag har jag varit och tagit blodprov och gjort ultraljud. Min klinik vill att äggblåsorna ska vara 18-20 mm innan de plockar dem, och mina var ca 9-13 mm. Jag får därför öka dosen gonal f från 250 till 300 och spruta till och med söndag och sen ny undersökning då. Känns i alla fall skönt att det fanns äggblåsor och att vi är på god väg.

Vad skönt att ni har äggblåsor och att de växer! Jag gläds med dig att dina biverkningar verkar ha varit nästintill obefintliga och känner mig mindre oroad när jag läser detta. Bra att de är noga med måtten även om ni får fortsätta ett par dagar till. Heja! Jag är en vecka bakom dig och följer dig med spänning :)
  • STHLMivf17
    Niinja skrev 2017-05-03 20:47:51 följande:

Precis, det tänkte jag fråga er. Hur har ni gjort, har ni berättat för andra? Chef,kollegor, vänner, familj?

Vi har berättat för chef, min familj och nära vänner men inte för övriga kollegor och andra.

Nu är första sprutan tagen. Hoppas jag också slipper biverkningar. Speciellt för sambon skull, han är helt slut redan innan sprutorna av mitt humör.

Jag har inte berättat på jobbet. Vi har så mycket som händer på jobbet och om det inte skulle funka skulle det kännas ännu värre. Mest är nog för att reaktionen från de flesta är "åh, vad kul, då är du gravid nästa månad". Det är ju liksom inte så det funkar tyvärr..
    om biverkningarna från sprutorna inte märks tänker jag nog hålla det för mig själv och göra "ärenden" på lunchen. Våra typ 2 närmsta vänner vet, men inte vår familj.
  • Mjbo
    STHLMivf17 skrev 2017-05-03 22:27:11 följande:

Grattis till att ni är igång! Jag var borta från FL ett par dagar men här har det hänt grejer ser jag :)

Vad skönt att du inte hade ont av första sprutan. Känner mig lite nervös faktiskt nu när det närmar sig.. är egentligen mest oroad för överstimuleringen.

Håller tummarna för att allt går som det ska för dig. Ska läsa vidare allt det jag missat här i tråden.

Ja nu är jag igång. Tagit tredje sprutan ikväll nu. Och som du kanske läst vid dedär laget så är de dags för blodprov imorgon bitti. Sen ringer dom mig på fredag morgon om hur de ser ut. Hoppas såklart att de ser bra ut, men ja kan inte låta bli att tänka att tänk om de inte ser bra ut? Om de ser att ja redan är på väg att bli överstimulerad, va händer då?? Nått du hört? :)

Är mensen på g åt dig eller hur ser de ut? För visst skulle du få den på fredag eller hur var det? :)
  • alade
    Niinja skrev 2017-05-03 20:47:51 följande:

Precis, det tänkte jag fråga er. Hur har ni gjort, har ni berättat för andra? Chef,kollegor, vänner, familj?

Vi har berättat för chef, min familj och nära vänner men inte för övriga kollegor och andra.

Nu är första sprutan tagen. Hoppas jag också slipper biverkningar. Speciellt för sambon skull, han är helt slut redan innan sprutorna av mitt humör.

Jag har berättat för min familj, några vänner, min chef och schemaansvarig på jobbet. Sambons familj vet inget, för han vill inte att de ska veta. En av hans vänner vet för han var här under vår förra behandling. Den här gången blir det antagligen så dåligt tajmat att hans föräldrar är här på besök vid äggplock (Vi bokade det innan vi visste att vi skulle göra behandling) och det känns jobbigt med tanke på att jag inte ens kunde sitta upp på nästan två dygn efter förra... Och var galet humörpåverkad av hormonerna. Men, men. Alla ska nog överleva det också ;)

Vi startar upp om ungefär två veckor. Läkarbesök på tisdag för att få veta mer inför behandling iom att vi inte fick några befruktade ägg sist.
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017