• Mjbo

Första gången IVF Maj 2017

Hej!

Har tagit bort min äggledare och under operation såg dom att även den andra vad obrukbar, så det finns NOLL chans för mig att bli gravid på naturlig väg.

Jag skall nu dra igång med IVF i början på Maj i år, och undrar om det är fler som gör detta för första gången? Jag är helt ny i den här världen och det är mycket funderingar och tankar..

Var på möte på IVF kliniken i förrgår och har gjort vul och blodprov, visade att jag har en mycket hög halt av äggblåsor, vilket dom sa va positivt. Mannens spermier ligger långt över medel både i snabbhet och antal, så enligt dom så har vi stora chanser att bli gravida med hjälp av IVF. Dock är det mycket ärrbildningar i buken, runt äggledarna osv vilket kan göra det svårare att fastna tydligen...

Såå.. Jag har väl egentligen ingen fråga, Vill mest ha kontakt med någon/några som är i liknande sits som mig, och som gör detta för första gången..

Nu i början på maj så kommer jag dra igång med alla sprutor, mediciner och allt vad det innebär.. Någon som vill följas åt? :) 

• Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017
  • Mjbo
    kastrullen skrev 2017-05-09 18:15:33 följande:

Dags för ägglossningssprutan ikväll! Så hilla peppad men samtidigt nervös.

Däremot så har jag blivit öm i magen. Alltså, jag har en rethosta och när jag hostar så får jag lite ont i äggstocksområdet. Men, jag vet inte om det beror på att det händer saker där eller om jag har träningsvärk efter söndagens träningspass. Ni som börjar närma er äggplock eller redan har gjort det, känner ni igen det eller kan det vara bara träningsvärk? Haha...

Åh!! Återkom ikväll om hur du tyckte det gick att ta den! Känns som att den är den viktigaste på hela utredningen, så den ser jag fram emot att ta med skräckblandad förtjusning!

Lycka till!!
  • Hornkatten
    Mjbo skrev 2017-05-09 20:05:08 följande:

Åh så spännande.

Är du nervös?.. känns som att insättningen kommer vara ännu lindrigare i min värld iallafall, så jag hoppas det stämmer :)

Jag har haft en jobbig dag idag. Mår bra men är sååå trött.. någon mer än jag som känt så när ni kommit en bit in på sprutdagarna? Har ju höjt dosen från och med igår, vet inte om de beror på det men jag är så himla trött och slut, känns som ja inte sovit på flera dygn. Lite smått "mensvärk" oxå..

snart dags för sprutor ikväll :)

kastrullen skrev 2017-05-09 18:15:33 följande:

Dags för ägglossningssprutan ikväll! Så hilla peppad men samtidigt nervös.

Däremot så har jag blivit öm i magen. Alltså, jag har en rethosta och när jag hostar så får jag lite ont i äggstocksområdet. Men, jag vet inte om det beror på att det händer saker där eller om jag har träningsvärk efter söndagens träningspass. Ni som börjar närma er äggplock eller redan har gjort det, känner ni igen det eller kan det vara bara träningsvärk? Haha...

Jo jag är nervös men försöker att inte tänka på de (haha supersvårt). Men ja tydligen ska insättningen vara smidig och gå fort så de känns bra.

Kände mig sjukt trött vissa dagar. Ibland va de som att man skulle ha kört ett hårt träningspass utan att ha ansträngt sig, dock så har jag haft svårt att somna ändå.

Jag kände mig väldigt uppsvälld och kände en aning mensvärk ju längre in i behandlingen jag gick. Känner mig fortfarande uppsvälld och ja de lär väl inte försvinna i första taget heller.
  • Niinja

Det blir äggplock på fredag.

Som jag förstod det så var dom klara när dom var 17 enheter stora. Någon jag hade var 18 och ett par 15 och några 12. Växte 2enheter per dygn om jag förstod rätt.

Sista sprutan imorgon :)

• alade

Vi hade möte på reproduktionscentrum idag och fick träffa ny läkare. Lite ändringar i protokollet och icsi på alla ägg så får vi förhoppningsvis något tillbaka denna gång. Läkaren sa att många är inplanerade samtidigt så vi fick inte veta om det är säkert att vi får köra nästa mens. Har vi otur blir det en till månads väntan... Den biten känns vansinnigt tung!

• Mjbo
    Niinja skrev 2017-05-09 21:11:03 följande:

Det blir äggplock på fredag.

Som jag förstod det så var dom klara när dom var 17 enheter stora. Någon jag hade var 18 och ett par 15 och några 12. Växte 2enheter per dygn om jag förstod rätt.

Sista sprutan imorgon :)

Måste bara fråga med enheter, menar du milimeter då?
  • kastrullen
    Mjbo skrev 2017-05-09 20:06:27 följande:

Åh!! Återkom ikväll om hur du tyckte det gick att ta den! Känns som att den är den viktigaste på hela utredningen, så den ser jag fram emot att ta med skräckblandad förtjusning!

Lycka till!!

Nu är sprutan tagen så 1,5 dygn kvar till äggplock! Jag tog ovitrelle och det var inget annorlunda jämfört med gonal f, förutom att jag var extremt noga med att det skulle bli rätt och jag tvingade min man att dubbelkolla mig :) i det här skedet vill jag inte göra fel!
  • kastrullen
    Hornkatten skrev 2017-05-09 20:26:23 följande:

Jo jag är nervös men försöker att inte tänka på de (haha supersvårt). Men ja tydligen ska insättningen vara smidig och gå fort så de känns bra.

Kände mig sjukt trött vissa dagar. Ibland va de som att man skulle ha kört ett hårt träningspass utan att ha ansträngt sig, dock så har jag haft svårt att somna ändå.

Jag kände mig väldigt uppsvälld och kände en aning mensvärk ju längre in i behandlingen jag gick. Känner mig fortfarande uppsvälld och ja de lär väl inte försvinna i första taget heller.

Ja trött har jag varit nästan hela behandlingen, väldigt jobbigt men det går att hantera när jag vet att det är övergående. Jag är också väldigt svullen. Byxorna åker av så fort jag kommer hem från jobbet, haha!
  • Niinja

Jag vet inte om det är millimeter eller mindre, det framgick inte. Tror inte cm iaf ^^

• Mjbo
    Niinja skrev 2017-05-09 21:51:06 följande:

Jag vet inte om det är millimeter eller mindre, det framgick inte. Tror inte cm iaf ^^

Okej, haha nej centimeter lär de inte va iallafall :D
  • Mjbo
    kastrullen skrev 2017-05-09 21:23:36 följande:

Nu är sprutan tagen så 1,5 dygn kvar till äggplock! Jag tog ovitrelle och det var inget annorlunda jämfört med gonal f, förutom att jag var extremt noga med att det skulle bli rätt och jag tvingade min man att dubbelkolla mig :) i det här skedet vill jag inte göra fel!

Skönt att höra att allt gick bra!

Håller alla tummar nu att de går som de ska på resterande punkter!! :)
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017