• Rosenblad

Första gången IVF Maj 2017

Hej, vi ska också börja med ivf i Maj. Jag är 27 och mannen 30. Vi har försökt i ca två år, och gått igenom utredning som visade inget fel varken hos mig eller mannen. Tvärtom så hade han jätte bra spermier och de säger på varje VUL att äggstockarna ser jätte fina ut, bra flytningar osv.

Vi var iallafall på våran andra insemination idag, har inte alls stora förhoppningar på att lyckas men de sa att vi skulle prova två gånger och efter det ivf.

Känslan att jag ska kunna bli gravid känns så omöjligt, och jag tror att ivf är vårt enda hopp. Så det är inte så långt kvar nu men varje dag är en plåga..Jag sa till min man att jag vill bli nedsövd tills det är dags att sätta igång, livet blir ju bara en väntan... Är såå redo för detta nu!!

• Rosenblad
    Mjbo skrev 2017-04-18 14:27:29 följande:
    Känner igen det du skriver att det är en ända lång väntan allting. Jag har väntat nu på Maj månad i flera år känns det som! haha. Men men. det kommer snart..... Jag ska börja med sprutorna mensdag 2 vilket borde bli runt valborg :) 
    Ja det känns exakt så här med :) Jag börjar runt 15e Maj så nu gäller de bara att försöka tänka på annat så gott de går fram tills dess!
  • Rosenblad
    Mjbo skrev 2017-04-24 20:08:41 följande:
    Ja fy denna väntan är inte att leka med! ???? ... Jag själv gjorde så att jag åkte på en minisemester en helg och tänkte på annat, Sen skippade jag familjeliv i ca 2 veckor.. det hjälpte lite :) men nu är det bara ett par dagar kvar så nu är jag tillbaka :) hoppas din tid går fort! Är det första gången du gör ivf? :)
    Nä hade jag vetat den dagen jag stod och fråga min sambo om vi ska bestämma oss för att skaffa barn att det skulle ta sånn tid så hade jag inte trott på det! Jag tänkte MAX ett halvår sen kommer jag va gravid och det är lika bra att börja kolla barnvagn och köpa lite bebiskläder. Nu efter två år har jag inte ens haft någon förhoppning innan mensen utan bara väntat på den, har liksom accepterat att det inte blir några barn naturlig väg.
    Låter som en bra plan att åka iväg och jag har också haft pauser från FL men nu känner jag att jag har något gemensamt med någon här igen. För att hänga i ''planerar barn'' trådarna gör mig deprimerad för alla som blir gravida, tråkigt men sant..och att skriva i ivf trådarna innan vi viste när vi skulle få ivf kändes stressande. Men nu är datum satt och medicinerna beställda från apoteket :):)
    Första gången och förhoppningarna är höga, klniken har sommar stängt efter de så vi kommer behöva vänta väldigt länge om de inte tar sig. Fy asså..veckorna efter insättning kommer ju vara de värsta OCH spännande veckorna i ens liv känner jag!!
  • Rosenblad
    STHLMivf17 skrev 2017-04-29 07:54:20 följande:

Hej, vad "kul" att vi är fler som ligger lika i tidsperioden :)

Känner igen mig i det du skriver, MAX ett halvår sa vi också, nu 2 år senare är vi inskrivna och sprutor börjar om ca en vecka. Som jag skrev till Mjbo ovan så försöker jag och min man se första försöket innan sommaren som en testomgång. Blir det inget kan vi för en gångs skull ha en avslappnad sommar utan krav på sex vid olika klockslag. Jag ska njuta av en sommar med rosévin, ta sovmorgon utan att mäta temperaturer och bara chilla! Sedan drar vi igång igen till hösten om det första nu innan sommaren inte fastnar. Man kan ju ändå inte göra så mycket åt det.. Kör ni korta programmet?

Hej, ja man får försöka se något positivt iallafall, att man inte är ensam även om det känns som de ibland :)

Så borde vi också tänka men jag har jätte svårt för de.. Ser det som "nu eller aldrig" pga sommarstängt men så är de ju självklar inte och vist hade de varit skönt att kunna koppla bort bebisverkstaden ett tag och ändå veta att man kommer få hjälp snart. Lite så är det just nu för oss, vi kunde ju inte börja direkt vid förra mensen eftersom de var fullbokade så vi hann inte ha vårat möte innan. Så just nu hade jag en "onödig" ägglossning, vist vi har ju haft sex tre gånger runt äl och jag har tagit två äl test bara för att kunna räkna ut ungefär när mensen kommer men det har varit spontan sex och ingen tvång. Min fästman har aldrig haft så lätt som nu, tidigare har han fått prestationsångest men den är som bortblåst nu! Så vi bara väntar på mensen nu. Men vi har lagt allt i deras händer nu, vi känner att vi har gjort vårt. Och det är en skön känsla och blir det inget nu så ska jag försöka tänka som dig så vi inte känner stress under sommaren för vi kan ju faktiskt inte göra mer än att vänta och hjälp får vi ju :) Ah denna väntan hela tiden haha.. det är allt man gör!

Vi kör korta programmet och vi har inga kända fel på någon av oss. Det bara funkar inte. Jag är 28år och min fästman 30år. Hur gamla är ni?
  • Rosenblad

Jag har tänkt på en sak..

Vi ska ringa in första mensdagen och då få reda på vilken dag vi ska börja med sprutorna men vissa månader kommer ju det lite blodblandad flytning ena dagen och sen dagen efter kommer smällen med blod och värk. Vilken dag bör egentligen ses som mensdag ett? Slemhinnan har ju börjat blöda redan då det kommer lite blod eller färgad flytning men utan värk? Hmm vill ju börja med sprutan rätt dag och gärna så tidigt som möjligt :) Har alltid räknat dagen med värk och klart blod som dag ett när jag räknar cykeln.

• Rosenblad
    Mjbo skrev 2017-05-02 13:13:15 följande:

Precis den frågan ställde jag till kliniken förra veckan då jag hade beräknat mens på valborg, och jag ville inte att de skulle bli fel, och eftersom de va röda dagar när den va beräknad så frågade jag innan.. nu är de såklart individuellt allting, men jag fick iallafall till svar att om jag tex får lite mens på kvällen, och tex litegrann bara, så skulle jag räkna DAGEN EFTER det som dag 1 på mensen. Alltså är dag 1 på mensen den dagen där det är fart på riktigt i mensen. Men om du tex får mens rejält idag, så är idag dag 1.. men om du får mens i em och lite ljust oså bara, så är dag i på mensen imorgon. förstår du? 

Det svaret fick iallafall jag, men om jag va du skulle jag ringa till din klinik och dubbelkolla med dom, eftersom allting är så individuellt :)  

Ja, jag förstod vad du menade :) Får hoppas den kommer direkt utan förvarning men får höra med kliniken. Man vill ju få de bästa förutsättningarna.
  • Rosenblad
    STHLMivf17 skrev 2017-05-03 22:21:03 följande:

Nä, precis, man kan inte göra annat än att vänta :)

Förstår dock att det var frustrerande med en "onödig" ägglossning.. suck. Månaderna bara går och går känns det som ibland. Men snart så är det dags!

Jag är 32, min man är 40. Vi börjar med gonal-f, skulle ni köra samma?

Ja jag minns knappt hur det var innan barnverkstaden sattes igång!

Vi ska köra med menopur, vet inte vad skillnaden är?men fick ett papper på fyra stycken man kunde bli erbjuden och de andra tre var överstrukna.
  • Rosenblad

Kul att läsa att det händer lite här :) Själv väntar man på mensen så vi kan börja sätta igång med sprutorna. Är just nu på dag 25 och har som kortast haft en cykel med 25 dagar de senaste 2 åren så jag vill bara att det ska va en sånn månad nu!! Vill ju bara börja med sprutorna nu så vi kommer nånvart. Har ont i brösten och börjat få mensvärk så för första gången på två år kommer jag jubla när jag ser blod, haha.. känns sjukt konstigt :)

• Rosenblad

Jihooo! Mensen kom som en smäll imorse så nu blir de sprut start snart :) Väntar på att kliniken ska öppna så jag vet exakt.

• Rosenblad
    STHLMivf17 skrev 2017-05-13 10:00:45 följande:

Wohoo! Helt sjukt hur glad man kan bli för mensen, för en gångs skull!! :)

Nu är ni snart igång, kör ni korta protokollet? Jag har mått jättebra hela tiden med gonal-f & orgalutran.

Ja det kändes sjukt konstigt att tänka på hur man reagera, efter så lång tid som man förknippat mens med sorg så fick man känna på lite glädje denna gång :) Vi ska köra korta protokollet och fick nyss reda på att imorgon blir sprut start så nu är vi snart igång. Besök för ultraljud och blodprov nästa fredag så då ska vi få reda på när äggplock blir också :) Vi ska ha menopur och orgalutran. Menopur ska man blanda själv så det känns lite lite läskigt att man ska göra fel men kommer läsa pappret tio gånger innan jag sprutar.
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017