• Anonym (melissa)

Tjejer borde undantas värnplikt!

Är det bara jag som reagerat på att man plötsligt inför värnplikten och tvingar in kvinnor i mönstringen också?

Nog för att vi ska vara så jävla jämställda i Sverige men inse, det finns saker som vi kvinnor inte ska behöva göra. Inte för att jag menar att vi ska stå hemma i köket och laga mat, men hur jävla snedtända kommer inte killarna inne på lumpenlägrena att bli när det vimlar av tjejer där? Eller komma som ensam tjej dit. Fatta risken för sexuellt skit, våldtäkt, missgynnande. NEJ TACK!

• Svar på tråden Tjejer borde undantas värnplikt!
  • Anonym (Försvarsvän)
    Anonym (E) skrev 2017-03-09 10:21:35 följande:

I försvaret så lär man sig försvara. Det är var vapentjänsten, sjukvården, närkampen, etc, har med och göra, det är försvarets primära uppgift att försvara landet - inte  att lära folk att döda, som så många verkar ha fått uppfattningen om.

Man oskadliggör inte fienden som vill göra våra nära och kära illa, som vill ta bort demokratin, vill förtrycka kvinnorna och döda de vita männen, spränga sig själva i stora folkmassor pga "religion", osv, med kramar och fluffiga rosa moln. Trots detta så får sjukvårdare inom försvaret inte lov att prioritera att ta hand om sina egna över fienden, utan måste prioritera den som är sämst i skick. Inte heller är plundring tillåtet, och möter man fienden så ska man oskadliggöra - inte döda - dvs, exempelvis skjuta i benet.

Varken lättkränkta män eller lättkränkta kvinnor ska vara inom försvaret, det där med att vara lättkränkt är inte en egenskap som enbart kvinnor föds med.... 

Ska man INTE döda fienden? Skjuta i benet?

Så är inte jag utbildad av Försvarsmakten..

Skjut tills motståndaren inte utgör ett hot längre! Om det så går åt en eller tjugo Patron 5 spelar inte så stor roll.. Se till att träffa "centrala nervsystemet" (huvud/hjärta/ryggrad) typ.. Skjut tills motståndaren inte längre rör sig. Vid tveksamheter, skjut först - fråga sen!
  • Tyrfing
    Konservativ skrev 2017-03-08 07:35:02 följande:
    Vad sägs om omklädningsrum och duschar för kvinnor i badhuse? Vill du ha sådana?

Det spelar den rollen att pojkarna ska bli män. Bli fostrade in i sin manliga identitet, med ett nutida språkbruk.
    Du var då en kul en. Jag tror faktiskt att du ändå fattar vad jag menade.

Men om du nu vill diskutera omklädningsrum så är det många män som föredrar att det inte är kvinnor/flickor i omklädningsrummet, säkert ungefär samma andel som i det motsatta förhållandet. 

Men... jag har faktiskt varit på äventyrsbadhus som enbart hade unisex-omklädningsrum (duschrum var separat, har jag för mig). Perfekt för familjer, och lågstadieklasser; ingen var tvungen skicka in ett barn av motsatt kön i ett annat omklädningsrum. 
  • Tyrfing
    sextiotalist skrev 2017-03-09 19:07:10 följande:
    Kan hålla med om att mina bekanta inte stämmer med många, eftersom jag har glädjen att ha kvinnliga präster, kvinnliga professorer inom teknik, en som bytt kön, några lesbiska par, några bögar och de flesta kvinnorna är civilingenjörer (kan bero på att jag själv läst utbildningen).
    Men jag har som patient mött manliga sjuksköterskor som varit fantastiska.
    För övrigt skriker samhället efter arbetskraft inom typiska manliga yrken, industriutbildningarna gapar tomma trots att de som läser kan få arbete direkt.
    Jag håller också med. Men jag måste vara OT och fråga vilken typ av industriutbildning. Har en kompis som fått noll stöd och vägledning från AF rätt länge nu, finns det vettiga yrkesutbildningar skulle det vara toppen.  
  • sextiotalist
    Tyrfing skrev 2017-03-09 19:26:03 följande:

Jag håller också med. Men jag måste vara OT och fråga vilken typ av industriutbildning. Har en kompis som fått noll stöd och vägledning från AF rätt länge nu, finns det vettiga yrkesutbildningar skulle det vara toppen.  

Industri generellt. Men jag tror inte att AF tänker gymnasium i första hand.
  • Anonym (tycker)
    sextiotalist skrev 2017-03-09 19:07:10 följande:
    Kan hålla med om att mina bekanta inte stämmer med många, eftersom jag har glädjen att ha kvinnliga präster, kvinnliga professorer inom teknik, en som bytt kön, några lesbiska par, några bögar och de flesta kvinnorna är civilingenjörer (kan bero på att jag själv läst utbildningen).

Men jag har som patient mött manliga sjuksköterskor som varit fantastiska.

För övrigt skriker samhället efter arbetskraft inom typiska manliga yrken, industriutbildningarna gapar tomma trots att de som läser kan få arbete direkt.
    Räknade inte in hur konjunkturen ser ut just nu i år jämfört med för tre år sedan, det jag syftade på var hur industrijobben har förändrats under senaste halvseklet. Vet en del människor som tvingats byta bransch då tillverkning nu sker utomlands.

Vad gäller manliga sjuksköterskor så har jag själv varit patient och haft oturen ett råka ut för ett antal sådana. De gör förvisso jobbet men inte mer och kan stundom med sitt machostuk vara rätt hårdhänta och okänsliga utan större känsloengagemang. Någon enstaka kan förvisso vara riktigt bra, men de är i minoritet. Kvinnliga sjuksköterskor däremot, är som regel helt underbara med sin finkänslighet, fingertoppskänsla, engagemang, sitt varma empatiska och förstående bemötande, sin charm och sina söta leenden som lyser ikapp med solen. De har med sin mjuka behagfullhet och sina trevliga kvinnoröster förmåga att lugna oroliga patienter.
  • Tecum
    Anonym (E) skrev 2017-03-09 10:21:35 följande:
    I försvaret så lär man sig försvara. Det är var vapentjänsten, sjukvården, närkampen, etc, har med och göra, det är försvarets primära uppgift att försvara landet - inte  att lära folk att döda, som så många verkar ha fått uppfattningen om.

Man oskadliggör inte fienden som vill göra våra nära och kära illa, som vill ta bort demokratin, vill förtrycka kvinnorna och döda de vita männen, spränga sig själva i stora folkmassor pga "religion", osv, med kramar och fluffiga rosa moln. Trots detta så får sjukvårdare inom försvaret inte lov att prioritera att ta hand om sina egna över fienden, utan måste prioritera den som är sämst i skick. Inte heller är plundring tillåtet, och möter man fienden så ska man oskadliggöra - inte döda - dvs, exempelvis skjuta i benet.

Varken lättkränkta män eller lättkränkta kvinnor ska vara inom försvaret, det där med att vara lättkränkt är inte en egenskap som enbart kvinnor föds med.... Flört
    "Skjuta i benet"!!! Det var fan det dummaste jag läst i tråden och det vill inte säga lite... Du har förläst dig på serietidningar där Fantomen skjuter pistolen ut handen på skurkarna utan att skada honom
    Både polis och militär får lära sig att oskadliggöra fienden så snabbt och effektivt som möjligt och då skjuter man på det som är lättast att träffa, alltså bålen. Den som under en övning siktar på benen får en utskällning, denne riskerar både sitt och kollegornas liv.

Anonym(E) visar vilken otroligt naiv syn som svenskar har på försvar och krig, man tror att det är som ett dataspel där de goda vinner och ingen dör på riktigt då de snälla befälen lärt rekryterna hur man bäddar sängar och håller ordning och stridsfordonen går på miljövänligt bränsle och om man bara är stolt över att göra sin plikt så går allting bra och fienden vågar inte korsa gränsen...

Ja herregud, lägg genast ner förslaget om värnplikt och låg den som kan och vill ta jobb i försvaret istället!
  • sextiotalist
    Anonym (tycker) skrev 2017-03-09 21:27:10 följande:

Räknade inte in hur konjunkturen ser ut just nu i år jämfört med för tre år sedan, det jag syftade på var hur industrijobben har förändrats under senaste halvseklet. Vet en del människor som tvingats byta bransch då tillverkning nu sker utomlands.

Vad gäller manliga sjuksköterskor så har jag själv varit patient och haft oturen ett råka ut för ett antal sådana. De gör förvisso jobbet men inte mer och kan stundom med sitt machostuk vara rätt hårdhänta och okänsliga utan större känsloengagemang. Någon enstaka kan förvisso vara riktigt bra, men de är i minoritet. Kvinnliga sjuksköterskor däremot, är som regel helt underbara med sin finkänslighet, fingertoppskänsla, engagemang, sitt varma empatiska och förstående bemötande, sin charm och sina söta leenden som lyser ikapp med solen. De har med sin mjuka behagfullhet och sina trevliga kvinnoröster förmåga att lugna oroliga patienter.

Du har alltså inte råkat ut för en hårdhänt barnmorska. Personligen föredrar jag både manliga sjuksköterskor och läkare.

Deras mörka stämmor är som balsam för själen hos en nervös gammal tant. Och jag föredrar nog att hålla en trygg manlig hand när jag är nervös.
  • MissNastrax
    Anonym (N) skrev 2017-03-08 22:22:08 följande:

Nej men man kan ju inte bilda sig en uppfattning om hur något ligger till enbart baserat på vad några man själv känner har upplevt. Det är statistik och fakta som är tillförlitligt, inte vad de du känner har upplevt...

Kan du bifoga statistiken då?
  • Anonym (N)
    MissNastrax skrev 2017-03-09 22:55:48 följande:

Kan du bifoga statistiken då?

självklart :)

Finns hur mycket källor som helst om man bara orkar googla :)

data.riksdagen.se/dokument/GR02F%C3%B6245

www.diva-portal.org/smash/get/diva2:174483/FULLTEXT01.pdf

www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/forsvarsmakten

www.svd.se/kvinnor-ofta-sexmobbade-inom-forsvaret

I vissa av länkarna så finns det länkar till vidare forskning.

Finns en bra dokumentär om ämnet också som heter The invisable war (finns på Netflix).
  • Anonym (tycker)
    sextiotalist skrev 2017-03-09 22:19:47 följande:
    Du har alltså inte råkat ut för en hårdhänt barnmorska. Personligen föredrar jag både manliga sjuksköterskor och läkare.

Deras mörka stämmor är som balsam för själen hos en nervös gammal tant. Och jag föredrar nog att hålla en trygg manlig hand när jag är nervös.
    Nej, en barnmorska har jag aldrig råkat ut för, kommer inte att göra det heller.
    Jag betackar mig för att hålla en svettig, grov manshand, inte så fräscht eller behagligt precis, så det kan jag gott undvara.
Svar på tråden Tjejer borde undantas värnplikt!