• Anonym (melissa)

Tjejer borde undantas värnplikt!

Är det bara jag som reagerat på att man plötsligt inför värnplikten och tvingar in kvinnor i mönstringen också?

Nog för att vi ska vara så jävla jämställda i Sverige men inse, det finns saker som vi kvinnor inte ska behöva göra. Inte för att jag menar att vi ska stå hemma i köket och laga mat, men hur jävla snedtända kommer inte killarna inne på lumpenlägrena att bli när det vimlar av tjejer där? Eller komma som ensam tjej dit. Fatta risken för sexuellt skit, våldtäkt, missgynnande. NEJ TACK!

• Svar på tråden Tjejer borde undantas värnplikt!
  • Spagettimonstret
    Abegayle70 skrev 2017-03-07 22:35:23 följande:
    T.ex. Caracalbataljonen består av både män och kvinnor som tjänstgör tillsammans.
    Ok, det visste jag inte.
  • Anonym (Inte helt 100)

Om jag har förstått det hela rätt så kommer värnplikten inte bli obligatorisk förän om några år om den fortfarande behövs, den införs nog igen av vad jag tror pga det ryska hotet men man vet aldrig.

Dessutom så lär Sverige ha skildra läger mellan kvinnor och män för att undvika sexuella bitar och olika fysiska förmågor.

Och detta med jämlikheten, visst nu är jag kille och försöker förstå till 100% feminismens tänk, jag står helt enig med att det ska vara jämlikt, så om du anser att kvinnor ska få skippa vissa saker så gäller det samma män, och det visar väl då bara på att kvinnor inte kommer vara lika kapabla i allt men detsamma gäller tvärt om också, män är sämre än kvinnor i vissa saker och så ser människan ut. Men värnplikt är någonting som båda kön bör klara av utan problem, men jag förstår din oro med sexuella övergrepp men tänk på en sak, det är en militärutbildning, reglar är väldigt skarpa och hårda gällande militära belägg.

• kvarnfot
    Anonym (Inte helt 100) skrev 2017-03-07 23:15:08 följande:

Om jag har förstått det hela rätt så kommer värnplikten inte bli obligatorisk förän om några år om den fortfarande behövs, den införs nog igen av vad jag tror pga det ryska hotet men man vet aldrig.

Dessutom så lär Sverige ha skildra läger mellan kvinnor och män för att undvika sexuella bitar och olika fysiska förmågor.

Och detta med jämlikheten, visst nu är jag kille och försöker förstå till 100% feminismens tänk, jag står helt enig med att det ska vara jämlikt, så om du anser att kvinnor ska få skippa vissa saker så gäller det samma män, och det visar väl då bara på att kvinnor inte kommer vara lika kapabla i allt men detsamma gäller tvärt om också, män är sämre än kvinnor i vissa saker och så ser människan ut. Men värnplikt är någonting som båda kön bör klara av utan problem, men jag förstår din oro med sexuella övergrepp men tänk på en sak, det är en militärutbildning, reglar är väldigt skarpa och hårda gällande militära belägg.

Varför då? Vi jobbar ju ihop och det är väl inte så vanligt med sexuella övergrepp på arbetsplatser.
  • Konservativ
    Tyrfing skrev 2017-03-07 19:32:25 följande:
    Ska vi ha behålla några särskilda zoner enbart för kvinnor? 
    Så vitt jag vet har kvinnor och män samma antagningskrav. Vad spelar det för roll om det sitter en snippa eller snopp på personen som klarar samtliga delmoment? 
    Vad sägs om omklädningsrum och duschar för kvinnor i badhuse? Vill du ha sådana?

Det spelar den rollen att pojkarna ska bli män. Bli fostrade in i sin manliga identitet, med ett nutida språkbruk.
  • Konservativ
    Abegayle70 skrev 2017-03-07 19:37:54 följande:
    Krig är ingen ädel konst, det är ett ibland nödvändigt ont.
    Det är din åsikt.
  • Anonym (Mamma till 2)

I många fall är vi som tycker till inte drabbade för vi ska inte göra värnplikt. Vi är för gamla. Jag har däremot en dotter och son som kan tänkas bli berörda.

Jag ser egentligen lumpen som nåt positivt, framför allt nuförtiden när så många ungdomar är bortklemade av sina föräldrar. Och jag tror även det kan vara bra för vissa ungdomar som hamnat snett att komma bort från sin vanliga tillvaro.

Men jag tror också att man måste göra det till nåt mer fördelaktigt för att ungdomar ska se nåt nyttigt med det. Förr gjorde väl nästan alla killar lumpen. Den här gången verkar det bli betydligt färre. Då måste det ges nån vettig morot och inte bara dåligt betalt + att dom blir ett år efter vad gäller studier/jobb mot alla dom som inte gör lumpen. Jag ser däremot inga problem med att både tjejer och killar deltar. Och jag förutsätter att man inte "slipper undan" pga religiös klädsel.

• Trent
    Konservativ skrev 2017-03-07 18:12:38 följande:

Nej. Det handlar om att behålla några zoner för männen. Män är också mer anpassade till krigets ädla konst.

På vilket sätt är kriget en ädel konst? Tänkte du på stridsgas? Eller kanske att dö av vätskebrist p.g.a. att du haft diarre i flera veckor? Eller menade du att spränga en fabrik där en massa föräldrar jobbar?
  • Trent
    Anonym (melissa) skrev 2017-03-06 18:59:10 följande:

Är det bara jag som reagerat på att man plötsligt inför värnplikten och tvingar in kvinnor i mönstringen också?

Nog för att vi ska vara så jävla jämställda i Sverige men inse, det finns saker som vi kvinnor inte ska behöva göra. Inte för att jag menar att vi ska stå hemma i köket och laga mat, men hur jävla snedtända kommer inte killarna inne på lumpenlägrena att bli när det vimlar av tjejer där? Eller komma som ensam tjej dit. Fatta risken för sexuellt skit, våldtäkt, missgynnande. NEJ TACK!

När jag gjorde lumpen så var det också tjejer med. Gick alldeles utmärkt. Och inga våldtäkter heller. Det var som att killarna uppförde sig som vettiga människor.
  • Anonym (Ojojoj)

Så typiskt!

Det tjatas om jämställdhet än hit än dit, men det ska tydligen alltid ske på kvinnornas villkor. Helst så att kvinnor får extra förmåner och så att männen blir diskriminerade. Då är det jämställt!? Men tvärtom, då diskriminerar man kvinnan!?

Vill vi vara jämlika så får vi banne mig göra även de "tråkiga" delarna. Som värnplikten tex!

Och ja, jag är kvinna. En kvinna som är så innerligt trött på alla gnälliga kärringer som tycker att de är orättvist behandlade så fort en man har en liten fördel. Men de fördelar kvinnorna har är inte orättvist gentemot männen?! Då är det helt plötsligt deras frb rättighet. Hur är det jämlikhet?

Är det konstigt att man inte vill kalla sig feminist?

• Anonym (jk)
    Anonym (melissa) skrev 2017-03-06 18:59:10 följande:

Det verkar bra jävla slut skallen du!
Svar på tråden Tjejer borde undantas värnplikt!