• Anonym (melissa)

Tjejer borde undantas värnplikt!

Är det bara jag som reagerat på att man plötsligt inför värnplikten och tvingar in kvinnor i mönstringen också?

Nog för att vi ska vara så jävla jämställda i Sverige men inse, det finns saker som vi kvinnor inte ska behöva göra. Inte för att jag menar att vi ska stå hemma i köket och laga mat, men hur jävla snedtända kommer inte killarna inne på lumpenlägrena att bli när det vimlar av tjejer där? Eller komma som ensam tjej dit. Fatta risken för sexuellt skit, våldtäkt, missgynnande. NEJ TACK!

• Svar på tråden Tjejer borde undantas värnplikt!
  • Less is more

I mellanöstern är kvinnor med i strid. Män och kvinnor i peshmergastyrkor strider sida vid sida mot IS - det är ju en enorm förnedring för en IS/Daesh att bli dödad av en kvinna.

Jag avskyr krig och skulle helst vilja undvika sånt. Skulle absolut inte vilja vara soldat - men gärna nåt annat. Samtidigt är det tyvärr en viktig kunskap att ha framöver. Med tanke på hur denna värld ser ut.

• Haskel

Jag delar inte riktigt dina argument till varför kvinnor borde slippa. Men däremot håller jag med om att värnplikt borde vara något som gällde killar. Sen vara frivilligt för tjejer.

Inte bara för försvarets skull. Värnplikten var en otroligt viktig del i killars uppfostran förr. Jag vet inte om det kan  bli lika igen. Men man kan ju alltid hoppas.

• Anonym (asdf)
    Anonym (melissa) skrev 2017-03-06 23:30:05 följande:

Vem är det som FÖDER barn här i världen?

Det om något borde ge kvinnor automatisk frisedel.
  • Anonym (Bunt)

Jag hoppas (och tror, för så pass optimistisk är jag ändå) att alla som läser den här tråden förstår att ts försöker smutsa ner kvinnor i allmänhet och feminister i synnerhet genom att skriva som hen gör. 

• Anonym (b)
    Anonym (melissa) skrev 2017-03-06 18:59:10 följande:

Är det bara jag som reagerat på att man plötsligt inför värnplikten och tvingar in kvinnor i mönstringen också?

Nog för att vi ska vara så jävla jämställda i Sverige men inse, det finns saker som vi kvinnor inte ska behöva göra. Inte för att jag menar att vi ska stå hemma i köket och laga mat, men hur jävla snedtända kommer inte killarna inne på lumpenlägrena att bli när det vimlar av tjejer där? Eller komma som ensam tjej dit. Fatta risken för sexuellt skit, våldtäkt, missgynnande. NEJ TACK!

Jag håller med, kvinnor har inte i militären eller skolan att göra, bara bortkastad tid och bortslösade pengar.
  • Walter888
    Anonym (melissa) skrev 2017-03-06 23:30:05 följande:
    Vem är det som FÖDER barn här i världen?
    Män?
  • Anonym (konstigt)

Kanske är jag dåligt påläst. Men varför ska alla mönstra, när vi inte har råd med något försvar? Är inte dom flesta regementen nedlagda, mobiliseringsförråden och skyddsrummen borta?

• lessman

UTAN MÄN skulle kvinnor inte kunna föda barn alls, inse fakta.

• Walter888
    Haskel skrev 2017-03-07 00:04:06 följande:
    Jag delar inte riktigt dina argument till varför kvinnor borde slippa. Men däremot håller jag med om att värnplikt borde vara något som gällde killar. Sen vara frivilligt för tjejer.

Inte bara för försvarets skull. Värnplikten var en otroligt viktig del i killars uppfostran förr. Jag vet inte om det kan  bli lika igen. Men man kan ju alltid hoppas.
    Rimmar fan inget vidare med det jämställda samhället. Allas lika värde etc.
  • Anonym (Försvarsvän)
    Anonym (konstigt) skrev 2017-03-07 01:34:32 följande:

Kanske är jag dåligt påläst. Men varför ska alla mönstra, när vi inte har råd med något försvar? Är inte dom flesta regementen nedlagda, mobiliseringsförråden och skyddsrummen borta?

Jo regeringens försökag är väldigt märkligt. Man har tagit bort infrastrukturen runt värnplikten men nu tänker man sig att man ska inför plikt igen. Mot Öbs rekommendation? Märkligt...

Värnplikten kommer att kosta en massa pengar. Pengar man inte har och pengar man inte lagt på det nu artande personalförsörjningssystemet. Dumt nog!

Så hur fan man har tänkt det undrar jag..

Samtidigt behövs kanonmat och ska man utöka plikttjänstgöringen så måste man väl börja nånstans.. Om än från en låg nivå.

Norge har kvinnlig värnplikt och det verkar gå hur bra som helst där. Men det här är ju nåt helt annat, det här är Sverige! Där ingenting fungerar.
Svar på tråden Tjejer borde undantas värnplikt!