• Anonym (melissa)

Tjejer borde undantas värnplikt!

Är det bara jag som reagerat på att man plötsligt inför värnplikten och tvingar in kvinnor i mönstringen också?

Nog för att vi ska vara så jävla jämställda i Sverige men inse, det finns saker som vi kvinnor inte ska behöva göra. Inte för att jag menar att vi ska stå hemma i köket och laga mat, men hur jävla snedtända kommer inte killarna inne på lumpenlägrena att bli när det vimlar av tjejer där? Eller komma som ensam tjej dit. Fatta risken för sexuellt skit, våldtäkt, missgynnande. NEJ TACK!

• Svar på tråden Tjejer borde undantas värnplikt!
  • AbbyTheTabby

Detta måste bara vara skrivet av en äkta fullblodsfeminist. "Kvinnor ska vara exakt jämlika män, vi ska ha exakt samma rättigheter och värderas lika högt - men männen ska fortfarande hålla upp dörrar, betala alla notor och göra lumpen."

Jag har självklart inga problem med att vi kvinnor ska vara jämlika männen, ha lika lön för lika arbete och allt det där - men man kan inte kräva total jämlikhet utan att samtidigt ta "de jobbiga bitarna". Självklart kan en kvinna göra militärtjänst utan att bli ensam; se bara på Israel! Där gör alla; både kvinnor och män, tre års värnplikt (såvitt jag minns i alla fall).

Och att utgå från att killar inte skulle klara av att ha en tjej i samma rum utan att vilja utsätta henne för sexuella övergrepp är både korkat och sexistiskt. Män kan faktiskt se på oss kvinnor utan att vilja våldta oss!

Naturligtvis ska en allmän värnplikt gälla både kvinnor och män; allt annat vore snett ur jämställdhetssynpunkt.

En hund har ägare, en katt har personal.
  • Anonym (Håller med)
    AbbyTheTabby skrev 2017-03-12 05:54:35 följande:

Detta måste bara vara skrivet av en äkta fullblodsfeminist. "Kvinnor ska vara exakt jämlika män, vi ska ha exakt samma rättigheter och värderas lika högt - men männen ska fortfarande hålla upp dörrar, betala alla notor och göra lumpen."

Jag har självklart inga problem med att vi kvinnor ska vara jämlika männen, ha lika lön för lika arbete och allt det där - men man kan inte kräva total jämlikhet utan att samtidigt ta "de jobbiga bitarna". Självklart kan en kvinna göra militärtjänst utan att bli ensam; se bara på Israel! Där gör alla; både kvinnor och män, tre års värnplikt (såvitt jag minns i alla fall).

Och att utgå från att killar inte skulle klara av att ha en tjej i samma rum utan att vilja utsätta henne för sexuella övergrepp är både korkat och sexistiskt. Män kan faktiskt se på oss kvinnor utan att vilja våldta oss!

Naturligtvis ska en allmän värnplikt gälla både kvinnor och män; allt annat vore snett ur jämställdhetssynpunkt.

Och alla i Israel tycker inte att alla ska kallas till militärtjänst. Många anser att kvinnor ska slippa, även vissa troende män vill avstå från det. Personligen anser jag att alla män ska kallas, men den som absolut inte vill pga tron ska slippa. Inga kvinnor ska kallas men den som verkligen vill ska få.
  • AbbyTheTabby
    Anonym (Håller med) skrev 2017-03-12 09:13:54 följande:
    Och alla i Israel tycker inte att alla ska kallas till militärtjänst. Många anser att kvinnor ska slippa, även vissa troende män vill avstå från det. Personligen anser jag att alla män ska kallas, men den som absolut inte vill pga tron ska slippa. Inga kvinnor ska kallas men den som verkligen vill ska få.
    Och varför ska kvinnor inte kallas, menar du?
    En hund har ägare, en katt har personal.
  • Anonym (Jämlikhet)
    Anonym (Håller med) skrev 2017-03-12 09:13:54 följande:
    Eller så gör man så här: Alla ska kallas, oavsett religion och kön. I Sverige hävdar ju de flesta att de är ateister, så kom inte dragande med någon jävla religion när det passar dig. Om kvinnor inte vill kan de slippa, men då kan de se sig i månen efter jämlikhet. Är så less på kvinnor som anser att de ska ha samma rättigheter men inte behöva ha samma skyldigheter.
  • KaptenOhoy

SJÄLVKLART ska en värnplikt gälla kvinnor också. Finns absolut ingen anledning till att kvinnor endast ska få fler rättigheter utan skyldigheter. Kvinnor kan, punkt.

• Anonym (Sosse)

Är Sveriges samhälle och värdiga värda att försvara? Ja, det är därför vi bland annat har en poliskår. Det är därför privatpersoner hyllas vid råda ingripanden mot kriminella. På samma sätt är Sverige värt att skydda mot främmande makt. Det är vår allas skyldighet att skydda dom rättigheter som vi åtnjuter så att våra barn och barnbarn kan åtnjuta dom också.

Vi är ett litet land och behöver så många skyttesoldater vi kan få tag på. Då behövs kvinnorna. Så enkelt är det.

Lumpen bidrar till att ungdomar lär sig samarbeta med andra oavsett hudfärg, social status eller politisk åsikt. Man har ett mål och det skall utföras oavsett om du gillar dina medkamrater, en nog så viktig läxa som popularitetstävlingen i skolan inte kan tillgodose. Lägg till att du ges otroligt ansvar att handha skarp ammunition och handgranater, något som stärker ungdomars självförtroende.

Fysisk aktivitet som pushar dom värnpliktiga att klara av situationer dom aldrig trodde dom skulle orkat eller klarat annars; bygger självförtroende och ger tillförlitliga.

Fördelarna är många med en allmän värnplikt. Våra ungdomar kommer ut i arbetslivet mer mogna och redo för ansvar och samarbete. Och dom är redo att försvara våra värderingar när rikets säkerhet är utsatt.

• Anonym (Sosse)

Angående skjuta i benet... vill man skada någon är magen området man skall sätta kulan. Axel, arm och ben har livsviktig åder som om den träffas innebär att man förblöder på 3 minuter. Så skall du bara skada nån, skjut dom för guds skull inte i arm ben eller axel

• Anonym (Håller med)
    AbbyTheTabby skrev 2017-03-12 10:02:24 följande:

Och varför ska kvinnor inte kallas, menar du?

För att det är inget som passar för kvinnor. :)
  • Anonym (Håller med)
    Anonym (Jämlikhet) skrev 2017-03-12 10:05:20 följande:

Eller så gör man så här: Alla ska kallas, oavsett religion och kön. I Sverige hävdar ju de flesta att de är ateister, så kom inte dragande med någon jävla religion när det passar dig. Om kvinnor inte vill kan de slippa, men då kan de se sig i månen efter jämlikhet. Är så less på kvinnor som anser att de ska ha samma rättigheter men inte behöva ha samma skyldigheter.

Jag är troende på Bibeln så det är inte för att "det passar mig." Jag tror på Guds Ord, inte samhället. Frid till dig.
  • slirren
    Anonym (Håller med) skrev 2017-03-12 14:44:46 följande:
    Jag är troende på Bibeln så det är inte för att "det passar mig." Jag tror på Guds Ord, inte samhället. Frid till dig.
    Du kan inte dyrka både Gud och mammon, skänk bort din dator till en fattig människa :)

Svar på tråden Tjejer borde undantas värnplikt!