Inlägg från: Anonym (Håller med) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Håller med)

Tjejer borde undantas värnplikt!

Tycker att det militära är inget för kvinnor. Jag är kvinna själv. I varje fall ska inte kvinnor kallas in utan i så fall ska de som så gärna vill själva ta det beslutet. Det blir bara fel om man tror att allt är lika... Låt män vara män och kvinnor kvinnor. Provocerande?

• Anonym (Håller med)
    sextiotalist skrev 2017-03-09 10:18:18 följande:

Låt personer vara det de är och inte bara att man ser till könet.

Ja, män är män, kvinnor och kvinnor, oavsett om det är militärtjänstgöring, ta hand om barn, arbeta inom teknik, anläggning, vård och omsorg. Sysselsättning, intressen avgör inte vilket kön man har, inte heller avgör ens kön vad man är bäst på.

Om du läser historia så kommer du lära dig att kvinnor har varit militärer väldigt länge, långt innan orden feminism och jämställdhet fanns.

Idag finns det länder, med betydlig mer konservativ kvinnosyn, som har allmän värnplikt för både män och kvinnor.

Det finns idag kvinnliga arméer som bland annat kämpar mot IS, detta i länder som knappt vet vad jämställdhet är för något.

Jag håller inte med dig. Anser att du nog har fel. :) Feminism är ett otyg som förstört mycket. Som sagt, jag säger inte att kvinnor skall tvingas avstå från att lära sig döda om det är det de vill.... men att kvinnor inte ska tvingas göra det. :)
  • Anonym (Håller med)
    AbbyTheTabby skrev 2017-03-12 05:54:35 följande:

Detta måste bara vara skrivet av en äkta fullblodsfeminist. "Kvinnor ska vara exakt jämlika män, vi ska ha exakt samma rättigheter och värderas lika högt - men männen ska fortfarande hålla upp dörrar, betala alla notor och göra lumpen."

Jag har självklart inga problem med att vi kvinnor ska vara jämlika männen, ha lika lön för lika arbete och allt det där - men man kan inte kräva total jämlikhet utan att samtidigt ta "de jobbiga bitarna". Självklart kan en kvinna göra militärtjänst utan att bli ensam; se bara på Israel! Där gör alla; både kvinnor och män, tre års värnplikt (såvitt jag minns i alla fall).

Och att utgå från att killar inte skulle klara av att ha en tjej i samma rum utan att vilja utsätta henne för sexuella övergrepp är både korkat och sexistiskt. Män kan faktiskt se på oss kvinnor utan att vilja våldta oss!

Naturligtvis ska en allmän värnplikt gälla både kvinnor och män; allt annat vore snett ur jämställdhetssynpunkt.

Och alla i Israel tycker inte att alla ska kallas till militärtjänst. Många anser att kvinnor ska slippa, även vissa troende män vill avstå från det. Personligen anser jag att alla män ska kallas, men den som absolut inte vill pga tron ska slippa. Inga kvinnor ska kallas men den som verkligen vill ska få.
  • Anonym (Håller med)
    AbbyTheTabby skrev 2017-03-12 10:02:24 följande:

Och varför ska kvinnor inte kallas, menar du?

För att det är inget som passar för kvinnor. :)
  • Anonym (Håller med)
    Anonym (Jämlikhet) skrev 2017-03-12 10:05:20 följande:

Eller så gör man så här: Alla ska kallas, oavsett religion och kön. I Sverige hävdar ju de flesta att de är ateister, så kom inte dragande med någon jävla religion när det passar dig. Om kvinnor inte vill kan de slippa, men då kan de se sig i månen efter jämlikhet. Är så less på kvinnor som anser att de ska ha samma rättigheter men inte behöva ha samma skyldigheter.

Jag är troende på Bibeln så det är inte för att "det passar mig." Jag tror på Guds Ord, inte samhället. Frid till dig.
  • Anonym (Håller med)
    Anonym (Inte helt 100) skrev 2017-03-14 08:53:30 följande:

Men som andra redan nämnt, om kvinnor vill ha samma rättigheter men ska slippa undan skyldigheter så måste det ju lösas på annat sätt gällande rättigheterna.

Säg såhär då, kvinnor slipper värnplikt, män slipper hushållsarbete, då slipper båda könen en skyldighet och det blir mer gömställe!!

Kan inte fatta hur du och några andra inte kan tycka att värnplikten ska vara ett måste för bägge skönen. Det är snarare konstigt att det inte var så förut.

Och dess utom, det spelar nog ingen roll om Sverige har ett folk som kan använda vapen, Sverige lär väl ändå ge sig om Ryssland kommer, allvarligt, ett lär ta Ryssland 2 dar att inta Stockholm. Sverige har väl många andra länder som vänner men se bara när Ryssland flög med stridsflygplan över Gotland, Sverige gjorde inte ett skit, antagligen för att Sverige inte har en chans att vinna så varför ens försöka.

Har jag sagt att "kvinnor ska ha samma rättigheter men inte samma skyldigheter"? :)

Tror på att det är normalt vissa skillnader mellan könen och att det är för en anledning.

Alla tycker inte som de med extremfeministiska åsikter idag..
Svar på tråden Tjejer borde undantas värnplikt!