• Anonym (melissa)

Tjejer borde undantas värnplikt!

Är det bara jag som reagerat på att man plötsligt inför värnplikten och tvingar in kvinnor i mönstringen också?

Nog för att vi ska vara så jävla jämställda i Sverige men inse, det finns saker som vi kvinnor inte ska behöva göra. Inte för att jag menar att vi ska stå hemma i köket och laga mat, men hur jävla snedtända kommer inte killarna inne på lumpenlägrena att bli när det vimlar av tjejer där? Eller komma som ensam tjej dit. Fatta risken för sexuellt skit, våldtäkt, missgynnande. NEJ TACK!

• Svar på tråden Tjejer borde undantas värnplikt!
  • Anonym (N)
    Tom Araya skrev 2017-03-09 00:27:19 följande:

Delar en artikellänk som upplysning i ämnet.

Sverige2 mars 2017 06:11

Få kommer tvingas göra lumpenOmkring 13 000 ungdomar kallas i sommar till mönstring och av dem tas 4 000 ut för värnpliktsutbildning 2018. Risken att behöva göra den nya "lumpen" mot sin vilja är liten.

www.sydsvenskan.se/2017-03-02/fa-kommer-tvingas-gora-lumpen

Precis.

Hehe det får mig att tänka på min pojkvän som var överviktig när han var 18 och skulle till läkaren inför lumpen. Då frågade läkaren honom "vill du göra lumpen eller inte? Om du inte vill kan jag skriva att du är för överviktig och dålig hälsa" och lat som min pojkvän var i den åldern så tackade han ja till det haha! Även om det bästa nog hade varit att han gjort den
  • Tom Araya
    Anonym (melissa) skrev 2017-03-06 23:25:28 följande:
    Det borde vara tvång från dag 1. Alla jävla äckliga män in i krig! Skjut snoppen av dem och pinas. Zara Larsson borde prisas så rätt hon har. Alla män är våldtäktsmän! Vissa är bara bättre på att inte visa det för omvärlden. Men det är allt de vill, knulla allt som rör sig.
    Där försvann det sista av tankar på att du och din tråd kanske var lite seriös.
  • sextiotalist
    Anonym (tycker) skrev 2017-03-08 23:33:24 följande:
    Inte alls, kvinnor gör ett helt fantastiskt jobb när det gäller empati, verbal kommunikation och social interaktion. Brukare och vårdtagare behöver även den värme som bara en kvinna kan sprida.
    I det militära lär man sig döda och då krävs ett helt annat psykologiskt klimat som lättkränkta kvinnor tar skada av.
    Det är inte ovanligt att män arbetar som personlig assistent och manliga sjuksköterskor ser man mer av.
    Så jag tror det är mer en personlighet än något som tillhör kön. Jag, och många andra kvinnor jag känner, skulle aldrig vilja arbeta inom vården och känner inte alls igen den bilden som du beskriver.
  • Konservativ
    fornminne skrev 2017-03-08 13:50:15 följande:

Du har verkligen missförstått varför ett land har allmän värnplikt...
    Vad vet du om det? Orsaken till att ha värnplikt har jag inte skrivit ett dugg om.
  • Anonym (Håller med)

Tycker att det militära är inget för kvinnor. Jag är kvinna själv. I varje fall ska inte kvinnor kallas in utan i så fall ska de som så gärna vill själva ta det beslutet. Det blir bara fel om man tror att allt är lika... Låt män vara män och kvinnor kvinnor. Provocerande?

• sextiotalist
    Anonym (Håller med) skrev 2017-03-09 10:12:42 följande:

Tycker att det militära är inget för kvinnor. Jag är kvinna själv. I varje fall ska inte kvinnor kallas in utan i så fall ska de som så gärna vill själva ta det beslutet. Det blir bara fel om man tror att allt är lika... Låt män vara män och kvinnor kvinnor. Provocerande?

Låt personer vara det de är och inte bara att man ser till könet.

Ja, män är män, kvinnor och kvinnor, oavsett om det är militärtjänstgöring, ta hand om barn, arbeta inom teknik, anläggning, vård och omsorg. Sysselsättning, intressen avgör inte vilket kön man har, inte heller avgör ens kön vad man är bäst på.

Om du läser historia så kommer du lära dig att kvinnor har varit militärer väldigt länge, långt innan orden feminism och jämställdhet fanns.

Idag finns det länder, med betydlig mer konservativ kvinnosyn, som har allmän värnplikt för både män och kvinnor.

Det finns idag kvinnliga arméer som bland annat kämpar mot IS, detta i länder som knappt vet vad jämställdhet är för något.
  • Anonym (E)
    Anonym (tycker) skrev 2017-03-08 23:33:24 följande:
    Inte alls, kvinnor gör ett helt fantastiskt jobb när det gäller empati, verbal kommunikation och social interaktion. Brukare och vårdtagare behöver även den värme som bara en kvinna kan sprida.
    I det militära lär man sig döda och då krävs ett helt annat psykologiskt klimat som lättkränkta kvinnor tar skada av.
    I försvaret så lär man sig försvara. Det är var vapentjänsten, sjukvården, närkampen, etc, har med och göra, det är försvarets primära uppgift att försvara landet - inte  att lära folk att döda, som så många verkar ha fått uppfattningen om.

Man oskadliggör inte fienden som vill göra våra nära och kära illa, som vill ta bort demokratin, vill förtrycka kvinnorna och döda de vita männen, spränga sig själva i stora folkmassor pga "religion", osv, med kramar och fluffiga rosa moln. Trots detta så får sjukvårdare inom försvaret inte lov att prioritera att ta hand om sina egna över fienden, utan måste prioritera den som är sämst i skick. Inte heller är plundring tillåtet, och möter man fienden så ska man oskadliggöra - inte döda - dvs, exempelvis skjuta i benet.

Varken lättkränkta män eller lättkränkta kvinnor ska vara inom försvaret, det där med att vara lättkränkt är inte en egenskap som enbart kvinnor föds med.... Flört
  • Anonym (Håller med)
    sextiotalist skrev 2017-03-09 10:18:18 följande:

Låt personer vara det de är och inte bara att man ser till könet.

Ja, män är män, kvinnor och kvinnor, oavsett om det är militärtjänstgöring, ta hand om barn, arbeta inom teknik, anläggning, vård och omsorg. Sysselsättning, intressen avgör inte vilket kön man har, inte heller avgör ens kön vad man är bäst på.

Om du läser historia så kommer du lära dig att kvinnor har varit militärer väldigt länge, långt innan orden feminism och jämställdhet fanns.

Idag finns det länder, med betydlig mer konservativ kvinnosyn, som har allmän värnplikt för både män och kvinnor.

Det finns idag kvinnliga arméer som bland annat kämpar mot IS, detta i länder som knappt vet vad jämställdhet är för något.

Jag håller inte med dig. Anser att du nog har fel. :) Feminism är ett otyg som förstört mycket. Som sagt, jag säger inte att kvinnor skall tvingas avstå från att lära sig döda om det är det de vill.... men att kvinnor inte ska tvingas göra det. :)
  • Anonym (tycker)
    sextiotalist skrev 2017-03-09 08:28:42 följande:
    Det är inte ovanligt att män arbetar som personlig assistent och manliga sjuksköterskor ser man mer av.
    Så jag tror det är mer en personlighet än något som tillhör kön. Jag, och många andra kvinnor jag känner, skulle aldrig vilja arbeta inom vården och känner inte alls igen den bilden som du beskriver.
    På en kärv arbetsmarknad där många traditionellt manliga yrken har försvunnit, bl.a. inom industrin, tvingas alltför många män söka vårdyrken där de egentligen inte passar in, vilket patienter och brukare blir lidande av.  Så nej, det är tyvärr långt ifrån ovanligt.
    Har sett i andra trådar att din umgängeskrets, som du så ofta refererar till, tycks vara av det något mindre vanliga slaget.
  • sextiotalist
    Anonym (tycker) skrev 2017-03-09 17:22:27 följande:

På en kärv arbetsmarknad där många traditionellt manliga yrken har försvunnit, bl.a. inom industrin, tvingas alltför många män söka vårdyrken där de egentligen inte passar in, vilket patienter och brukare blir lidande av.  Så nej, det är tyvärr långt ifrån ovanligt.

Har sett i andra trådar att din umgängeskrets, som du så ofta refererar till, tycks vara av det något mindre vanliga slaget.

Kan hålla med om att mina bekanta inte stämmer med många, eftersom jag har glädjen att ha kvinnliga präster, kvinnliga professorer inom teknik, en som bytt kön, några lesbiska par, några bögar och de flesta kvinnorna är civilingenjörer (kan bero på att jag själv läst utbildningen).

Men jag har som patient mött manliga sjuksköterskor som varit fantastiska.

För övrigt skriker samhället efter arbetskraft inom typiska manliga yrken, industriutbildningarna gapar tomma trots att de som läser kan få arbete direkt.
Svar på tråden Tjejer borde undantas värnplikt!