• Anonym (melissa)

Tjejer borde undantas värnplikt!

Är det bara jag som reagerat på att man plötsligt inför värnplikten och tvingar in kvinnor i mönstringen också?

Nog för att vi ska vara så jävla jämställda i Sverige men inse, det finns saker som vi kvinnor inte ska behöva göra. Inte för att jag menar att vi ska stå hemma i köket och laga mat, men hur jävla snedtända kommer inte killarna inne på lumpenlägrena att bli när det vimlar av tjejer där? Eller komma som ensam tjej dit. Fatta risken för sexuellt skit, våldtäkt, missgynnande. NEJ TACK!

• Svar på tråden Tjejer borde undantas värnplikt!
  • Loriyana

"Tvinga"? I de artiklar jag läst så kommer värnplikten vara frivillig för både män och kvinnor.

• Abegayle70
    Konservativ skrev 2017-03-07 16:54:42 följande:

Kvinnor bör icke få tillträde till den militära banan utom möjligtvis i vårdande eller matlagande befattningar. Den manliga kamratligheten och hurtiga kårandan sjulle annars alldeles försvinna. Pojkarna ska inte distraheras av kvinnofägran när de deltar i landets försvar.

Vilket skitprat.

Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Anonym (Det var bättre förr)

I ett idealiskt Sverige borde både män och kvinnor gjort värnplikt, men idag borde ingen göra det. Sverige är inte värt att försvara. Varje person som utbildar sig till att försvara det här multikulturella helvetet borde skämmas.

• Konservativ
    Konservativ skrev 2017-03-07 16:54:42 följande:

Kvinnor bör icke få tillträde till den militära banan utom möjligtvis i vårdande eller matlagande befattningar. Den manliga kamratligheten och hurtiga kårandan sjulle annars alldeles försvinna. Pojkarna ska inte distraheras av kvinnofägran när de deltar i landets försvar.

Utmärkt inlägg.
  • Abegayle70
    Konservativ skrev 2017-03-07 17:33:55 följande:
    Utmärkt inlägg.
    Verkligen inte.

Kvinnliga Peshmerga är bland det effektivaste vapnet mot IS.

Kvinnorna i Israels arme bidrar verkligen till IDF's styrka.

Det är tänkbart att den Konservativa motviljan mot kvinnor i det militära bottnar i rädsla av att underprestera jämfört med kvinnorna.
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Konservativ
    Abegayle70 skrev 2017-03-07 17:54:48 följande:
    Verkligen inte.

Kvinnliga Peshmerga är bland det effektivaste vapnet mot IS.

Kvinnorna i Israels arme bidrar verkligen till IDF's styrka.

Det är tänkbart att den Konservativa motviljan mot kvinnor i det militära bottnar i rädsla av att underprestera jämfört med kvinnorna.
    Nej. Det handlar om att behålla några zoner för männen. Män är också mer anpassade till krigets ädla konst.
  • fornminne

TS, du är dum i huvudet om du tror att detta handlar om jämställdhet. Visserligen ser jag ingen anledning till att tjejer inte skulle kunna mönstra, men det handlar inte om det.

Vi är ett litet land och vi har en stor, aggressiv rysk björn i öster. I en osäker omvärld. Vi behöver alla krafter vi har. Därför är det INTE försvarbart att bara lägga totalförsvarsplikt på ena könet, vi BEHÖVER båda. I all fall om det blir skarpt läge i framtiden. Särskilt som krigföringen blir mer och mer teknologisk, och särskilt som det finns SÅ mycket mer att göra inom försvaret än att delta i stridande förband. Vapenfri tjänst t ex.

Gudarna förbjude att vi skulle hamna i krig. Jag vill inte heller lära upp tjejer ELLER killar att döda. Men nu är verkligheten som den är och vi måste kunna försvara oss. Då räcker det inte med bara killar.

• fornminne
    Konservativ skrev 2017-03-07 18:12:38 följande:
    Nej. Det handlar om att behålla några zoner för männen. Män är också mer anpassade till krigets ädla konst.
    I en allt osäkrare omvärld har vi inte råd med några "kvinnofria zoner" för männen.

Det finns redan kvinnor inom försvaret idag.

Och krig är allt annat än "ädelt", det är smutsigt och fruktansvärt. Det vet alla som har besökt krigszoner eller träffat flyktingar. Men vi måste kunna försvara oss. Vad vi än tycker om krig.
  • Anonym (123)
    Anonym (anonym) skrev 2017-03-07 08:36:14 följande:
    Utveckla gärna det där. Hur menar du? Att kvinnor som blir sextrakasserade eller utsatta för våldtäkter får skylla sig själv, för att hon inte var tillräckligt tuff?

Hoppas inte. Sådana djur kan ju rimligtvis inte få gå lösa
    Att tjejerna som tas in förhoppningsvis inte är så mesiga som ts.

"det finns saker som vi kvinnor inte ska behöva göra. Inte för att jag menar att vi ska stå hemma i köket och laga mat"

Bortskämd much?
  • Tyrfing
    Konservativ skrev 2017-03-07 18:12:38 följande:
    Ska vi ha behålla några särskilda zoner enbart för kvinnor? 
    Så vitt jag vet har kvinnor och män samma antagningskrav. Vad spelar det för roll om det sitter en snippa eller snopp på personen som klarar samtliga delmoment? 
Svar på tråden Tjejer borde undantas värnplikt!