• Anonym (melissa)

Tjejer borde undantas värnplikt!

Är det bara jag som reagerat på att man plötsligt inför värnplikten och tvingar in kvinnor i mönstringen också?

Nog för att vi ska vara så jävla jämställda i Sverige men inse, det finns saker som vi kvinnor inte ska behöva göra. Inte för att jag menar att vi ska stå hemma i köket och laga mat, men hur jävla snedtända kommer inte killarna inne på lumpenlägrena att bli när det vimlar av tjejer där? Eller komma som ensam tjej dit. Fatta risken för sexuellt skit, våldtäkt, missgynnande. NEJ TACK!

• Svar på tråden Tjejer borde undantas värnplikt!
  • Anonym (Försvarsvän)

Det militära försvaret är underfinansierat och borde få en minst 50%-ig anslagsökning. Åtminstone under en 5-10 årsperiod.

Dessutom måste minst en motsvarande summa pengar satsats på det civila försvaret! En fördubbling av försvarsbudgeten alltså. Men vad gör regeringen? Jo man skär ned...

Sen inför man "värnplikt" på pappret så det ska se ut som att man gör något.

Avgå ALLA!

• Anonym (Hmmm...)
    Anonym (melissa) skrev 2017-03-06 23:30:05 följande:
    Vem är det som FÖDER barn här i världen?
    Alla kvinnor föder inte barn (inte jag exempelvis) men jag förstår din poäng.
  • Anonym (Hmmm...)
    lessman skrev 2017-03-07 02:03:31 följande:

UTAN MÄN skulle kvinnor inte kunna föda barn alls, inse fakta.

Men det räcker med ett fåtal män för att göra många kvinnor gravida
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (Försvarsvän) skrev 2017-03-07 05:20:34 följande:

Det militära försvaret är underfinansierat och borde få en minst 50%-ig anslagsökning. Åtminstone under en 5-10 årsperiod.

Dessutom måste minst en motsvarande summa pengar satsats på det civila försvaret! En fördubbling av försvarsbudgeten alltså. Men vad gör regeringen? Jo man skär ned...

Sen inför man "värnplikt" på pappret så det ska se ut som att man gör något.

Avgå ALLA!

Sverige går ju "som tåget". Vi har aldrig haft mer pengar än nu. Dedt borde inte vara något problem att ge mer till försvaret då.

(ja jag är lite ironisk)
  • Anonym (anonym)
    Anonym (123) skrev 2017-03-06 19:08:38 följande:

Förhoppningsvis har kvinnorna som kommer dit mer stake än så.

• Anonym (anonym)
    Anonym (123) skrev 2017-03-06 19:08:38 följande:

Förhoppningsvis har kvinnorna som kommer dit mer stake än så.

Utveckla gärna det där. Hur menar du? Att kvinnor som blir sextrakasserade eller utsatta för våldtäkter får skylla sig själv, för att hon inte var tillräckligt tuff?

Hoppas inte. Sådana djur kan ju rimligtvis inte få gå lösa
  • Anonym (Inte anti)

I en perfekt värld hade vi inte ens haft behovet av ett försvar och värnplikt. Men världen är allt annat än perfekt och vårt behov av ett fungerande försvar är stort. Jag ser det som att vi alla som kan bör göra det de kan för att skydda oss eller andra i krigsområden. Då är inte könet en faktor. Alla får sin plats där de platsar in och behövs.

Och nej, är inte förtjust i tanken på att nån av mina barn, söner som döttrar ska bli kanonmat men utan ett fungerande försvar riskerar ännu fler att dö vid ett ev krig här.

• Anonym (kvinnlig soldat)

Tänk om se lumpen som en övning inför mammalivet.

Föda barn, du vet att det som inre dödar härdar, jag behövde inte en massa bedövningar. sömnbrist är du också van vid sedan innan.

Småbarnsåren att hålla ordning på ungarnas småsaker kräver struktur, något du lärt dig på GU.

När barnen sedan är större och du ljudlöst smyger fram för att kolla vad de gör på nätet kan du åter tacka alla timmar du ålat i leran.

Tålamod och tolerans krävs för båda.

Dessutom fick jag bra sjukvårdsutbildning, lära mig självförsvar och vara  ute i den underbara naturen. 

• Anonym (Hmmm...)
    Anonym (Inte anti) skrev 2017-03-07 08:38:04 följande:

I en perfekt värld hade vi inte ens haft behovet av ett försvar och värnplikt. Men världen är allt annat än perfekt och vårt behov av ett fungerande försvar är stort. Jag ser det som att vi alla som kan bör göra det de kan för att skydda oss eller andra i krigsområden. Då är inte könet en faktor. Alla får sin plats där de platsar in och behövs.

Och nej, är inte förtjust i tanken på att nån av mina barn, söner som döttrar ska bli kanonmat men utan ett fungerande försvar riskerar ännu fler att dö vid ett ev krig här.

Oftast är det ju civilbefolkningen som råkar värst ut vid krig så man har det nog bättre som soldat.
  • Anonym (Inte anti)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2017-03-07 08:58:20 följande:

Oftast är det ju civilbefolkningen som råkar värst ut vid krig så man har det nog bättre som soldat.

Och utan försvar så drabbas man ännu hårdare....
Svar på tråden Tjejer borde undantas värnplikt!