• Anonym (melissa)

Tjejer borde undantas värnplikt!

Är det bara jag som reagerat på att man plötsligt inför värnplikten och tvingar in kvinnor i mönstringen också?

Nog för att vi ska vara så jävla jämställda i Sverige men inse, det finns saker som vi kvinnor inte ska behöva göra. Inte för att jag menar att vi ska stå hemma i köket och laga mat, men hur jävla snedtända kommer inte killarna inne på lumpenlägrena att bli när det vimlar av tjejer där? Eller komma som ensam tjej dit. Fatta risken för sexuellt skit, våldtäkt, missgynnande. NEJ TACK!

• Svar på tråden Tjejer borde undantas värnplikt!
  • Anonym (N)
    MissNastrax skrev 2017-03-07 20:23:35 följande:

Så alla dessa kvinnor som redan innan tagit värvningen tillsammans med männen är idag vrak som blivit utsatta för gruppvåldtäkt under hela deras spenderade tid på övningar och på regementet?

Jag tycker kvinnor ska ta värvningen, ska män så ska över kvinnor. Varför ska man få frisedel för sitt kön?

Alltså jag säger inte att alla kvinnor som tar värvning blir våldtagna men ditt inlägg är väldigt ignorant. Faktum är att de har haft enorma problem (som sopats under mattan men kommit mer fakta om på senare tid) med att kvinnor har blivit trakasserade, ej respekterade och våldtagna. Inte bara av de andra killarna som gjort värnplikt utan av högre rang.

Med det sagt tycker jag också att kvinnor ska ta värvning, just för problemen nog skulle tas mer på allvar då.
  • Abegayle70
    Anonym (tycker) skrev 2017-03-08 16:28:10 följande:

Jag håller helt med. Det militära är en alltför rå och tuff miljö för mjuka finkänsliga kvinnor. Där fostras pojkar till män. Det vore förödande på många plan om även flickor fostras till män. Samhället behöver inte bli mer macho än det redan är.
    I ett skarpt läge uppstår fara som ingen kvinna skall behöva utsättas för.

Den allmänna värnplikten borde aldrig ha tagits bort och den skall vara förbehållen enbart män. Eventuellt skulle kvinnor kunna tänkas bli förpliktigade till annan samhällsnyttig tjänst eller beredskapstjänst, t.ex. inom vård och omsorg.

Samma bullshit som den konservative försökte sprida. Det går alldeles utmärkt att vara militär och mjuk och finkänslig kvinna. jag var under flera år tillsammans med en kvinna som tjänstgjorde i IDF, få människr är så fina som hon.
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Anonym (anonym 2)
    Anonym (tycker) skrev 2017-03-08 16:28:10 följande:
    Jag håller helt med. Det militära är en alltför rå och tuff miljö för mjuka finkänsliga kvinnor. Där fostras pojkar till män. Det vore förödande på många plan om även flickor fostras till män. Samhället behöver inte bli mer macho än det redan är.
    I ett skarpt läge uppstår fara som ingen kvinna skall behöva utsättas för.

Den allmänna värnplikten borde aldrig ha tagits bort och den skall vara förbehållen enbart män. Eventuellt skulle kvinnor kunna tänkas bli förpliktigade till annan samhällsnyttig tjänst eller beredskapstjänst, t.ex. inom vård och omsorg.
    Det är väl då lite inkonsekvent att de mjuka finkänsliga kvinnorna till större del än machomännen arbetar inom de tunga vårdyrkena på akutmottagningar, på slutna psykiatriska vårdavdelningar och inte minst inom hemtjänst där de besöker dementa och psykiskt instabila personer i hemmen och vårdar dementa på äldreboenden som trots att de är dementa inte sällan har krafter kvar att ge sig på personalen.
  • Less is more
    Anonym (anonym 2) skrev 2017-03-08 18:01:34 följande:

Det är väl då lite inkonsekvent att de mjuka finkänsliga kvinnorna till större del än machomännen arbetar inom de tunga vårdyrkena på akutmottagningar, på slutna psykiatriska vårdavdelningar och inte minst inom hemtjänst där de besöker dementa och psykiskt instabila personer i hemmen och vårdar dementa på äldreboenden som trots att de är dementa inte sällan har krafter kvar att ge sig på personalen.

Mitt i prick på kvinnodagen :)
  • Tecum
    Digestive skrev 2017-03-07 22:33:22 följande:
    Jag tror att du missförstår en hel del.

1.) Skattepengarna som värnplikten utgör i sig blir varken mer eller mindre för att befälen ser till att det är "ordning på torpet".

2.) Skolan finansieras också med skattepengar.

3.) Jag kan inte tala för andra men jag personligen bemötte trådstarten med påpekandet att det finns en fostrande poäng - att om det är någonstans som människor kan fostras till en sund relation till det motsatta könet så är det inom försvaret - och bemötte inte ämnet stort och brett.
    1. Många av de som är positiva till värnplikt åberopar just fostran, att lära sig "ordning på torpet" som huvudskäl till att återinföra värnplikten. Att det i själva verkar handlar om att lära sig döda har de lite svårt att ta till sig. Så om skälet till att införa lumpen är fostran är det i princip skattepengar som går till att göra det jobb som föräldrar och skola borde gjort.

2. Skolans huvuduppgift är att förmedla kunskap och att lära barn ordning, att passa tider, hålla ordning på sina grejor och lyssna på läraren. Det är alltså ingen extrauppgift utan det ena huvudskälet till att vi har skola. Att sen skolan inte sköter den uppgiften är en annan femma.

3. Varför skulle just försvaret ge en sund relation till det motsatta könet? Varför kan inte skola, arbetsmarknad och vanligt socialt umgänge inte göra det? Det är välkänt att ett antal befäl blivit varnade eller avstängda för sexuella trakasserier och den slutna miljön inom försvaret göder machostuk och mansgriseri.

Jag undrar vad denna otroligt naiva och dumpositiva syn på försvaret kommer ifrån?
  • MissNastrax
    Anonym (N) skrev 2017-03-08 16:52:49 följande:

Alltså jag säger inte att alla kvinnor som tar värvning blir våldtagna men ditt inlägg är väldigt ignorant. Faktum är att de har haft enorma problem (som sopats under mattan men kommit mer fakta om på senare tid) med att kvinnor har blivit trakasserade, ej respekterade och våldtagna. Inte bara av de andra killarna som gjort värnplikt utan av högre rang.

Med det sagt tycker jag också att kvinnor ska ta värvning, just för problemen nog skulle tas mer på allvar då.

Kanske ignorant emot den del som blivit det men de jag träffat och känner som tagit värvningen har inte vart med om det du beskriver.
  • Digestive
    Tecum skrev 2017-03-08 19:22:59 följande:
    1. Många av de som är positiva till värnplikt åberopar just fostran, att lära sig "ordning på torpet" som huvudskäl till att återinföra värnplikten. Att det i själva verkar handlar om att lära sig döda har de lite svårt att ta till sig. Så om skälet till att införa lumpen är fostran är det i princip skattepengar som går till att göra det jobb som föräldrar och skola borde gjort.

2. Skolans huvuduppgift är att förmedla kunskap och att lära barn ordning, att passa tider, hålla ordning på sina grejor och lyssna på läraren. Det är alltså ingen extrauppgift utan det ena huvudskälet till att vi har skola. Att sen skolan inte sköter den uppgiften är en annan femma.

3. Varför skulle just försvaret ge en sund relation till det motsatta könet? Varför kan inte skola, arbetsmarknad och vanligt socialt umgänge inte göra det? Det är välkänt att ett antal befäl blivit varnade eller avstängda för sexuella trakasserier och den slutna miljön inom försvaret göder machostuk och mansgriseri.

Jag undrar vad denna otroligt naiva och dumpositiva syn på försvaret kommer ifrån?
    1. Se punkt 3 i mitt förra inlägg.

2. Se sista meningen du skriver.

3. Se punkt 2.

Det handlar om att samhället faktiskt har ytterligare behov av att förändra dåliga och destruktiva attityder könen sinsemellan (och de finns bland både kvinnor och män, törs tilläggas). Med det sagt så har det ingen betydelse hur många instanser vi pekar på som redan har den här uppgiften i samhället - då de uppenbarligen inte har de resurser som hela uppgiften kräver. I det läget så gör det absolut ingenting att vi får ytterligare en instans som, på ett eller annat sätt, håller i den här uppgiften.

Den positiva inställningen kommer såklart ifrån hopp och tillit. Två egenskaper som borgar för ett bra projekt, helt oavsett om det också kan det bli bättre.

Vart kommer din negativa syn ifrån och vad bidrar den med?
  • Anonym (N)
    MissNastrax skrev 2017-03-08 22:02:51 följande:

Kanske ignorant emot den del som blivit det men de jag träffat och känner som tagit värvningen har inte vart med om det du beskriver.

Nej men man kan ju inte bilda sig en uppfattning om hur något ligger till enbart baserat på vad några man själv känner har upplevt. Det är statistik och fakta som är tillförlitligt, inte vad de du känner har upplevt...
  • Anonym (tycker)
    Anonym (anonym 2) skrev 2017-03-08 18:01:34 följande:
    Inte alls, kvinnor gör ett helt fantastiskt jobb när det gäller empati, verbal kommunikation och social interaktion. Brukare och vårdtagare behöver även den värme som bara en kvinna kan sprida.
    I det militära lär man sig döda och då krävs ett helt annat psykologiskt klimat som lättkränkta kvinnor tar skada av.
Svar på tråden Tjejer borde undantas värnplikt!