Inlägg från: Anonym (N) |Visa alla inlägg
  • Anonym (N)

Tjejer borde undantas värnplikt!

MissNastrax skrev 2017-03-07 20:23:35 följande:

Så alla dessa kvinnor som redan innan tagit värvningen tillsammans med männen är idag vrak som blivit utsatta för gruppvåldtäkt under hela deras spenderade tid på övningar och på regementet?

Jag tycker kvinnor ska ta värvningen, ska män så ska över kvinnor. Varför ska man få frisedel för sitt kön?

Alltså jag säger inte att alla kvinnor som tar värvning blir våldtagna men ditt inlägg är väldigt ignorant. Faktum är att de har haft enorma problem (som sopats under mattan men kommit mer fakta om på senare tid) med att kvinnor har blivit trakasserade, ej respekterade och våldtagna. Inte bara av de andra killarna som gjort värnplikt utan av högre rang.

Med det sagt tycker jag också att kvinnor ska ta värvning, just för problemen nog skulle tas mer på allvar då.
  • Anonym (N)
    MissNastrax skrev 2017-03-08 22:02:51 följande:

Kanske ignorant emot den del som blivit det men de jag träffat och känner som tagit värvningen har inte vart med om det du beskriver.

Nej men man kan ju inte bilda sig en uppfattning om hur något ligger till enbart baserat på vad några man själv känner har upplevt. Det är statistik och fakta som är tillförlitligt, inte vad de du känner har upplevt...
  • Anonym (N)
    Tom Araya skrev 2017-03-09 00:27:19 följande:

Delar en artikellänk som upplysning i ämnet.

Sverige2 mars 2017 06:11

Få kommer tvingas göra lumpenOmkring 13 000 ungdomar kallas i sommar till mönstring och av dem tas 4 000 ut för värnpliktsutbildning 2018. Risken att behöva göra den nya "lumpen" mot sin vilja är liten.

www.sydsvenskan.se/2017-03-02/fa-kommer-tvingas-gora-lumpen

Precis.

Hehe det får mig att tänka på min pojkvän som var överviktig när han var 18 och skulle till läkaren inför lumpen. Då frågade läkaren honom "vill du göra lumpen eller inte? Om du inte vill kan jag skriva att du är för överviktig och dålig hälsa" och lat som min pojkvän var i den åldern så tackade han ja till det haha! Även om det bästa nog hade varit att han gjort den
  • Anonym (N)
    MissNastrax skrev 2017-03-09 22:55:48 följande:

Kan du bifoga statistiken då?

självklart :)

Finns hur mycket källor som helst om man bara orkar googla :)

data.riksdagen.se/dokument/GR02F%C3%B6245

www.diva-portal.org/smash/get/diva2:174483/FULLTEXT01.pdf

www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/forsvarsmakten

www.svd.se/kvinnor-ofta-sexmobbade-inom-forsvaret

I vissa av länkarna så finns det länkar till vidare forskning.

Finns en bra dokumentär om ämnet också som heter The invisable war (finns på Netflix).
  • Anonym (N)

Vad tyckte du om mitt svar då?
  • Anonym (N)

Visste att du skulle försvinna efter mina svar :) hoppas du lärt dig något iaf och inte är så otrevlig nästa gång innan du vet om du har fel eller ej
Svar på tråden Tjejer borde undantas värnplikt!