• Tecum

Tjejer borde undantas värnplikt!

Enda fördelen med det idiotiska förslaget om värnplikt är att det gäller tjejer också. Varför ska de ha en gräddfil? De ska väl också få äran att tjäna fosterlandet genom att bli kanonmat...

• Tecum
    Alessia skrev 2017-03-07 22:12:22 följande:
    Jag är en stark anhängare av värnplikt i någon form för båda könen. Värnplikt behöver inte betyda att alla gör vapentjänst och utbildas för att delta i stridande förband. I ett krisläge behövs mekaniker, sjukvårdare, transportörer dvs köra tunga fordon, livsmedelsexperter - organisatörer av allehanda slag. Dessutom är det mycket lämpligt att ALLA 19-20-åringar får lära sig att organisera och att lyda order och inte minst: att under längre tid, t ex ett halvår och uppåt beroende på uppdrag,  få bo tillsammans och försöka samsas i en sovsal med 12- 14 sängplatser och ett skåp per person.
    Ska skattepengar användas till att uppfostra unga vuxna? För det är i praktiken det du och andra föreslår, det viktiga är visst att ungdomar lär sig hyfs och ordning? Jag anser att skola och föräldrar ska sköta det, inte att skattebetalarna står för deras tillkortakommande.
  • Tecum
    Digestive skrev 2017-03-07 22:33:22 följande:
    Jag tror att du missförstår en hel del.

1.) Skattepengarna som värnplikten utgör i sig blir varken mer eller mindre för att befälen ser till att det är "ordning på torpet".

2.) Skolan finansieras också med skattepengar.

3.) Jag kan inte tala för andra men jag personligen bemötte trådstarten med påpekandet att det finns en fostrande poäng - att om det är någonstans som människor kan fostras till en sund relation till det motsatta könet så är det inom försvaret - och bemötte inte ämnet stort och brett.
    1. Många av de som är positiva till värnplikt åberopar just fostran, att lära sig "ordning på torpet" som huvudskäl till att återinföra värnplikten. Att det i själva verkar handlar om att lära sig döda har de lite svårt att ta till sig. Så om skälet till att införa lumpen är fostran är det i princip skattepengar som går till att göra det jobb som föräldrar och skola borde gjort.

2. Skolans huvuduppgift är att förmedla kunskap och att lära barn ordning, att passa tider, hålla ordning på sina grejor och lyssna på läraren. Det är alltså ingen extrauppgift utan det ena huvudskälet till att vi har skola. Att sen skolan inte sköter den uppgiften är en annan femma.

3. Varför skulle just försvaret ge en sund relation till det motsatta könet? Varför kan inte skola, arbetsmarknad och vanligt socialt umgänge inte göra det? Det är välkänt att ett antal befäl blivit varnade eller avstängda för sexuella trakasserier och den slutna miljön inom försvaret göder machostuk och mansgriseri.

Jag undrar vad denna otroligt naiva och dumpositiva syn på försvaret kommer ifrån?
  • Tecum
    Anonym (E) skrev 2017-03-09 10:21:35 följande:
    I försvaret så lär man sig försvara. Det är var vapentjänsten, sjukvården, närkampen, etc, har med och göra, det är försvarets primära uppgift att försvara landet - inte  att lära folk att döda, som så många verkar ha fått uppfattningen om.

Man oskadliggör inte fienden som vill göra våra nära och kära illa, som vill ta bort demokratin, vill förtrycka kvinnorna och döda de vita männen, spränga sig själva i stora folkmassor pga "religion", osv, med kramar och fluffiga rosa moln. Trots detta så får sjukvårdare inom försvaret inte lov att prioritera att ta hand om sina egna över fienden, utan måste prioritera den som är sämst i skick. Inte heller är plundring tillåtet, och möter man fienden så ska man oskadliggöra - inte döda - dvs, exempelvis skjuta i benet.

Varken lättkränkta män eller lättkränkta kvinnor ska vara inom försvaret, det där med att vara lättkränkt är inte en egenskap som enbart kvinnor föds med.... Flört
    "Skjuta i benet"!!! Det var fan det dummaste jag läst i tråden och det vill inte säga lite... Du har förläst dig på serietidningar där Fantomen skjuter pistolen ut handen på skurkarna utan att skada honom
    Både polis och militär får lära sig att oskadliggöra fienden så snabbt och effektivt som möjligt och då skjuter man på det som är lättast att träffa, alltså bålen. Den som under en övning siktar på benen får en utskällning, denne riskerar både sitt och kollegornas liv.

Anonym(E) visar vilken otroligt naiv syn som svenskar har på försvar och krig, man tror att det är som ett dataspel där de goda vinner och ingen dör på riktigt då de snälla befälen lärt rekryterna hur man bäddar sängar och håller ordning och stridsfordonen går på miljövänligt bränsle och om man bara är stolt över att göra sin plikt så går allting bra och fienden vågar inte korsa gränsen...

Ja herregud, lägg genast ner förslaget om värnplikt och låg den som kan och vill ta jobb i försvaret istället!
Svar på tråden Tjejer borde undantas värnplikt!