Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Tjejer borde undantas värnplikt!

Anonym (tycker) skrev 2017-03-08 23:33:24 följande:
    Inte alls, kvinnor gör ett helt fantastiskt jobb när det gäller empati, verbal kommunikation och social interaktion. Brukare och vårdtagare behöver även den värme som bara en kvinna kan sprida.
    I det militära lär man sig döda och då krävs ett helt annat psykologiskt klimat som lättkränkta kvinnor tar skada av.
    Det är inte ovanligt att män arbetar som personlig assistent och manliga sjuksköterskor ser man mer av.
    Så jag tror det är mer en personlighet än något som tillhör kön. Jag, och många andra kvinnor jag känner, skulle aldrig vilja arbeta inom vården och känner inte alls igen den bilden som du beskriver.
  • sextiotalist
    Anonym (Håller med) skrev 2017-03-09 10:12:42 följande:

Tycker att det militära är inget för kvinnor. Jag är kvinna själv. I varje fall ska inte kvinnor kallas in utan i så fall ska de som så gärna vill själva ta det beslutet. Det blir bara fel om man tror att allt är lika... Låt män vara män och kvinnor kvinnor. Provocerande?

Låt personer vara det de är och inte bara att man ser till könet.

Ja, män är män, kvinnor och kvinnor, oavsett om det är militärtjänstgöring, ta hand om barn, arbeta inom teknik, anläggning, vård och omsorg. Sysselsättning, intressen avgör inte vilket kön man har, inte heller avgör ens kön vad man är bäst på.

Om du läser historia så kommer du lära dig att kvinnor har varit militärer väldigt länge, långt innan orden feminism och jämställdhet fanns.

Idag finns det länder, med betydlig mer konservativ kvinnosyn, som har allmän värnplikt för både män och kvinnor.

Det finns idag kvinnliga arméer som bland annat kämpar mot IS, detta i länder som knappt vet vad jämställdhet är för något.
  • sextiotalist
    Anonym (tycker) skrev 2017-03-09 17:22:27 följande:

På en kärv arbetsmarknad där många traditionellt manliga yrken har försvunnit, bl.a. inom industrin, tvingas alltför många män söka vårdyrken där de egentligen inte passar in, vilket patienter och brukare blir lidande av.  Så nej, det är tyvärr långt ifrån ovanligt.

Har sett i andra trådar att din umgängeskrets, som du så ofta refererar till, tycks vara av det något mindre vanliga slaget.

Kan hålla med om att mina bekanta inte stämmer med många, eftersom jag har glädjen att ha kvinnliga präster, kvinnliga professorer inom teknik, en som bytt kön, några lesbiska par, några bögar och de flesta kvinnorna är civilingenjörer (kan bero på att jag själv läst utbildningen).

Men jag har som patient mött manliga sjuksköterskor som varit fantastiska.

För övrigt skriker samhället efter arbetskraft inom typiska manliga yrken, industriutbildningarna gapar tomma trots att de som läser kan få arbete direkt.
  • sextiotalist
    Tyrfing skrev 2017-03-09 19:26:03 följande:

Jag håller också med. Men jag måste vara OT och fråga vilken typ av industriutbildning. Har en kompis som fått noll stöd och vägledning från AF rätt länge nu, finns det vettiga yrkesutbildningar skulle det vara toppen.  

Industri generellt. Men jag tror inte att AF tänker gymnasium i första hand.
  • sextiotalist
    Anonym (tycker) skrev 2017-03-09 21:27:10 följande:

Räknade inte in hur konjunkturen ser ut just nu i år jämfört med för tre år sedan, det jag syftade på var hur industrijobben har förändrats under senaste halvseklet. Vet en del människor som tvingats byta bransch då tillverkning nu sker utomlands.

Vad gäller manliga sjuksköterskor så har jag själv varit patient och haft oturen ett råka ut för ett antal sådana. De gör förvisso jobbet men inte mer och kan stundom med sitt machostuk vara rätt hårdhänta och okänsliga utan större känsloengagemang. Någon enstaka kan förvisso vara riktigt bra, men de är i minoritet. Kvinnliga sjuksköterskor däremot, är som regel helt underbara med sin finkänslighet, fingertoppskänsla, engagemang, sitt varma empatiska och förstående bemötande, sin charm och sina söta leenden som lyser ikapp med solen. De har med sin mjuka behagfullhet och sina trevliga kvinnoröster förmåga att lugna oroliga patienter.

Du har alltså inte råkat ut för en hårdhänt barnmorska. Personligen föredrar jag både manliga sjuksköterskor och läkare.

Deras mörka stämmor är som balsam för själen hos en nervös gammal tant. Och jag föredrar nog att hålla en trygg manlig hand när jag är nervös.
  • sextiotalist
    Anonym (tycker) skrev 2017-03-10 00:01:19 följande:

Nej, en barnmorska har jag aldrig råkat ut för, kommer inte att göra det heller.

Jag betackar mig för att hålla en svettig, grov manshand, inte så fräscht eller behagligt precis, så det kan jag gott undvara.

Precis som jag misstänkte, att du var en man och trivs med att ha kvinnor runt dig som pysslar om dig. Och jag som kvinna trivs ypperligt med att ha män.

När min bror arbetade inom vården så var han omåttligt populär bland de gamla tanterna.

Dvs om det är kvinnor eller män som passar bäst är en.subjektiv åsikt.
  • sextiotalist
    Anonym (tycker) skrev 2017-03-10 17:49:10 följande:

Du kan inte bortse ifrån att kvinnor har större social och verbal förmåga och är mer empatiska.  De är vana att stötta och peppa varandra samt i förekommande fall att ta hand om barn, gamla föräldrar eller andra närstående som är sjuka eller handikappade. De är överlägset bäst på detta. Därför är de också lämpade att inneha yrken som innebär mycket kontakt med människor, till glädje för patienter av bägge könen.

Män är till sin natur risktagande, passar därför utmärkt som polis, militär m.fl. riksyrken. En patient är dock tacksam för att om möjligt slippa onödiga risker.

Tack och lov lever jag inte i en tid då jag slipper få egenskaper utifrån mitt kön. Jag kan lugnt påstå att den stora majoriteten av mina kvinnliga vänner inte stämmer in på den bilden du målar upp och de flesta arbetar inte inom de traditionella kvinnoyrkena.
  • sextiotalist
    Twin peaks skrev 2017-03-14 09:35:40 följande:

Men det förstår ni väl att kvinnor inte kan göra lumpen? Deras smink kommer ju bli förstört av att kräla i leran.

Filmtips "Tjejen som gjorde lumpen"
    Tips 2, alla kvinnor sminkar sig inte
    Tips 3, titta på löpartävlingen Tjurruset eller Toughest
  • sextiotalist
    Anonym (musse) skrev 2017-03-14 09:54:11 följande:
    Öh... så vi ska alltså stoltsera med ett jämnställt samhälle och samtidigt ska kvinnor som inte vill lumpa slippa det?

Känner många killar som inte ville göra lumpen pga vapenvägran och fick sitta i kurran för den inställningen. Under samma årsperiod fanns det mängder av tjejer som kunde ha fått rycka in men det fanns inte på tapeten för regeringen.

Så nu när vi börjar gå mot jämställdhet, då tycker du att bara vissa tjejer ska behöva ut?

Känns lite som Ung och Bortskämd, bara de som inte målar naglarna och köper Gucchi tröjor ska behöva ut och försvara landet.

Hur funkar det med alla som bär niqab och andra huvuddukar och dylikt? Ska de tvingas in i värnplikt eller är det undantaget bara för att annars är regeringen rasister?
    Eftersom det finns idag kvinnliga arméer, där kvinnorna bär hijab och dylikt. Det fungerar utmärkt, de slåss mot IS.
  • sextiotalist
    Twin peaks skrev 2017-03-14 14:10:12 följande:
    Jag var ironisk:)
    Missade det {#emotions_dlg.flower}
  • sextiotalist
    Anonym (musse) skrev 2017-03-15 10:55:12 följande:
    Hur är det, ger vapenvägran fortfarande fängelse? Eller tog vår mesregering bort den när värnplikten blev på is?
    Ja, den finns kvar, men praktiseras inte längre, eftersom det inte är aktuellt. Dock gäller det totalvägrare, eftersom, även när alla gjorde värnplikten, vapenvägrare kunde få vapenfri tjänst.
Svar på tråden Tjejer borde undantas värnplikt!