Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Tjejer borde undantas värnplikt!

Anonym (tycker) skrev 2017-03-08 23:33:24 följande:
    Inte alls, kvinnor gör ett helt fantastiskt jobb när det gäller empati, verbal kommunikation och social interaktion. Brukare och vårdtagare behöver även den värme som bara en kvinna kan sprida.
    I det militära lär man sig döda och då krävs ett helt annat psykologiskt klimat som lättkränkta kvinnor tar skada av.
    Det är inte ovanligt att män arbetar som personlig assistent och manliga sjuksköterskor ser man mer av.
    Så jag tror det är mer en personlighet än något som tillhör kön. Jag, och många andra kvinnor jag känner, skulle aldrig vilja arbeta inom vården och känner inte alls igen den bilden som du beskriver.
  • sextiotalist
    Anonym (Håller med) skrev 2017-03-09 10:12:42 följande:

Tycker att det militära är inget för kvinnor. Jag är kvinna själv. I varje fall ska inte kvinnor kallas in utan i så fall ska de som så gärna vill själva ta det beslutet. Det blir bara fel om man tror att allt är lika... Låt män vara män och kvinnor kvinnor. Provocerande?

Låt personer vara det de är och inte bara att man ser till könet.

Ja, män är män, kvinnor och kvinnor, oavsett om det är militärtjänstgöring, ta hand om barn, arbeta inom teknik, anläggning, vård och omsorg. Sysselsättning, intressen avgör inte vilket kön man har, inte heller avgör ens kön vad man är bäst på.

Om du läser historia så kommer du lära dig att kvinnor har varit militärer väldigt länge, långt innan orden feminism och jämställdhet fanns.

Idag finns det länder, med betydlig mer konservativ kvinnosyn, som har allmän värnplikt för både män och kvinnor.

Det finns idag kvinnliga arméer som bland annat kämpar mot IS, detta i länder som knappt vet vad jämställdhet är för något.
  • sextiotalist
    Anonym (tycker) skrev 2017-03-09 17:22:27 följande: