sextiotalist skrev 2017-03-09 19:07:10 följande:
Kan hålla med om att mina bekanta inte stämmer med många, eftersom jag har glädjen att ha kvinnliga präster, kvinnliga professorer inom teknik, en som bytt kön, några lesbiska par, några bögar och de flesta kvinnorna är civilingenjörer (kan bero på att jag själv läst utbildningen).
Men jag har som patient mött manliga sjuksköterskor som varit fantastiska.
För övrigt skriker samhället efter arbetskraft inom typiska manliga yrken, industriutbildningarna gapar tomma trots att de som läser kan få arbete direkt.
Räknade inte in hur konjunkturen ser ut just nu i år jämfört med för tre år sedan, det jag syftade på var hur industrijobben har förändrats under senaste halvseklet. Vet en del människor som tvingats byta bransch då tillverkning nu sker utomlands.
Vad gäller manliga sjuksköterskor så har jag själv varit patient och haft oturen ett råka ut för ett antal sådana. De gör förvisso jobbet men inte mer och kan stundom med sitt machostuk vara rätt hårdhänta och okänsliga utan större känsloengagemang. Någon enstaka kan förvisso vara riktigt bra, men de är i minoritet. Kvinnliga sjuksköterskor däremot, är som regel helt underbara med sin finkänslighet, fingertoppskänsla, engagemang, sitt varma empatiska och förstående bemötande, sin charm och sina söta leenden som lyser ikapp med solen. De har med sin mjuka behagfullhet och sina trevliga kvinnoröster förmåga att lugna oroliga patienter.