• Anonym (w)

När tycker du att abort är okej?

Själv tycker jag att Sveriges system är bra.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När tycker du att abort är okej?
  • Fru Ve

Tycker också man borde erbjuda gratis preventivmedel kanske upp till 25 års ålder. Och fånga upp de som gjort flera aborter (om kvinnan själv vill!!) för att utröna hur man kan hjälpa för att det inte ska hända igen.

• Anonym (Nova)
    Anonym (qw) skrev 2017-02-17 22:41:21 följande:
    Då måste jag bara fråga: Varför 22 veckor vid just våldtäkt?
    Förstår inte frågan? Om man har blivit våldtagen har man själv inte gjort valet att riskera att bli gravid, man kan ha haft psykiska men osv som gjort att man hamnat i en depression eller fått PTSD, man kanske upptäcker graviditeten senare pga detta. Man kan förneka symptomen för att man är i förnekelse av vad som hänt tex. 
  • Anonym (Aldrig!)
    Anonym (qw) skrev 2017-02-19 00:12:17 följande:

Kan man kalla något som inte ens har bildat skelett för människa?

Ja det kan man! Det har ett helt unikt dna och allt som behövs till just denna nya människa finns klart. Det är klart det är en människa!

Ni vill enbart ha ursäkter för att slippa ta ansvar för vad ni gör. Skäms!
  • Anonym (Aldrig!)
    Anonym (Koff) skrev 2017-02-18 23:52:04 följande:

Nej det är inte en människa. Det är ett embryo/foster.

Det ÄR en MÄNNISKA. Ni vill genom att uppfinna nya ord (som blir allt vanligare nuförtiden) slippa ta ansvar och bry sig! DET är problemet. Egoism!!
  • Anonym (Aldrig!)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2017-02-19 12:45:43 följande:

Hon kan ju lämna bort barnet.Vilken rätt har en mamma att släcka ett liv på en människa från v 22?Ingen.

Ingen har någonsin "rätt" att släcka någon annan människas liv!
  • Anonym (qw)
    Anonym (Nova) skrev 2017-02-19 20:11:27 följande:

Förstår inte frågan? Om man har blivit våldtagen har man själv inte gjort valet att riskera att bli gravid, man kan ha haft psykiska men osv som gjort att man hamnat i en depression eller fått PTSD, man kanske upptäcker graviditeten senare pga detta. Man kan förneka symptomen för att man är i förnekelse av vad som hänt tex. 

Alltså jag orkar inte. Menar du på fullaste allvar att drt bara är legitimt att "skjuta upp" och genomgå en sen abort om man gått i förnekelse bara enbart pga en våldtäkt, aldrig av någon annan anledning?

Visste du att ungefär 90% av alla som blir våldtagna i Sverige blir det av sin partner? Ska du då försöka hävda att det bara är kvinnor som varit med om en _överfalls_våldtäkt som får vänta till v.22 då? Och med ditt mindset så skulle man kunna argumentera som så att kvinnorna som blivit våldtagna faktiskt valt att leva med sin partner aka sin våldtäktsman, alt. Valt att klä sig på ett visst sätt och därför "får skylla sig själv" om de blir överfallna..
  • Anonym (Olivia)
    Anonym (Aldrig!) skrev 2017-02-19 20:47:05 följande:
    Det ÄR en MÄNNISKA. Ni vill genom att uppfinna nya ord (som blir allt vanligare nuförtiden) slippa ta ansvar och bry sig! DET är problemet. Egoism!!
    Vilket trams. 
    När en kvinna fattar beslutet att göra en abort så är det inget lätt beslut. Man gör det inte för att man är oansvarig utan tvärtom - för att det är ett sätt att ta ansvar att inte sätta barn till världen som man inte kan ta hand om. Det sista en kvinna i den situationen behöver är personer som inte har en aning om bakgrunden till beslutet men ändå har mage att kritisera.

Det handlar inte om att hitta på nya ord, det handlar om att göra det bästa av en jättejobbig situation. För min del spelar det ingen roll om man kallar det människa, foster, embryo eller celklump, ingen kvinna ska tvingas föda ett barn som hon inte vill eller kan ta hand om.
  • Anonym (Olivia)
    Fru Ve skrev 2017-02-19 16:55:31 följande:

Tycker också man borde erbjuda gratis preventivmedel kanske upp till 25 års ålder. Och fånga upp de som gjort flera aborter (om kvinnan själv vill!!) för att utröna hur man kan hjälpa för att det inte ska hända igen.

Vid en abort ingår preventivmendelsrådgivning så den biten görs redan idag. Dock förs inte statistik över hur många aborter en kvinna gjort så det finns (tack och lov!!) ingen myndighet som kan gå in och söka upp kvinnor som gjort två eller fler aborter och erbjuda "rådgivning".

Tror dock att alla som genomgår en abort gör allt de kan för att undvika att hamna i den situationen igen, det är inget man gör för skojs skull. Dock finns det kvinnor som är väldigt fertila och blir gravida trots p-piller/kopparspiral, etc... 
  • Anonym (qw)
    Anonym (Aldrig!) skrev 2017-02-19 20:44:55 följande:

Ja det kan man! Det har ett helt unikt dna och allt som behövs till just denna nya människa finns klart. Det är klart det är en människa!

Ni vill enbart ha ursäkter för att slippa ta ansvar för vad ni gör. Skäms!

Och det är höna/tupp du äter när du äter ägg? Det är torsk och sej du äter när du äter en macka med kaviar på?
  • Anonym (Nova)
    Anonym (qw) skrev 2017-02-19 21:02:31 följande:
    Alltså jag orkar inte. Menar du på fullaste allvar att drt bara är legitimt att "skjuta upp" och genomgå en sen abort om man gått i förnekelse bara enbart pga en våldtäkt, aldrig av någon annan anledning?

Visste du att ungefär 90% av alla som blir våldtagna i Sverige blir det av sin partner? Ska du då försöka hävda att det bara är kvinnor som varit med om en _överfalls_våldtäkt som får vänta till v.22 då? Och med ditt mindset så skulle man kunna argumentera som så att kvinnorna som blivit våldtagna faktiskt valt att leva med sin partner aka sin våldtäktsman, alt. Valt att klä sig på ett visst sätt och därför "får skylla sig själv" om de blir överfallna..

Eh, va? Läs min kommentar igen och sluta stoppa ord i min mun är du snäll. Skrev aldrig överfallsvåldtäkt? Blir du våldtagen av din partner är det också våldtäkt. Jag tycker inte att sena aborter ska vara fritt fram för vem som helst att göra nej, men jag vill samtidigt inte förbjuda det helt för att det finns speciella fall där det behövs, tex vid våldtäkt och fosterskador osv. 

Lägg aldrig ord i min mun igen.

Svar på tråden När tycker du att abort är okej?