• Anonym (w)

När tycker du att abort är okej?

Själv tycker jag att Sveriges system är bra.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När tycker du att abort är okej?
  • Anonym (eget val)

Jag skulle aldrig lägga mina val på någon annan så därför tycker jag det är bra som vi har det nu i Sverige dvs det är upp till var och en, man är varken tvingad eller förbjuden att göra abort.

• Stårschan
    Anonym (Nova) skrev 2017-02-19 20:11:27 följande:
    Förstår inte frågan? Om man har blivit våldtagen har man själv inte gjort valet att riskera att bli gravid, man kan ha haft psykiska men osv som gjort att man hamnat i en depression eller fått PTSD, man kanske upptäcker graviditeten senare pga detta. Man kan förneka symptomen för att man är i förnekelse av vad som hänt tex. 
    Så det hela handlar helt och hållet om att du ska pådyvla kvinnor din egen skeva moral bara för att det passar dig, och för att du vill straffa kvinnor som blivit oönskat gravida.

Tankeexperiment. Om man använder hormonspiral är det vanligt att mensen helt uteblir. Fattar du hur lång tid det skulle ta för en kvinna att ens börja misstänka att hon är gravid om hon skyddar sig på så sätt? Visst, om mensen kommer regelbundet en viss dag i månaden så är det ju lätt att märka om den helt plötsligt uteblir, men den som har oregelbunden mens har inte alls samma möjlighet att hålla koll.

Varför vill du så gärna få fler oönskade barn att födas. Tror du att de skulle tacka dig?
  • Anonym (.)
    Stårschan skrev 2017-02-20 08:29:00 följande:
    Så det hela handlar helt och hållet om att du ska pådyvla kvinnor din egen skeva moral bara för att det passar dig, och för att du vill straffa kvinnor som blivit oönskat gravida.
    /.../
    Varför vill du så gärna få fler oönskade barn att födas. Tror du att de skulle tacka dig?
    Fast ditt eget resonemang är lika svartvitt. Din moral och värderingar är "rätt" och andras är "skeva"-

Nu är jag iofs för abort för att jag tycker alternativet är sämre. Och jag anser att bedömer man att ett foster inte är en människa och därför kan aborteras så ska man i konsekvensens namn också skita i varför hon gör det, oavsett om hon som i gamla Sovjetunionen använder det som preventivmedel. (Möjligen kan man diskutera att dra ner subventionerna efter ett par, tre stycken.)

Vad gäller "oönskade" barn är även det ganska svartvitt och frammanar en bild av  barnhemsbarn i spjälsängar. Många av oss som är födda före -75 när aborten blev fri hade förmodligen blivit aborterade idag. I stället hade vi föräldrar som löste det bäst de kunde, med eller utan att gifta sig för att det "hörde till". Mina föräldrar gifte sig inte och min pappa engagerade sig inte särskilt, min övriga släkt desto mer. Att resonera i termer av att "tacka" någon för att jag inte blev bortskrapad har aldrig slagit mig men visst, jag är rätt så glad att leva och har ingen anledning att tro att mitt liv varit sämre än för någon annan, i så fall bättre än mångas jag sett. Att ett barn varit planerat är ju för övrigt ingen garanti vare sig för vare sig social eller känslomässig stabilitet i familjen, speciellt inte om föräldrarna senare väljer att dela på sig.

Jag kan se en fördel med att kvinnor OCH män innan den fria aborten tydligare visste att man tog en risk att få barn när man hade sex. De kanske inte blev jättelyckliga vid första beskedet men de hade inte som vissa - män - idag först sex för att sedan tjuta om att de blivit luuuurade att bli pappor när de upptäcker att aborter inte är tillåtna men inte därför obligatoriska när pappan vill det.
  • Anonym (.)
    Anonym (.) skrev 2017-02-21 12:12:18 följande:
    män - idag först sex för att sedan tjuta om att de blivit luuuurade att bli pappor när de upptäcker att aborter inte är tillåtna men inte därför obligatoriska när pappan vill det.
    ...att aborter ÄR tillåtna...
  • Pentagram

Jag är ok med abort under hela graviditeten, men då handlar det i så fall om att flytta ut barnet i kuvös om det kan klara sig där. I praktisk mening tycker jag nuvarande system (Sverige) fungerar bra i den mån jag kan bedöma det (aldrig behövt göra en abort).

• Anonym (Va)

Bara okej om det är resultat av våldtäkt eller om fostret har allvarlig sjukdom, missbildning eller kromosomavvikelse.

Är man mogen nog att ha sex får man se till att skydda sig!

• Stårschan
    Anonym (Va) skrev 2017-02-21 13:11:00 följande:

Bara okej om det är resultat av våldtäkt eller om fostret har allvarlig sjukdom, missbildning eller kromosomavvikelse.

Är man mogen nog att ha sex får man se till att skydda sig!

Suck. Ännu en som tror att alla preventivmedel är säkra. Eller att det är bättre för kvinnan/barnet/samhället att låta en missbrukande tjej tvingas föda barn istället för att göra abort för att hon glömde att ta sina piller. Jag blir så less på alla moralister som sitter på sina höga hästar och vill göra sig av med en rättighet som våra - ännu levande! - förmödrar har slagit sig blå för att driva igenom. Men du ser förstås hellre att kvinnor dör i sviterna av illegala aborter, för det är väl bara rätt åt dem i dina ögon.
  • Pentagram

Jag tycker inte sex är ett särskilt rimligt skäl till att upphäva någons kroppsliga självbestämmande. Även om du särskilt anstränger dig för att bli gravid har du fortfarande rätt att göra en abort.

• Anonym (Va)
    Stårschan skrev 2017-02-21 13:21:31 följande:

Suck. Ännu en som tror att alla preventivmedel är säkra. Eller att det är bättre för kvinnan/barnet/samhället att låta en missbrukande tjej tvingas föda barn istället för att göra abort för att hon glömde att ta sina piller. Jag blir så less på alla moralister som sitter på sina höga hästar och vill göra sig av med en rättighet som våra - ännu levande! - förmödrar har slagit sig blå för att driva igenom. Men du ser förstås hellre att kvinnor dör i sviterna av illegala aborter, för det är väl bara rätt åt dem i dina ögon.

Du får sucka så mycket du vill. Återkom då du sett ett barn fött prematur kämpa för sitt liv.
  • Stårschan
    Anonym (Va) skrev 2017-02-21 13:31:34 följande:
    Du får sucka så mycket du vill. Återkom då du sett ett barn fött prematur kämpa för sitt liv.
    Varför? Vad räknar du som ett prematurbarn? Knappast den geleartade lilla klump man trycker ur sig vid en tidig abort, men jag vet ju inte. Du kanske tycker det?
Svar på tråden När tycker du att abort är okej?