När tycker du att abort är okej?
Själv tycker jag att Sveriges system är bra.
Själv tycker jag att Sveriges system är bra.
Egentligen passar inget då jag tycker det är ok att göra abort oavsett bakgrund inom vad lagstiftningen säger och om man själv tycker det är det rätta. Däremot tycker jag själv att abort är fel, oavsett vecka, oavsett om fostret har skador/missbildningar eller ej och oavsett omständigheterna kring graviditetens tillkomst, så det översta alternativet var närmast.
(I de extrema fall man vet att bara den gravida kvinnan eller det ofödda barnet kan få leva är det lika rätt/fel vilket liv man än ger chansen)
Alltid okej så länge barnet inte är levnadsdugligt utanför mammans kropp.
Bara okej om det är resultat av våldtäkt eller om fostret har allvarlig sjukdom, missbildning eller kromosomavvikelse
Abort används alldeles för lättvindigt nuförtiden.
Nyfödda (v.40 +/- några veckor) är ju inte vad vi pratar om. Jag skrev precis att denna förmåga att faktiskt känna smärta och annat verkar kunna finnas så tidigt som vecka 27-28, det är ju bra mycket tidigare än en nyfödd. Så det känns ju helt rimligt att en nyfödd skulle känna smärta. Inte helt relevant till diskussionen huruvvida en nyfödd känner smärta eftersom vad vi diakuterar är när de börjar känna smärta och när man då bör sätta gränser för abort. Sen pratar jag heller inte om att tolka reflexer. Det är precis det som är problemet - du gör ju samma sak när du tänker att foster/barn kring vecka 22 faktiskt känner. Jag pratar om att man kollar efter när receptorer utvecklas, receptorer över hela kroppen som är nödvändiga för att hjärnan faktiskt ska kunna processa smärta och annat och inte bara reagera med reflex.
Adoptionsindustrin är smutsig och inte ett bra eller ens likvärdigt alternativ
Bara okej om det är resultat av våldtäkt eller om fostret har allvarlig sjukdom, missbildning eller kromosomavvikelse
Hittadee inget bra alternativ. Men är generellt emot abort. Tycker det är försvarbart om mammans fysuska eller mentala hälsa riskeras stort av en gravididtiet. Eller om barnet har svåra skador som skulle ge mycket dålig livskvalitet. Om om den gravida är mycket ung, dvs 15 och neråt.
Vad är logiken i det? Är det inte ett liv som har rätt och värnas även det finns sjukdom eller är ett resultat av våldtäkt? Jag är alltså på riktigt intresserad av hur du resonerar? För jag utgår ifrån att du tänker att man ska låta bli att göra abort för att fostret har ett ganska högt värde och egen rätt?
Hyckleri är väl en bra förklaring ?