• Anonym (w)

När tycker du att abort är okej?

Själv tycker jag att Sveriges system är bra.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När tycker du att abort är okej?
  • Anonym (Kvinnan)

Eftersom abort är kvinnans rätt,används det vissa gånger som preventivmedel .Det är inte ok,det kostar ju samhället ochså.

• Anonym (EmmaJ)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2017-02-15 21:25:55 följande:

Eftersom abort är kvinnans rätt,används det vissa gånger som preventivmedel .Det är inte ok,det kostar ju samhället ochså.

Nej abort används aldrig som preventivmedel.
  • Anonym (H)
    Queennr1 skrev 2017-02-15 21:21:13 följande:

Skulle man iof kunna säga om alla som sätter en viss gräns för när det är ok eller inte vare sig det handlar om vecka 6 eller 26 rent krasst. De enda som egentligen inte tangerar några hycklerigränser är väl de som kategoriskt säger nej till alla aborter av samtliga skäl..,

Eller om man är ärlig med att det handlar inte om " fostrets värde " utan vad man själv mår bättre / mindre dåligt av?

Men då borde man kunna göra skillnad mellan när man själv skulle göra abort och " allmän sanning" vad som är rätt och fel.
  • Anonym (e)

Jag är dock för fri abort upp till runt vecka 16. Men att kalla det "okej". Det var o ta i. Snarare sista utväg.

• Anonym (Kvinnan)
    Anonym (EmmaJ) skrev 2017-02-15 21:33:38 följande:

Nej abort används aldrig som preventivmedel.

Det är inte preventivmedel ,men har används som detta.Alla skyddar sig inte nämligen hela tiden.
  • Anonym (EmmaJ)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2017-02-15 21:56:06 följande:

Det är inte preventivmedel ,men har används som detta.Alla skyddar sig inte nämligen hela tiden.

Abort kan inte användas som preventivmedel eftersom det inte preventerar graviditet.
  • Anonym (mia)
    Anonym (EmmaJ) skrev 2017-02-15 22:05:46 följande:

Abort kan inte användas som preventivmedel eftersom det inte preventerar graviditet.

Visserligen inte, men väl att ett barn blir till. . .

Själv är jag för abort, mest för att konsekvenserna av att förbjuda är så hemska.
  • Anonym (EmmaJ)
    Anonym (mia) skrev 2017-02-15 22:09:02 följande:

Visserligen inte, men väl att ett barn blir till. . .

Själv är jag för abort, mest för att konsekvenserna av att förbjuda är så hemska.

Preventivmedel innebär att förebygga att graviditet uppstår.
  • Anonym (B)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2017-02-15 21:25:55 följande:

Fast detta är ett så segt argument. Ingen har statistik på detta eftersom det inte förs/publiceras exakt statistik på detta. Det enda som finns är om personen som gjorde abort har gjort en abort tidigare, men det kan ju likväl vara en person som gör abort som 16 åring pga för ung och sedan som 30 åring pga utvecklingsproblem hos fostret. Det säger verkligen noll. Det finns inga belägg för att det på något sätt är vanligt att kvinnor har många aborter. Personligen tror jag inte det är särskilt vanligt alls. En abort är inte precis en kul grej att gå igenom, varken fysiskt eller psykiskt. Förutom det, om det nu är en person som får väldigt många aborter utförda endast pga slarv med skydd, tror du verkligen det vore bättre om den personen blev förälder? Är det någon som är anpassad för att vara förälder om man fortsätter att inte skydda sig och fortsätter utsätta sig för en abort trots hur jobbiga sådana kan vara? Jag tror inte det. Och en abort kostar väl bra mycket mindre än att ekonomiskt stå med bidrag till ett barn och en förälder som kanske inte ens borde ha ett barn och inte kan ta hand om det.
  • Mascaraklumpar

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag tycker, men jag tycker i alla fall att dagens regler (där man kan abortera friska barn upp till vecka 24* och samtidigt rädda 50% av alla barn födda i vecka 22 till ett fullgott liv) känns rätt hemska. Sen rent logiskt spelar det kanske ingen roll om en abort sker i vecka 4 eller i vecka 24, för det är ju ändå samma barn som tas bort. Men det är det å andra sidan när barnet fyller 4 också, så det kanske inte riktigt går att applicera logik här.

*en abort får idag påbörjas fram till vecka 21+6. Eftersom en ultraljudsdatering efter vecka 20 mycket väl kan diffa på 14 dagar och en förlossning kan ta flera dagar när kroppen inte är redo så innebär det i praktiken att en del foster aborteras 2-2,5 veckor efter vecka 21+6.

Svar på tråden När tycker du att abort är okej?