När tycker du att abort är okej?
Själv tycker jag att Sveriges system är bra.
Själv tycker jag att Sveriges system är bra.
Eftersom abort är kvinnans rätt,används det vissa gånger som preventivmedel .Det är inte ok,det kostar ju samhället ochså.
Eftersom abort är kvinnans rätt,används det vissa gånger som preventivmedel .Det är inte ok,det kostar ju samhället ochså.
Skulle man iof kunna säga om alla som sätter en viss gräns för när det är ok eller inte vare sig det handlar om vecka 6 eller 26 rent krasst. De enda som egentligen inte tangerar några hycklerigränser är väl de som kategoriskt säger nej till alla aborter av samtliga skäl..,
Jag är dock för fri abort upp till runt vecka 16. Men att kalla det "okej". Det var o ta i. Snarare sista utväg.
Nej abort används aldrig som preventivmedel.
Det är inte preventivmedel ,men har används som detta.Alla skyddar sig inte nämligen hela tiden.
Abort kan inte användas som preventivmedel eftersom det inte preventerar graviditet.
Visserligen inte, men väl att ett barn blir till. . .
Själv är jag för abort, mest för att konsekvenserna av att förbjuda är så hemska.
Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag tycker, men jag tycker i alla fall att dagens regler (där man kan abortera friska barn upp till vecka 24* och samtidigt rädda 50% av alla barn födda i vecka 22 till ett fullgott liv) känns rätt hemska. Sen rent logiskt spelar det kanske ingen roll om en abort sker i vecka 4 eller i vecka 24, för det är ju ändå samma barn som tas bort. Men det är det å andra sidan när barnet fyller 4 också, så det kanske inte riktigt går att applicera logik här.
*en abort får idag påbörjas fram till vecka 21+6. Eftersom en ultraljudsdatering efter vecka 20 mycket väl kan diffa på 14 dagar och en förlossning kan ta flera dagar när kroppen inte är redo så innebär det i praktiken att en del foster aborteras 2-2,5 veckor efter vecka 21+6.