• Anonym (w)

När tycker du att abort är okej?

Själv tycker jag att Sveriges system är bra.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När tycker du att abort är okej?
  • Anonym (B)
    legomum skrev 2017-02-21 19:43:27 följande:

De borde sänka abortgränsen till betydligt lägre än v 22.

vecka 16 känns mer rimlig

På vilka grunder känns just v.16 mer rimligt?
  • Anonym (Kvinnan)

Sex ger ju konsekvenser.Det görs över femtio miljoner aborter varje år i världen .Stort problem och preventivmedel verkar inte hjälpa,om man nu ens använder det.

• legomum
    Anonym (B) skrev 2017-02-21 19:48:45 följande:
    På vilka grunder känns just v.16 mer rimligt?
    För att i v 22 kan barnet överleva utanför magen.

Det skulle lika gärna kunna vara v14 också. Mig gör det ingen skillnad.  Går på min känsla vad jag etiskt tycker är rätt. Senare än vecka 16 känns inte rätt så enkelt var det.

• Anonym (B)
    legomum skrev 2017-02-21 19:58:52 följande:

Det skulle lika gärna kunna vara v14 också. Mig gör det ingen skillnad.  Går på min känsla vad jag etiskt tycker är rätt. Senare än vecka 16 känns inte rätt så enkelt var det.

Men vad har det det med v.16 att göra? Det är ju just för att barn kan överleva utanför livmodern i v.22 som den absoluta gränsen för abort är i v.21+6. Gränsen för fri abort är v.18.

Det skulle vara ett enormt problem om man faktiskt gick bara på "känsla" i beslut som rör hela befolkningen (lagar, riktlinjer osv.) utan att bry sig om hur läget ser ut gällande risker, forskning, statistik och vad händer om man inskränker på aborträtten.
  • Anonym (qw)
    legomum skrev 2017-02-21 19:58:52 följande:

Då ger jag dig samma svar som förut: För många kommer den första kontrollen först vid rutinultraljudet, som görs mellan vecka 18-20. Där är alltså först då man kan få skräckbeskedet att barnet inte har någon som helst chans att överleva utanför livmodern. Vad finns det för alternativ då enligt dig då? När man allt som oftast redan passerat vecka 16 med råge när man får beskedet och ytterligare dagar tills man faktiskt får en tid för en sen abort. Att gå ytterligare 22 veckor för att vänta på att få föda ett barn som dör direkt så att man kan donera de fungerande organen?
  • legomum
    Anonym (B) skrev 2017-02-21 20:15:23 följande:
    Men vad har det det med v.16 att göra? Det är ju just för att barn kan överleva utanför livmodern i v.22 som den absoluta gränsen för abort är i v.21+6. Gränsen för fri abort är v.18.

Det skulle vara ett enormt problem om man faktiskt gick bara på "känsla" i beslut som rör hela befolkningen (lagar, riktlinjer osv.) utan att bry sig om hur läget ser ut gällande risker, forskning, statistik och vad händer om man inskränker på aborträtten.
    Fast jag sitter inte och bestämmer så jag kan gå på min känsla. Detta är vad Jag tycker.

Att dra in vad riktlinjer och forskning säger har väl ändå inte med detta att göra? Vi sitter inte i någon regering och har någon motion som skrivs. Vi skriver ingen historia i denna tråd.

Ska man gå på din linje om vad som är rätt från kvinnans håll eller fostret eller annat så ser diskussionen antagligen helt annorlunda ut. Men nu var den inte så.
  • legomum
    Anonym (qw) skrev 2017-02-21 20:22:57 följande:
    Då ger jag dig samma svar som förut: För många kommer den första kontrollen först vid rutinultraljudet, som görs mellan vecka 18-20. Där är alltså först då man kan få skräckbeskedet att barnet inte har någon som helst chans att överleva utanför livmodern. Vad finns det för alternativ då enligt dig då? När man allt som oftast redan passerat vecka 16 med råge när man får beskedet och ytterligare dagar tills man faktiskt får en tid för en sen abort. Att gå ytterligare 22 veckor för att vänta på att få föda ett barn som dör direkt så att man kan donera de fungerande organen?
    Du får ha vilken åsikt och tankar du vill Jag får ha mina. Det är inte nödvändigtvis alltid de korrekta, men vad gör det att mina åsikter inte riktigt går hand i hand med vetenskapen.
    Jag sitter inte på en post där jag bestämmer om sådana här saker eller kan göra en lagändring heller. Så varför bli så defensiv?
  • Jennie med ie
    Anonym (Nationell) skrev 2017-02-21 18:25:01 följande:

Abort är alltid ett mord, det kan aldrig bortförklaras.

Vi som vill rädda liv kan vara glada att världen har bättre ledare som Trump och Putin.

Abort är inte mord. Fakta.

Man kan tycka att det borde vara det däremot.
  • Anonym (qw)
    legomum skrev 2017-02-21 20:32:34 följande:

Du får ha vilken åsikt och tankar du vill Jag får ha mina. Det är inte nödvändigtvis alltid de korrekta, men vad gör det att mina åsikter inte riktigt går hand i hand med vetenskapen.

Jag sitter inte på en post där jag bestämmer om sådana här saker eller kan göra en lagändring heller. Så varför bli så defensiv?

Jag är inte defensiv. Jag bara undrar hur hjärncellerna jobbar där inne. Ponera att absortgränsen sänks till v16. Vad ska alla personer göra enligt dig då, som i vecka 19 får beskedet att barnet de bär aldrig kommer att överleva?
  • legomum
    Anonym (qw) skrev 2017-02-21 20:45:42 följande:
    Jag är inte defensiv. Jag bara undrar hur hjärncellerna jobbar där inne. Ponera att absortgränsen sänks till v16. Vad ska alla personer göra enligt dig då, som i vecka 19 får beskedet att barnet de bär aldrig kommer att överleva?
    Om abortgränsen sänks så görs nog alla ul och tester i andra veckor.
    Tror du inte det?

Men ytterligare en gång till. Jag får tycka vad jag vill utan att bli påhoppad på det viset du gör.
    Tänker du vara trevlig i ditt sätt att prata med mig så kan jag fortsätta diskutera med dig.
    Annars får du prata vidare med någon annan.
    Kram på dig

Svar på tråden När tycker du att abort är okej?