• Anonym (qw)

När tycker du att abort är okej?

Jennie med ie skrev 2017-02-15 14:57:59 följande:

Egentligen passar inget då jag tycker det är ok att göra abort oavsett bakgrund inom vad lagstiftningen säger och om man själv tycker det är det rätta. Däremot tycker jag själv att abort är fel, oavsett vecka, oavsett om fostret har skador/missbildningar eller ej och oavsett omständigheterna kring graviditetens tillkomst, så det översta alternativet var närmast.

(I de extrema fall man vet att bara den gravida kvinnan eller det ofödda barnet kan få leva är det lika rätt/fel vilket liv man än ger chansen)

De absolut allra flesta som gör abort pga missbildningar/skador gör detta för att det är det enda alternativet. Eller ja, man kan ju gå och vänta på att man får ett sent missfall, föder ett dödsfött barn eller i bästa fall får uppleva tre-fyra dagar med ett levande barn men som behöver oändligt många intensivt livsuppehållande åtgärder.

Det är liksom inte down syndrom vi snackar om, de barnen är fullt normala och friska som nötkärnor i jämförelse. Utan vi pratar om sådana fall där kroppen inte förstått att man egentligen skulle fått missfall i de absolut första veckorna i graviditeten.
  • Anonym (qw)
    Anonym (Barn eller foster) skrev 2017-02-16 12:46:41 följande:

Och vilken barnmorska ska genomföra en abort av ett barn som lever? Vet du hur en sen abort går till? Fy...

Grejen är ju att det är okej alltid, i alla lägen, anledning är överflödigt.
  • Anonym (qw)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2017-02-16 20:24:53 följande:

Läste om just ett foster född v 21 ,som överlevde .Hemskt med sena aborter,särskilt när det är friska.Skydda er mera noggrant,om ni måste ha sex.

Måste säga att jag tycker att det är ruskigt obildat att tro att alla aborter görs pga att graviditeten är oönskad.
  • Anonym (qw)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2017-02-16 20:39:53 följande:

Istället att göra abort ,skydda er i första hand.Har använd p-piller i många år och har inte blivit gravid.Sen har jag två barn,men dom kom ju till när jag slutat med p-piller.Så alla kvinnor behöver aldrig göra abort.Sen kan det hända en olycka,men det skadar inte att vara noggrann.

Nu försöker du bara provocera
  • Anonym (qw)
    Anonym (Nova) skrev 2017-02-17 18:05:40 följande:

Efter vecka 12 är bebisen utvecklad, och behöver bara växa. Efter vecka 12 är missfallsrisken minimal. Efter vecka 12 borde det vara olagligt att göra abort, om det inte handlar om våldtäkt eller fel på bebisen. Då anser jag att abort är ok till vecka 18. För många aborter, onödiga aborter. Visste ni tex att i städer där preventivmedel är gratis minskar aborterna. Så jag tycker att det borde lagstiftas gratis preventivmedel upp till 30(då fertiliteten minskar, och de flesta har jobb och lön), alltid tillåtet med abort upp till vecka 12 och upp till vecka 18 i speciella fall.

För många kommer den första kontrollen först vid rutinultraljudet, som görs mellan vecka 18-20. Där är alltså först då man kan få skräckbeskedet att barnet inte har någon som helst chans att överleva utanför mammans kropp. Vad finns det för alternativ då enligt dig då? När man allt som oftast redan passerat vecka 18 när man får beskedet och ytterligare dagar tills man faktiskt får en tid för sen abort. Att gå ytterligare 22 veckor för att vänta på att få föda ett barn som dör direkt?

Och borde man inte redan från början veta att man inte vill ha barnet om det blivit till genom våldtäkt? Varför är det mer legitimt för ett våldtäktsoffer att vänta i 3,5 månad på att ta beslutet än för någon som har ett halvdant förhållande/blir lämnad/har en partner som tvingar till abort?
  • Anonym (qw)
    Anonym (Nova) skrev 2017-02-17 22:28:12 följande:

Okej, det visste jag inte. Säg 22 veckor vid våldtäkt och sjuka foster då. 

Då måste jag bara fråga: Varför 22 veckor vid just våldtäkt?
  • Anonym (qw)
    Anonym (Aldrig!) skrev 2017-02-18 23:44:08 följande:

Aldrig okej. Att döda en människa är ALDRIG ok! Inte "ens" ett oskyldigt värnlöst foster - det ÄR också en M Ä N N I S K A ! ! !

Kan man kalla något som inte ens har bildat skelett för människa?
  • Anonym (qw)
    Anonym (Nova) skrev 2017-02-19 20:11:27 följande:

Förstår inte frågan? Om man har blivit våldtagen har man själv inte gjort valet att riskera att bli gravid, man kan ha haft psykiska men osv som gjort att man hamnat i en depression eller fått PTSD, man kanske upptäcker graviditeten senare pga detta. Man kan förneka symptomen för att man är i förnekelse av vad som hänt tex. 

Alltså jag orkar inte. Menar du på fullaste allvar att drt bara är legitimt att "skjuta upp" och genomgå en sen abort om man gått i förnekelse bara enbart pga en våldtäkt, aldrig av någon annan anledning?

Visste du att ungefär 90% av alla som blir våldtagna i Sverige blir det av sin partner? Ska du då försöka hävda att det bara är kvinnor som varit med om en _överfalls_våldtäkt som får vänta till v.22 då? Och med ditt mindset så skulle man kunna argumentera som så att kvinnorna som blivit våldtagna faktiskt valt att leva med sin partner aka sin våldtäktsman, alt. Valt att klä sig på ett visst sätt och därför "får skylla sig själv" om de blir överfallna..
  • Anonym (qw)
    Anonym (Aldrig!) skrev 2017-02-19 20:44:55 följande:

Ja det kan man! Det har ett helt unikt dna och allt som behövs till just denna nya människa finns klart. Det är klart det är en människa!

Ni vill enbart ha ursäkter för att slippa ta ansvar för vad ni gör. Skäms!

Och det är höna/tupp du äter när du äter ägg? Det är torsk och sej du äter när du äter en macka med kaviar på?
  • Anonym (qw)
    legomum skrev 2017-02-21 19:58:52 följande:

För att i v 22 kan barnet överleva utanför magen.

Det skulle lika gärna kunna vara v14 också. Mig gör det ingen skillnad.  Går på min känsla vad jag etiskt tycker är rätt. Senare än vecka 16 känns inte rätt så enkelt var det.

Då ger jag dig samma svar som förut: För många kommer den första kontrollen först vid rutinultraljudet, som görs mellan vecka 18-20. Där är alltså först då man kan få skräckbeskedet att barnet inte har någon som helst chans att överleva utanför livmodern. Vad finns det för alternativ då enligt dig då? När man allt som oftast redan passerat vecka 16 med råge när man får beskedet och ytterligare dagar tills man faktiskt får en tid för en sen abort. Att gå ytterligare 22 veckor för att vänta på att få föda ett barn som dör direkt så att man kan donera de fungerande organen?
  • Anonym (qw)
    legomum skrev 2017-02-21 20:32:34 följande:

Du får ha vilken åsikt och tankar du vill Jag får ha mina. Det är inte nödvändigtvis alltid de korrekta, men vad gör det att mina åsikter inte riktigt går hand i hand med vetenskapen.

Jag sitter inte på en post där jag bestämmer om sådana här saker eller kan göra en lagändring heller. Så varför bli så defensiv?

Jag är inte defensiv. Jag bara undrar hur hjärncellerna jobbar där inne. Ponera att absortgränsen sänks till v16. Vad ska alla personer göra enligt dig då, som i vecka 19 får beskedet att barnet de bär aldrig kommer att överleva?
  • Anonym (qw)
    legomum skrev 2017-02-21 20:56:23 följande:

Om abortgränsen sänks så görs nog alla ul och tester i andra veckor.

Tror du inte det?

Men ytterligare en gång till. Jag får tycka vad jag vill utan att bli påhoppad på det viset du gör.

Tänker du vara trevlig i ditt sätt att prata med mig så kan jag fortsätta diskutera med dig.

Annars får du prata vidare med någon annan.

Kram på dig

Någon behöver en overall av bubbelplast...
  • Anonym (qw)
    Anonym (lalla) skrev 2017-02-21 23:03:32 följande:
    Ja, det är suveränt att du berikar tråden med dina åsikter. De måste ju yttras! 
    Att de ska vara välgrundade, vilket trams! Du ska säga vad tycker och känner, det har du rätt till, naturligtvis, det är det enda viktiga!
    Och be dig motivera dig, vilket trams! Det är ju påhopp!
    Sina åsikter ska man yttra, inte motivera. Att inte andra kan fatta det!!!

Är det inte konstigt att vissa folk inte förstår att det här är ett diskussionsforum?
    Eller är det så att man inte förstått att en diskussion går ut på att motivera och argumentera för sina åsikter? 

• Anonym (qw)
    legomum skrev 2017-02-22 13:49:17 följande:
    Jag diskuterar mer än gärna men inte när svaren blir påhopp och otrevligheter. Det får andra stå för, jag pratar inte så varken med mina vänner eller här.
    Sluta upp att köra med halmgubberetorik.
Svar på tråden När tycker du att abort är okej?