När tycker du att abort är okej?
Själv tycker jag att Sveriges system är bra.
Själv tycker jag att Sveriges system är bra.
Alltid ok upp till vecka 16.
Alltid ok upp till vecka 16.
Alltid OK så länge fostret inte är levnadsdugligt utanför moderns kropp.
Får jag fråga varför just v.16? Även andra som svarar baserat på en viss vecka, varför just den veckan? Vad är resonemanget bakom? (Vet redan vad resonemanget är gällande v.22 gränsen för aborter i Sverige - dock oklar på varför det är just efter v.18 man måste söka tillstånd).
Med tillstånd tycker jag man kan få avbryta graviditeten fram till vecka 23 om barnet har så allvarliga skador att livet skulle bli kort och plågsamt. Alltså inte för småsaker som att ungen saknar en arm etc. Abort av sociala skäl skulle överhuvudtaget inte få ske efter v 16 om det inte handlar om överextrema skäl som typ en 13 åring som blivit våldtagen av sin farsa eller nåt.
Alltid okej inom lagens gränser om kvinnan själv väljer att göra abort.
Jag tycker lagen i Sverige är bra som det ser ut nu.
Aldrig okej om någon annan vill att kvinnan gör abort.
Resonemanget är att jag vill ha en större säkerhetsmarginal till när barnet är livsdugligt då allt tidigare födda barn kan räddas och att jag av egen erfarenhet vet att vården inte är så jäkla skarpa på att göra dateringar på fostret. Min egen graviditet envisades de med att påstå vara 3 veckor senare än vad jag med all säkerhet visste att den var.
Med tillstånd tycker jag man kan få avbryta graviditeten fram till vecka 23 om barnet har så allvarliga skador att livet skulle bli kort och plågsamt. Alltså inte för småsaker som att ungen saknar en arm etc. Abort av sociala skäl skulle överhuvudtaget inte få ske efter v 16 om det inte handlar om överextrema skäl som typ en 13 åring som blivit våldtagen av sin farsa eller nåt.
Kan inte svara för mitt alternativ "endast vid fara för mammans liv" fanns inte med. Vi är jättemånga abortmotståndare som tycker så. Fast jag ogillar ordet abortmotståndare- vi är ju för livet från dess början, det är ju det det handlar om.