• Anonym (H)

När tycker du att abort är okej?

Alltid okej inom lagens gränser om kvinnan själv väljer att göra abort.

Jag tycker lagen i Sverige är bra som det ser ut nu.

Aldrig okej om någon annan vill att kvinnan gör abort.

• Anonym (H)
    Jennie med ie skrev 2017-02-15 14:57:59 följande:

Egentligen passar inget då jag tycker det är ok att göra abort oavsett bakgrund inom vad lagstiftningen säger och om man själv tycker det är det rätta. Däremot tycker jag själv att abort är fel, oavsett vecka, oavsett om fostret har skador/missbildningar eller ej och oavsett omständigheterna kring graviditetens tillkomst, så det översta alternativet var närmast.

(I de extrema fall man vet att bara den gravida kvinnan eller det ofödda barnet kan få leva är det lika rätt/fel vilket liv man än ger chansen)

Det är just vad fri abort betyder.

Kvinnans att bestämma. Jag tycker att engelskans " pro choice " är ett bättre uttyck än "för abort" som man säger i Sverige.

Man kan välja själv att man inte vill göra abort och samtidigt respektera andra kvinnors rätt till abort.
  • Anonym (H)
    Queennr1 skrev 2017-02-15 20:48:45 följande:

Vad är logiken i det? Är det inte ett liv som har rätt och värnas även det finns sjukdom eller är ett resultat av våldtäkt? Jag är alltså på riktigt intresserad av hur du resonerar? För jag utgår ifrån att du tänker att man ska låta bli att göra abort för att fostret har ett ganska högt värde och egen rätt?

Hyckleri är väl en bra förklaring ?
  • Anonym (H)
    Queennr1 skrev 2017-02-15 21:21:13 följande:

Skulle man iof kunna säga om alla som sätter en viss gräns för när det är ok eller inte vare sig det handlar om vecka 6 eller 26 rent krasst. De enda som egentligen inte tangerar några hycklerigränser är väl de som kategoriskt säger nej till alla aborter av samtliga skäl..,

Eller om man är ärlig med att det handlar inte om " fostrets värde " utan vad man själv mår bättre / mindre dåligt av?

Men då borde man kunna göra skillnad mellan när man själv skulle göra abort och " allmän sanning" vad som är rätt och fel.
Svar på tråden När tycker du att abort är okej?